Gå til innhold
Fiskersiden

Årets vestlandstur


nanablag
 Share

Recommended Posts

Årets vestlandstur var massivt, men kanskje noe suboptimalt planlagt.

Det skulle satses etter det ene med det andre, men først og fremst laks!

Det gikk opp for meg allerede før jeg dro at her måtte det begrenses, så jeg bestemte meg for å fokusere på laks, piggvar og tangkvabbe.

Torsdag kveld pakket jeg bilen for å reise. Jeg hadde grudd meg fælt til å kjøre E18/E39 og var derfor kjempeglad for at S10g hadde bidratt med en bedre vei :)

Allerede etter noen få mil gikk det opp for meg; jeg hadde ikke med meg thermos :D

Turens primære mål om å få produsert og publisert filmen "the thermosnator vol II" måtte allerede nå forkastes.

Ved Hønefoss ble jeg stoppet av politiet, alt de ville var å se førerkortet mitt samt å høre hva mitt formål med reisen var. De lyste inn i bagasjerommet for å se hva jeg hadde der og en real mengde fiskeutstyr var visst greit. De skulle ikke engang se vognkortet. Jeg har i ettertid stusset fælt på hva de egentlig var ute etter. Dette var altså før fredagens hendelser i Oslo og på Utøya.

Omtrent ved Høydalsmo måtte ejg ta en sovepause. Å sove i bilens forsete er ikke topp, men det går.

Da jeg begynte å nærme meg ringte jeg Karleif for å bli geleidet til elva jeg skulle fiske i lørdag og søndag. Jeg ville gjerne se litt på den før fisket mitt startet. Elva så strålende ut! Karleif fikk ingenting mens jeg var der, men en fluefant som faktisk virket hyggelig fikk en nydelig laks på 4,5 kg ca 5 minutter etter at han ankom elva. Dette var hans tredje for dagen, da han hadde fått to på en tidligere økt. Optimismen min steg. Det eneste jeg ikke likte var at det ikke gikk så bra for Karleif, som fisket med det samme som jeg hadde tenkt å bruke, nemlig spinner.

Nubben ble avlagt et besøk og 3 spinnere ble kjøpt inn. Flying condom gul i 15 og 20 gram, samt en 30 grams i kobber med røde prikker. Jeg røsket med meg noe mer småtteri og kom meg ut av sjappa 1000 kroner fattigere.

Kveldens fisketur forbigås i stillhet....

Lørdag morgen sto jeg tidlig opp for å få den etterlengtede laksen. Jeg testet spinner, wobbler og litt mark. Markfisket syntes jeg ikke at jeg fikk noe dreisen på, men spinner og wobbler følte jeg at jeg gjorde riktig, en stund ihvertfall. Etter et par timer dukker Karleif opp i elva og deretter kom det flere folk. Etter disses ankomst kastet jeg stort sett på land og alle andre steder enn der spinneren skulle......

Jeg bestemte meg for å prøve litt wobbler, jeg testet 3 stk, en beggar, en lord M-74 og en lady-lord. M-74'en fikk desidert mest tid, denne hadde en flott gange og taklet strøm meget bra, ihvertfall sammenliknet med alt jeg har prøvd av wobblere før.

Etter noen timer trengte jeg pause fra laksefisket, pausen skulle benyttes til å jakte piggvar! Jeg kjørte avgårde for å finne ei strand og da jeg endelig fant ei ringte jeg Karleif for å høre om plassen var bra, jeg fikk beskjed om at det var den dårligste piggvarplassen i området og kom meg til en bedre plass :D

Jeg fisket halvaktivt med to stenger og kastet mye. Turens resultat var to podvelt, et tilfelle av at alt utstyret mitt ble dynget i saltvann, en nappvarsler som knakk, sand i den ene snella så baksperra sluttet å virke, 4 tilfeller av agntjuveri samt at neon bikkjer spiste opp resten av agnet mitt mens jeg styrte med stengene.

Kort sagt, en meget fin tur til et flott sted....

Tilbake i lakseelva gikk alt som før...

Det mest spennende som skjedde lørdag var at den hyggelige fluefyren mistet en fin laks.

Jeg klarte, til alt overmål, å sette bort alle spinnerne min allerede første dag, heldigvis kom det en fin pakke fra Campelen i postkassa til Karleif, så jeg hadde nok å fiske med :)

Søndag kom jeg opp tidlig for å fiske, jeg kastet og kastet, men merket absolutt ingenting.

Etter noen timer var det på nytt klart for pause.

Jeg skulle fiske sammen med Jon-Eirik Brobak!

Vi avtalte tid og sted og jeg kjørte meg kraftig bort, så vi fikk startet ca en time senere enn planlagt.

Vi skulle fiske med hver vår meitestang også skulle jeg mikromeite mens vi ventet på napp.

I det vi så ned i vannet fikk vi øye på en stor nålefisk, antagelig en stor kantnål. Jeg fikk skiftet krok til den minste jeg hadde med og satt på et passende agn, men den var ikke interessert i annet enn å bevege seg så den kom utenfor min rekkevidde. Moro å se den var det uansett :)

Etter at vi fikk ut hver vår meitestang skiftet jeg til krok #14 på mikrostanga, målet var tangkvabbe! De var ivrige til å bite, men jeg var også ivrig. For ivrig. De tre første gangene den nappet mistet jeg den og det tok derfor hele 4 minutter før den var på land.

29072011134456abd500da8641fbbccf14ff62c0.JPG

Art nr 63, 5,77 gram.

Den ble forøvrig tatt på reke fra rekesalaten jeg fikk på pølsa jeg kjøpte på vei ut.

Etter dette skifter jeg til makrell for å satse dvergulke. Dette resulterer i to tangkvabber til, hvorav den største er 13,34 gram.

Jeg flytter litt på meg og får et napp! Jeg mister fisken, en klar ulkefisk, i lufta.... På neste nedslipp biter det på ny emd en gang. Også denne gangen mister jeg fisken i lufta. Denne gangen en tangsprell, som ville vært ny art. Etter dette kom et sykt regnvær! Det dannet seg elver med regnvann og vannet ble brunt i hele området. Etter dette ville ingenting bite, untatt leppefiskene. Jeg fikk en liten berggylte og en grønngylt.

Forøvrig fikk JEB ei lita sandflyndre på meiting før regnet og to makreller på sluk etter regnet.

Det var på tide å dra til elva igjen, hvor det ble nye timer uten napp.

Etter dette var planen en ny dvergulkesatsing, jeg kjørte avgårde, men merket kjapt at kroppen ikke klarte å være våken lenger.

Jeg måtte sove og fikk heller satse dvergulke i lyset, selv om det ikke er optimalt. Satsingen bar preg av at jeg ikke hadde fått kaffe. Jeg så ei tunge på bunne og var imponert over hvor godt den kamuflerte seg som stein. Etter å ha fisket på den en time skjønte ejg at det var en stein med tungekamuflasje :( Deretter ble det ca en tullion svartkutlinger, noen bergnebb, et par småsei og den minste hvittingen jeg noensinne har sett. Etter tre timer pakket jeg sakene mine og dro. Lei bankersfisk som jeg ikke kunne finne :(

På vei vekk derfra, men dessverre før kaffestasjonen så jeg en plass som er kjent for piggvar. Jeg stoppet bilen og var i ferd med å pakke med meg noen saker. Da jeg kjente følelsen av kvalme ved tanken på knyting og kasting og slike ting bestemte jeg meg for å dra hjem.

været var varmt og allerede etter littegrann kjøring måtte jeg ha pause. Dette var en plass som egnet seg fint for tullefiske og mikrostanga var ferdigmontert. Dette ga en real haug med leppefisk.

Dette var den største:

2907201114362d045bfe78884227b0bccd597bf8.JPG

Helgen var preget av mangel på søvn. Jeg hadde ikke gitt meg selv de beste forutsetningene for god søvn og i tillegg gikk mye av den søvnen jeg hadde tenkt å ha bort i radiolytting. Jeg ville jo holde meg oppdatert om helgens hendelser og fisking er ikke det viktigste i livet.

Laksefiske skal så absolutt prøves igjen, gjerne i samme elv. Det var et flott sted og innbød virkelig til fiske.

Lærdomen får være at man leier seg hytte neste gang og at man ikke fisker seg så tom på dårlige forhold at man ikke orker når sjansene faktisk byr seg.

Takk for godt selskap, Karleif og JEB :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte denne: På vei vekk derfra, men dessverre før kaffestasjonen så jeg en plass som er kjent for piggvar. Jeg stoppet bilen og var i ferd med å pakke med meg noen saker. Da jeg kjente følelsen av kvalme ved tanken på knyting og kasting og slike ting bestemte jeg meg for å dra hjem.

Fikk du et klask av Herr. Har-ikke-trua sin klamme lanke helt sånn plutselig? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig morsom rapport :thumbsup:

Hørtes jo ut som en knalltur selvom fangsten lot vente på seg.. flaks for meg at du ikke banka storlaks på første forsøk.. Dette blir jo mitt 3år som elvefisker, og jeg har jo ikke bikka kiloen engang :P Liker å tro at du gjorde det med vilje :thumbsup:

Nestegang må du prøve deg på mark.. tolka det ikke som om du testa det i elva?!

( spinner er kjedelig :P )

glemte å si at det var synd det med termosen.. jeg som hadde gleda meg sånn.. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien var jo dette ett vanntett opplegg. Alltid like hyggelig å hilse på deg, selv om eg frykta for termosen til tider. Neste gang blir det helklaff :thumbsup:

En finfin kombinasjon av utur og udyktighet kan ødelegge de mest vanntette planer. Bare spør Egon Olsen.

Utrolig morsom rapport :thumbsup:

Hørtes jo ut som en knalltur selvom fangsten lot vente på seg.. flaks for meg at du ikke banka storlaks på første forsøk.. Dette blir jo mitt 3år som elvefisker, og jeg har jo ikke bikka kiloen engang :P Liker å tro at du gjorde det med vilje :blush:

Nestegang må du prøve deg på mark.. tolka det ikke som om du testa det i elva?!

( spinner er kjedelig :P )

glemte å si at det var synd det med termosen.. jeg som hadde gleda meg sånn.. :P

Regner med at du kliner til med en diger en til uka og at jeg debuterer med en minilaks neste gang sjansen byr seg. Klart jeg blanket med vilje :P

Jeg prøvde mark litt, men følte at jeg ikke fikk til å fiske den riktig, derfor fikk den ikke altfor mye tid.

Jeg skal gjøre mitt ypperste for å få kjøpt meg ny sånn blank kakkethermos til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid fornøyelig lesning. Og Man får absolutt inntrykket av at du hadde det fint underveis. Tangsprell har jeg funnet en rimelig bankers plass på (mellom juni og august), men det er bare små der, men til artsnotering duger det vel, vi får ta det en gang du kommer forbi.

Laksefiske bruker de fleste et par liv på, så om det tar litt tid før du får alt til å klaffe er vel ikke det så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.