Gå til innhold
Fiskersiden

Nikkaloukta-Narvik_fottur med fiske


Mola mola
 Share

Recommended Posts

Sommerens langtur gikk til Narviksalpene og grensetraktene mellom Norge og Sverige. Totalt ble det 9 døgn i telt (ca. 15 mil), og jeg fisket stort sett hver kveld. Primærmålet med turen var å gå, men skulle vi dekke behovet for mat burde vi skaffe 4-5 fiskemiddager. Jeg fisket ca 1-2 timer hver dag i snitt. Proteintilskuddet i kosten ble ikke fullstendig dekket; fikk kun omega3 nok til 1,5 middag, og det overrasket meg litt at det var såpass vanskelig å få fisk. 7.døgnet. fikk jeg endelig lurt en fjellsprek ørret på land. Det gjorde godt i sjela.

Området huser nok betrakelig større fisk, og flere av vannene vi gikk forbi virket utrolig spennende, selv om de ofte var veldig grunne og virka svært næringsfattige. Spesielt på grensa til Sverige tror jeg det burde være muligheter for bra røyefiske.

Her er noen bilder fra turen:

Startet fra Nikkaloukta etter busstur fra Kiruna. De to første dagene brukte vi til å komme opp på Kebnekaise. Det ble en tur i stase (kø), men ganske fint allikevel

111121ce58.jpg

Etter 4 døgn var vi på grensa mellom Norge og Sverige, og her prøvde jeg ganske hardt å få fisk på land. Hadde en hviledag her, der jeg stort sett benytta tida til å slenge med sluk, og bade marken. Her møtte vi også 7-8 "innflydde" svensker, og midt på natta (kl.04.00), ble jeg vekket av et gledesrop utenfor teltet; Jeg så aldri fisken, men tipper den var større enn det mitt fiskeresultat viser til.

Røye,50g

110ef3dca4.jpg

Flott teltplass, med, teoretisk sett, glitrende fiskemuligheter

115b9384c4.jpg

Så bar det over fjellet til Norge og Narviksalpene. Prøvde meg i nederste vannet kvelden før. Her er jeg sikker på at det gikk gigantrøyer, og det var trist å forlate område etter resultatløst forsøk på matauk.

114bb00f97.jpg

Vi kom oss innpå rødmerka sti igjen, og gikk forbi Cunojavre. Et spennende vann hvor Narvik turistfoening vistnok har båt, men vi prøvde oss aldri her.

112408017b.jpg

Så, endelig: 10-mils fisken, 750g - tatt på spinner. Den fulgte med mot land og i siste tiendelssekund hoppet den opp på land for å bite på den triste Mepsen min. Det smakte fortreffelig, selv om den gjerne kunne vært feitere.

1130eeb576.jpg

Gjennomgnagstonen i landskapet: U-daler med snø og isbre på toppene + menger av stein

116311ef5b.jpg

Dette ble det en del av: multer og rødskrubb

117d9058fc.jpg

Til slutt måtte vi ned i Narvik. De siste dagene var det utrolig kaldt. Ned mot 0 om natta og under 10 grader om dagen. Siste natt lå det til vår overraskelse snø på toppene

11899aaa84.jpg

Så havna vi til slutt på Narvik camping, rett ved E6 og togbanen der lastevogner med malm dundra forbi på vei til og fra Kiruna. Foruten hyggelige campingverter og softis på AMFI, var ikke dette den helt store avslutningen og vi lengta fort tilbake til fjellet.

119a167804.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene bildet av teltet med solskinnet gjennom skyene, er ett av de råeste bildene jeg har sett på lenge. Sinnssykt bra bilde! Antar det er en smule redigert, men likevel. Utrolig stemning.

Takk for det:) Hyggelig tilbakemelding. Det stemmer. Jeg knipsa i vei på denne turen, med et Canon EOS400, og syntes bildene blei generelt dårlige, men samboeren min triksa litt med lys i et bilderedigeringsprogram - og da blei det noe helt annet, og jeg føler at slik jeg så landskapet med mitt "indre øye" på turen, ble riktigere gjengitt nå. Litt utfordringen med slik redigering, for en må gi seg før en har overdrevet, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.