Gå til innhold
Fiskersiden

Støpe blyformer selv


Spekelaksen
 Share

Recommended Posts

En kompis av meg støper bly selv for å bruke i Namsen. Han har kjøpt utstyret i USA. Jeg har søkt på nett og funnet det samme på Ebay. Det koster 35 dollar + frakt på 18 dollar. Tollgrensen for innførsel er kr 200,- (produktkostnaden altså 35 dollar). Fra jeg bestilte det tok det 5 dager så var det i postkassa fra USA.

Produktet heter New Do-it Sinker Mold Bank. 2, 3, 4, 5 OZ er 57, 85, 113 og 142 gram

Se linken under.

NEW DO-IT SINKER MOLD BANK #1102 ASST 2, 3, 4, 5 OZ (370549271497)

Har kjøpt 25 kg bly hos et Agenturfirma til 4 kr kg. så jeg har sikkert bly noen år.

NB: Under koking av blyet må det være god gjennomlufting og vann må ikke komme i kokingen (eksploderer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt 25 kg bly hos et Agenturfirma til 4 kr kg. så jeg har sikkert bly noen år.

Lykke til , moro å støpe selv. Skulle gjerne ha adressen til agenturen som selger bly til 4 kr. kg.

Ellers syns jeg personlig at bly ikke har noe i rennende vann å gjøre- min menning :)Blir rask slipt ned av mineralpartikler i vannet og forurenser hele strekningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke optimal disse nei på elvefiske, lett for å kile seg fast. Støp heller slangesøkker, er beskrivelse på det her inne en plass. Og man kan kjøpe slanger evt. på Biltema som nevnt. Men bruk den sterke typen plastslange, som er litt dyrere kanskje. Den som tåler å kokes uten at plasten går i oppløsning ! Er muligens godkjent for trykk denne slangen ? Jeg bruker iallefall å koke opp en kasserolle med vann og slippe ca. 20 slanger nedi noen få minutter. Så er de letterre å tre på egnet slangesøkke (bly) som er nøye tilpasset innerdiameter på slangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til , moro å støpe selv. Skulle gjerne ha adressen til agenturen som selger bly til 4 kr. kg.

Ellers syns jeg personlig at bly ikke har noe i rennende vann å gjøre- min menning :)Blir rask slipt ned av mineralpartikler i vannet og forurenser hele strekningen...

Joda sant det men hva skal man bruke

Men de søkkene der setter seg vel lett fast ved elvefiske?

Har selv former jeg har laget selv til å støpe slangesøkker,og kjøper klar plastslange på Biltema.

Har god erfaring med disse. Setter seg like mye fast med slangesøkker, syns de beveger seg bedre på bunnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda sant det men hva skal man bruke

Med tanke på de "lette" vekter man trenger til formålet ,så er det nok materialler som kunne erstate bly til formålet, dog må man gå en tanke opp i vollum. Til slange søkke feks. ikke noe i veien for å bruke armeringsjern. Til støping kan man også bruke tinn og om man ta det ett steg videre så er det ikke noe i veien for å bruke sement iblandet jernmel.

Kobber og sink bør man også holde seg unna . Disse har ikke noe i rennende vann å gjøre- Sink er ille for dyreliv i marin sammengeng

Her kan du lese litt om egenvekter

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til , moro å støpe selv. Skulle gjerne ha adressen til agenturen som selger bly til 4 kr. kg.

Ellers syns jeg personlig at bly ikke har noe i rennende vann å gjøre- min menning :)Blir rask slipt ned av mineralpartikler i vannet og forurenser hele strekningen...

Effekten med bly og rennende vann var jeg ikke klar over,kjipt å tenke på hva som kan skje i hardt fiskede elvestrekninger.Problemstillinger som dette er noe alle sportsfiskere burde ta alvorlig.La oss bli siste generasjon med "miljøidioter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jo, nei... :blush: .

Tror faktisk ikke bly er så særlig forurensende i rennende vann som folk tror. Det er utrolig lang nedbrytningstid på dette, og jeg vet det er foretatt målinger på dette der det så og si ikke ble påvist blyforekomst i elva i det hele tatt. Men klart, ikke særlig positivt å fylle opp bunnen i flere 10-år med blysøkker ! Tror faktisk det er mere skadelig med naturlige forekomster i havet f.eks. Mtp. kvikksølv f.eks. (utslipp, forurensning). Så dette med bly er litt overdrevet. Nå kan jo fiskere også være en god del flinkere til å dimensjonere litt opp når det gjelder fortom til bly, så de ikke setter igjen en mengde med blysøkker på bunnen. Her er det mye å hente ! Og bly er jo overtreffelig å fiske med i forhold til alt annet ! Jernsøkker er ikke i nærheten. Det går riktig nok på ett vis, men det blir på langt nær det samme fisket med rakling langs bunn. Vel og merke hvis litt stri strøm. Cluet med markfiske er å ha en vekt som har minst mulig masse (volum) og er så tungt som mulig. For å unngå at strømmen tar tak i søkket i altfor stor grad. Så jernsøkker kan ikke matche blysøkker på langt nær hvis man skal fiske effektivt. Lita elv, og rolig strøm, det går fint. Skal man f.eks. fiske med vekt på ca. 100 gram, hvor stort jernsøkke må man da ha ? Finnes det å få kjøpt ? Og ofte fisker vi i Gaula f.eks. med 100-140 grams ! Jernsøkker vil flyte rett opp i overflata. Skal ikke reklamere for mere bruk av blysøkker, men pointet er at jeg mener at forurensingen av dette er svært så liten. Pluss at alt annet ikke er i nærheten av så optimalt som bly :shifty: Jeg har prøvd mere massive søkker slik som denne forma lager f.eks. Det går greit stort sett, men jeg sverger til slangesøkker. Da får man lina litt opp fra bunnen og ikke sliter nederst på lina mot søkket. Pluss mere kontroll med søkket da man føler (toucher) søkket såvidt langs bunnen. Og det kiler seg jo mindre fast mellom steiner etc. Hvis man har den rette feelingen :shifty:

Søkket skal heller ikke være for lite og massivt i rennende vann for å oppnå maksimal rakling ! Har prøvd mere massive blysøkker med samme vekt, men kortere og litt tykkere diameter. Da igjen har det lettere for å suge seg fast i bunnen og stoppe opp for mye, og sette fart. Eller sette fast. 10-12mm søkker i forskjellige lengder: Perfect :shifty:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med mye rart til laksefiske selv,ting i metall og slikt lager mye mere lyd når de dunker nedover langs bunnen.

Jeg vet ikke,men ifølge noe gamle ringrever ved elva var dette fyfy :unsure:

Så jeg holder med til hjemme støpte slangesøkker og 0,37 mm blyfortom,mister ikke så mange da.

Det er viktig å holde god kontakt med søkket og ikke bare la det seile nedover,da er det fast med engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten tvil at per dags dato er det ingenting som slår bly til praktisk bruk. "Billig" i forhold til alt annet, lett å støpe , og ikke minst "blytung" , men igjen: Til bruk i rennende vann kan sportsfiskere vente seg at det blir forbudt med tiden.Hva gjør dere da ?? Om den forurenser ? Uten tvil .At det ikke er blitt målt i vannet ? Selvfølgelig ikke, men prøv å ta ordentlig prøver av bunnen og av fisk - dyreliv. Da blir de fleste overrasket.

Ser at flere bruker slangesøkke, noe som uten tvil er det mest praktisk samt at slike søkke setter seg minst fast på bunnen. Men : Flere lager slangesøkke der det er tett i slangen slik at vannet ikke fyller selve slangen (tenker på spredning av sykdommer) Luften i slangen har oppdrift og da kommer blyens vekt i annet rekke, kontra feks å bruke armeringsjern uten slange.

En liten tips fra min side: Om dere bruker nettingtuber som brukes til å samle ledninger eller til å beskytte slanger kan dere oppnå mer eller mindre det samme som med slange. Enkelt å fylle opp med ønsked mengde blystaver eller vekt> strekk og varmsveis nettingen i endene.Om dere ikke får tak i netttube kan feks noen type tau også brukes etter å ha fjernet litt av selve kjernen

Ja metallsøkker hører vi klunke på steinene langs bunnen faktisk fra land :P Forferdelig leven ! Tror ikke laksen setter pris på dette nei.

Enkelt å gjøre noe med det : Krympestrømpe ;)Apropó lyd : Mange wobler og ikke minst spinnere lager lyd nettop for å tiltrekke fisken , og ja, laksen lar seg lokke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på de "lette" vekter man trenger til formålet ,så er det nok materialler som kunne erstate bly til formålet, dog må man gå en tanke opp i vollum. Til slange søkke feks. ikke noe i veien for å bruke armeringsjern. Til støping kan man også bruke tinn og om man ta det ett steg videre så er det ikke noe i veien for å bruke sement iblandet jernmel.

Kobber og sink bør man også holde seg unna . Disse har ikke noe i rennende vann å gjøre- Sink er ille for dyreliv i marin sammengeng

Her kan du lese litt om egenvekter

Hm lette vekter, ikke i Namsen ihvertfall må faktisk opp i over hundre gram faktisk opp i 150 gram når elva er stor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekelaksen:

Jeg har i mange år brukt og bruker fortsatt samme typen søkker som deg. Er det mye stein setter de seg lett fast. Har etter hvert gått over til støping av blysøkker til slangesøkker. Når det gjelder bly, tror jeg nesten jeg har bly i noen år framover. Fikk 150 kg av en rørlegger. :showoff:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.