Gå til innhold
Fiskersiden

Ølgylts kutlingtråd


Recommended Posts

Det mangler et bilde av liten svartkutling på fiskipedia, og derfor ender jeg bestandig med å måtte ta med meg en til sammenligningsgrunnlag, og tatt i betraktning at jeg fisker kutlinger opptil flere ganger i løpet av et år, blir det ganske mange svartkutlinger som dør unødvendig i løpet av livet mitt. Og dette holder jeg altså fiskipedia ansvarlig for....

Men men svartkutlingene er nå egentlig ikke så vanskelige uansett størrelse, de andre er verre. Og jeg synes i og for seg kutlingfiske er noe tull (morsomt tull dog) men i det minste burde jeg tilegne meg nok erfaring på dem til å kunne klassifisere de vanligste artene uten å måtte styre med kamera og bekreftelse fra biobøger.

Denne tråden er da for at jeg skal tilegne meg nok erfaring.

Første tre fisker ut:

canonaug11153.jpg

canonaug11154.jpg

canonaug11156.jpg

canonaug11155.jpg

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk nr en er ihvertfall sandkutling. De to andre er jeg mere usikker på. Har du bilde med finnene utfoldet, og hvor mye veide de?

Edit: Ganske enkelt å telle skjell utifra disse bildene, hvertfall nr 1.

Fisk 1 - 55 skjell

Fisk 2 og 3 drøye 30 skjell.

Vil tippe bergkutling på de to siste, men umulig å si sikkert utifra de bildene. :)

Svartkutlingen er lett å kjenne igjen da ryggfinnene sitter veldig nære hverandre, og haleroten er kraftig.

Endret av torrybra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes i og for seg kutlingfiske er noe tull

Tull ? :o

Det er jo det ypperste innenfor fiske! Eneste grunnen til at jeg setter laksefiske litt høyere er at fightene ofte er litt bedre

Jeg kjenner folk som har lagd unger kun for å ha et alibi for å kunne ligge på bryggekanten og fiske kutling i timesvis med barna sine

Her er bilde av noen av de - Ja, her har de til og med glemt ungene :shifty: :

24082011213457pAhscT1Vub2J.jpg?89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ser ut som sandkutlinger. Berg og leirkutlingene har større og grovere skjell. Du ser det ganske godt hvis du sammenligner de.

Her ser du det er større og færre skjell:

260211103.jpg

Det enkleste er å forstørre opp bildet, og telle skjellene i sidelinjen. Er der flere en 52, er det mest sansynlig en sandkutling.

Irvin eller Elin får korrigere meg om jeg tar feil. :)

Endret av torrybra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.