Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken art er fisken nr 2 fra høyre.


 Share

Recommended Posts

ukjent1.jpg

Fisket i nitelva nedenfor hellerudsletta.

ca 3,3 kg. lengde ukjent, men tippet på ca 60 cm i ettertid. fisken kan kontroll veiesmåles da den ligger i en fryseboks.

Fiskeren er en gutt i 9 års alderenm, så ikke noen kommentarer om fisken.

(jeg fikk tilsent bildet på mail for å legge det ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

En Asp ja. Asp er på "rødlista" over sjeldne arter i Norge, det er riktig. MEN dette stemmer jo dårlig med realitetene da. Fisken er overhodet ikke sjelden i Øyeren deltaet, men finnes heller ikke andre steder. HAdde jeg vært 9, ville jeg også kakka fisken ;-). En pen ASP, gratulerer til den heldige fiskeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspen er ikke fredet, men på rødlista til DN (Direktoratet for naturforvaltning). Og det er ikke noe feil med det Frisch: aspen er der pga. et begrenset utbredelsesområde. Hvis det skulle skje noe med Øyerenområdet slik at all aspen der døde ville den vært i trøbbel også i nasjonal sammenheng.

Se for øvrig denne linken:

http://www.naturforvaltning.no/wbch3.exe?d=4379

For øvrig er det kun to andre ferskvannsfisk på rødlista i Norge: Hvitfinnet steinulke og hornulke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MC85

Håper du (Cral) kan lære disse barna om C&R og denslags....[8D]

Nåja...må innrømme at jeg kakka absolutt all fisk fram til sommeren før jeg fylte 14. Er du 9 år og får asp på 3,3 kg så synes jeg det er helt greit at han kakker den, tar den med hjem og blir tatt bilde av! Gratulerer til fiskeren fra en som har pers på under en 1/10 av den vekta på asp! (Skal gjøres noe med i august.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av OLHEI

Aspen er ikke fredet, men på rødlista til DN (Direktoratet for naturforvaltning). Og det er ikke noe feil med det Frisch: aspen er der pga. et begrenset utbredelsesområde. Hvis det skulle skje noe med Øyerenområdet slik at all aspen der døde ville den vært i trøbbel også i nasjonal sammenheng.

Se for øvrig denne linken:

http://www.naturforvaltning.no/wbch3.exe?d=4379

For øvrig er det kun to andre ferskvannsfisk på rødlista i Norge: Hvitfinnet steinulke og hornulke.

Helt enig i det, og som jeg skriver: fisken er ikke sjelden i Øyeren, men finnes heller ikke andre steder. Så at den er rødmerket er helt riktig et godt poeng. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av SMS

sitat:Opprinnelig postet av MC85

Håper du (Cral) kan lære disse barna om C&R og denslags....[8D]

Nåja...må innrømme at jeg kakka absolutt all fisk fram til sommeren før jeg fylte 14. Er du 9 år og får asp på 3,3 kg så synes jeg det er helt greit at han kakker den, tar den med hjem og blir tatt bilde av! Gratulerer til fiskeren fra en som har pers på under en 1/10 av den vekta på asp! (Skal gjøres noe med i august.)

Enig der, er litt vel tidlig å begynne å lære folk c&r i den alderen.

Halve gleden er jo å komme hjem å få skryt av mor og far for å ha sikret middagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg også fikk en sånn gjedde på mais i nitelva tidlig i sesongen, med skjell og uten gjeddemønster, sikkert sånn "nitelva Atom fisk" hehe..

sitat:Opprinnelig postet av MC85

Er det bare meg eller var det noe rart med den gjedda helt til venstre? Husker en diskusjon her om en gjedde som hadde "skjell" og var uten gjeddemønsteret...Dette ligner da mistenkelig på en slik fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.