Gå til innhold
Fiskersiden

Drammenselva, "Blå vest",fikk endelig tatt en tur i helga


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst til å prøve litt laksefiske i Drammenselva. Bor jo rett ved så burde ikke være så vanskelig å få til, men har vært få helger som har passet. På fredag var det endelig satt av tid så jeg møtte opp på trekningen og håpet på at den skulle gå bra. Hadde planer om å fiske på rød sone, der var jeg den eneste som ikke fikk, men på blå vest var det kort igjen så jeg kjøpte der istedefor.

Dro hjem igjen etter trekningen, pakket sekk og utstyr og var på plass ved Hellefossen litt over kl 21. Pratet først litt med noen karer som satt i bua ved "Grevlingen". Kø-fiske fristet lite så de foreslo at jeg kunne prøve inne i vika like oppenfor "Grevlingen". Her ble jeg stående resten av kvelden, fisket meg litt opp og ned inne i bakevja. Var stadig fisk oppe, tydelig mye fisk som stod der inne, men ingen ville ha hverken sluk, spinner eller Vicke wobbleren.

Lørdag morgen var jeg på plass igjen, startet inne i vika, før jeg ganske raskt flyttet med helt oppunder fabrikken, "Masta" heter vel plassen.

DSCF1512JPGliten.jpg

Sola skinte og det var nydelig ute, alt som foreløpig manglet var laksen.

Startet morgenen alene her oppe, men på formiddagen kom et par hyggelige karer fra Åmot. De delte velvillig ut tips og råd. Takker for hyggelige timer med fiskesnakk og kaffe hvis noen av dere leser dette her :)

DSCF1514JPGliten.jpg

Prøvde diverse. Byttet frem og tilbake mellom sluk, spinner, duggmark og tubeflue. Hadde med to stenger så jeg kunne (i alle fall prøve) å være effektiv :)

DSCF1520JPGliten-1.jpg

Det var tubeflue som skulle vise seg å gi fangst for meg. Reka på bilde servert helt oppe i fabrikkstrømmen med 90 gr søkke gav fast fisk ut på formidagen !

DSCF1525JPGcropaJPGliten.jpg

8 kg hannlaks. Den var skikkelig hissig, hadde et par ras oppstrøms, artig fight :)

DSCF1526JPGliten.jpg?t=1312120885

Etter at laksen var på land tok jeg det ganske med ro, fisket litt innimellom, men satt mye og koste meg i det fine været, skravlet og kikket på de andre som fisket. Ble tatt en på 5,9 kg og mistet en til på samme plassen mens jeg var der. Så det ble tatt fisk både på rødsonen og lengre ned på blå i løpet av dagen.

Alt i alt gav laksefiske mersmak det, kommer helt sikkert til å prøve meg igjen.

Fortsatt god helg alle FSere!

Hilsen

Stian

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du fikk laks når du endelig fikk bestemt deg for å reise.Anbefaler deg å reise mye dit nå siden det er så mye vann.Laksen som skal videre opp til Åmot blir værende i fossen så lenge det er så mye vann,den kommer seg ikke opp i laksetrappa og da sier det seg selv at det vil bli en del laks som går rundt i hølen.Det øker sjansen for flotte stunder i elva med masse hoppende laks der ute i elva og kanskje sjansen for fast fisk er større nå.Gratulerer med flott Hellefoss laks :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.