Gå til innhold
Fiskersiden

ultimate kveitesnella...


Maritim
 Share

Recommended Posts

Nå synes jeg du var litt forutintatt Hafnor :) poenget er Dfinnetivt ikke å bruke fluesnelle for en hvær pris, tvert imot! Spørmålet er om det kansje er mulig at enkelte fluesneller kan funke like bra, eller mye bedre,enn f.eks. en Accurat, eller en Avet.... til norsk kveitefiske....Veit at dette er litt utradisjonellt, men.... gode argument tas imot med takk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos fluesneller, sikker flere som har bremsepakke som takler kveite. Utformingen av en fluesnelle er vel ikke helt optimal for tung sveiving. Men fordelen er at disse vel at de blir hengende under stanga, gir lite torsjonskrefter/vriding, om man pumper trenger ikke momentet på sveiva heller blir så stort, give it a try.. Det var rykter for en tid siden at Danielson skulle lage "the mother of all" multisnelle, har ikke hørt noe på en stund om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvekslinga er 1:1, så sånn sett er den lagd for vinsjing. Diameteren, spess på nautilusen, er så pass stor at det blir morro å teste innsveivingsfart(i mangel av et bedre ord) opp mot konvensjonelle multiplikator sneller. Uansett, så er det vertfall ikke noe problem å sveive fort nok under fighting :) , og når det gjelder å sjekke jiggen, så er det fort gjort å sveive inn 40-50meter.

Vektmessig, er desse snellene gunstige, og de henger under, noe mange ønsker... Så er det jo selvfølgelig en utfordring om man tør å være anerledes.. Har en bekjent som går på rypejakt med kongepuddel. Bikkja er kjempeflink, men han går lange omveier for ikke å treffe andre jegere på fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsen er det ingenting å si på. Jeg har en Danielsson HD 11-14 og den stopper en middels stor lastebil. Nautilus er vel i samme klassen. Enig med forrige innlegg, 40-50 meter er ikke noe problem å sveive. Men en større kveite tipper jeg at du må pumpe og sveive, men det skulle gå det. Hvilken stang hadde du tenkt å bruke den på? Ingenting er unormalt. Vet om en som fisket laks med flue. Han brukte haspelsnelle på fluestanga. Satt bremsen på svakeste hakk, så slapp han å ha snørebukter når han kastet :) Mange som fikk seg en god latter, men systemet fungerte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos fluesneller, sikker flere som har bremsepakke som takler kveite. Utformingen av en fluesnelle er vel ikke helt optimal for tung sveiving. Men fordelen er at disse vel at de blir hengende under stanga, gir lite torsjonskrefter/vriding, om man pumper trenger ikke momentet på sveiva heller blir så stort, give it a try.. Det var rykter for en tid siden at Danielson skulle lage "the mother of all" multisnelle, har ikke hørt noe på en stund om dette?

Jeg har tatt opp slik plassering flere ganger og med flere produsenter. Tenk om noen kunne fremstille ei havfiske snelle som er ment montert under, med teller og mulighet til selefeste . Betydelig mer ergonomisk og balansert...men, men , det er bare en drøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke bare snellene som bør bygges om da? er ikke de fleste stenger åsså bygd opp med tanke på at snella skal sitte oppå?

eller har jeg hørt helt feil?

Ser ikke noe grunn til det , jeg. Hva med haspelstenger? Disse er bygget for å plassere senellene på underside, og kan brukes med havfiskesneller også. Presset blir eventuell i selve snellefeste, men her har de fleste havfiskesneller ringfeste til nettop det

Det finnes faktiskt multisneller som henger uder stanga. Har sett dem flere ganger trur det er stort sett tyskere som har brukt dem men husker ikke merke.

Dette kan jo selvfølgelig vare noe billig dritt men det finnes ihvertfall.

Hadde vært artig å se disse Frederik ,selv om det er billig dritt. Det finns forresten noe som er verre en billigdritt : Dyrt dritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte da spesielt på stenger som er bygd for multi, ikke haspel.

Skjønte det, men kan ikke se at selve konstruksjonen i en havfiskestang hadde hindret å plassere havfiskesneller på undersiden. Eller tar jeg feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke derfor jeg spør :) jeg har bare hørt snakk om det engang å dermed antatt at slik var det.

om ikke så kan jeg egentlig ikke se problemet med å bare snu stanga å la snella henge under

Ikke nødvendigvis. Det finnes stenger som er konstruert for å ha snella oppå, og andre stenger som er konstruert for å ha snella hengende under. Det er ikke slik at man bare kan snu stanga og regne med at det skal fungere like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Det finnes stenger som er konstruert for å ha snella oppå, og andre stenger som er konstruert for å ha snella hengende under. Det er ikke slik at man bare kan snu stanga og regne med at det skal fungere like bra.

Kan du peke på noe i konstruksjonen som tyder på det? Bortsett selvfølgelig fra evt. finger riller i øvredelen av en havfiskestang. Bare spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe grunn til det , jeg. Hva med haspelstenger? Disse er bygget for å plassere senellene på underside, og kan brukes med havfiskesneller også. Presset blir eventuell i selve snellefeste, men her har de fleste havfiskesneller ringfeste til nettop det

Hadde vært artig å se disse Frederik ,selv om det er billig dritt. Det finns forresten noe som er verre en billigdritt : Dyrt dritt :)

Fant dem men trur ikke d er shimano kvalitet men prisen var jo ikke så voldsom heller da. http://www.fishing-mart.eu/sklep/en/cormoran-corboss-g7-a127-p690-k3266.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du peke på noe i konstruksjonen som tyder på det? Bortsett selvfølgelig fra evt. finger riller i øvredelen av en havfiskestang. Bare spør :)

Ikke annet enn egen erfaring, og hva jeg har hørt om hvordan enkelte stenger er konstruert. Dette er ikke noe jeg er ekspert på, men jeg har testa litt med havfiskestenger og haspel, og for min del gir det en veldig ugrei følelse med utstyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dem men trur ikke d er shimano kvalitet men prisen var jo ikke så voldsom heller da. http://www.fishing-m...p690-k3266.html

Lekker konstruksjon , syns jeg , dog ser jeg at det mangler mulighet til fotfeste.Tyskerne har skjønt det :)

1207142862.jpg

Tenk om vi kunne sett en Shimano Tekoka bygd med noenlunde samme konsept og sveiv på høyre side !!! :wub:

Ikke annet enn egen erfaring, og hva jeg har hørt om hvordan enkelte stenger er konstruert. Dette er ikke noe jeg er ekspert på, men jeg har testa litt med havfiskestenger og haspel, og for min del gir det en veldig ugrei følelse med utstyret...

Tror det er bare følelser OZ.. :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn egen erfaring, og hva jeg har hørt om hvordan enkelte stenger er konstruert. Dette er ikke noe jeg er ekspert på, men jeg har testa litt med havfiskestenger og haspel, og for min del gir det en veldig ugrei følelse med utstyret...

Mest sannsynlig for att ringene blir for små i diameter og er plassert for langt bak for haspel sneller. Også det bakre håndtaket kan gjerne bli litt kort på ein "vanlig havfiskestang" men blanken i seg sjøl er det som regel ikke noe forskjell på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i hvertfall ikke noen konstruksjonmesig grunner til at ei havfiskestang ikke kan snuss og brukes med havfiskesnelle montert på underside. For meg som er ivrig bruker av innliner er alle hindringer relatert til ringer ikke noe problem :)

edit: what Vilhelm said..

+ http://www.jannsnetc...g_the_spine.htm

Dette gjelder mest til kasting Dan, til havfiske har overlappingen i kompositten minimalt betydning for styrken :) Hadde jeg hatt mulighet , så hadde jeg egentlig laget meg havfiskeblanks med 3kant snitt, istedenfor rørsnitt. Ved å snu på stanga hadde man hatt bla. 2 forskjellige aksjoner med samme stang...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten blir det ikke HELT gæernt å snu stanga 180grader, for du finner en tilsvarende "rygg" på den den siden også :)

Er ikke helt sikker på det. skal ikke pårope meg noe slags ekspertkunnskap runtd om emnet men jeg så et program om et firma i usa som bygde custom stenger å der hadde de en "ekspert" som gikk rundt og bøyde på blanks for å finne ut hvilken side ryggen var på med tanke på hvilken side ringene skulle monteres på. er veldig klar over at det sikkert er stor foskjell på hvordan custom stenger og ordinære stenger er produsert men det ligger sikkert noe i det. men som sagt skal ikke si noe utover det jeg har sett på tv :P

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.