Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdrettsanlegg som detekterer rømning - trenger innspill


Svendinfiskervenn
 Share

Recommended Posts

Lenge siden jeg har postet noe på FS nå, og når jeg først gjør det så handler det om oppdrettslaks, sorry!

Jeg går på noe som heter Entreprenørskolen på NTNU, hvor vi tar egne, og andres(med deres samtykke) idèer ut til markedet. I dag fikk vi et nytt produkt i fanget; rett og slett en metalltråd som følger noten i et intervall på 10 cm i høyden. Slik vil man kunne detektere brudd i noten umiddelbart når det inntreffer. Estimert vil kostnaden per not økes med 60,000. Produktet er testet i fullskala, og fungerer.

Er det noen som har tanker om hva oppdrettere tenker om et slikt produkt, eventuelt bare tanker om produktet? Kjør på!

Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å følge opp litt:

- Vet noen om verstinger innen rømning? Dvs oppdrettsanlegg som har hatt mange rømninger?

- Hva forårsaker de fleste rømninger antallmessig/volummessig? Småhull eller store hendelser, som f.eks. påkjøring av båt?

- Finnes det kalkyler i bruk for oppdrettsanlegg vedrørende sannsynligheten for rømning, jfr en lønnsomhetsanalyse av motvirkende tiltak.

Poseidon: En ting om gangen, så blir det forhåpentligvis bedre på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste rømninger skjer i forbindelse med arbeid på nota og sortering av fisk. Der vil ikke systemet ditt motvirke rømning. Rømmingen skjer umiddelbart, og det eneste du kan oppnå er litt raskere varsling.

Det kan derimot detektere småskader som kommer fra sportsfiskere, oter, sel og ting som reker i vannet. Får man varsel om slike småskader kan man fikse noten før det rømmer en eneste fisk.

Håper du finner noen som vil teste dette ut i fullskala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.