Gå til innhold
Fiskersiden

Norges beste sjøørretvann?


 Share

Recommended Posts

Hvor er Norges beste sjøørretvann? Alle har sine favoritter og hemmelige steder avhengig av forhold og årstid. Men det er noen steder som alltid overgår andre og leverer fiske/fisker utover det vanlige. Jeg hevder Østfold har noen av de heteste plassene i landet. Men jeg tror det er noen perler som bare må fiskes. Men HVOR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur vel kansje jeg hadde hoppa lett og ledig over sognefjorden, og tatt turen opp til Nordland på jakta etter de virkelig store..

Ser for meg, saltdalen og beiar'n som intressante områder om du er ute etter orntlig stor S.Ø.... Både i sjø og elv....

Poeng. Man glemmer liksom nord-Norge når det er snakk om sjøørret, og ikke torsk/kveite... Relativt uutforsket område egentlig, sjøørret nord for Trondheim? I alle fall hører man ikke ofte mye om det derfra.

For noen år siden ville jeg nok holdt på Sogn, nå er jeg tilbøyelig til å være enig i at Nordland har et visst potensiale. Østlandet vinner i alle fall ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poeng. Man glemmer liksom nord-Norge når det er snakk om sjøørret, og ikke torsk/kveite... Relativt uutforsket område egentlig, sjøørret nord for Trondheim? I alle fall hører man ikke ofte mye om det derfra.

For noen år siden ville jeg nok holdt på Sogn, nå er jeg tilbøyelig til å være enig i at Nordland har et visst potensiale. Østlandet vinner i alle fall ikke :P

Det er kanskje på tide å ta med pontongbåten nord for Trondheim. Vet om et par steder i Troms som er bra. Men de holder nok kortene tett til brystet i nord.På tide med en ekspedisjon?

Hva med sørlandet eller Bergensområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poeng. Man glemmer liksom nord-Norge når det er snakk om sjøørret, og ikke torsk/kveite... Relativt uutforsket område egentlig, sjøørret nord for Trondheim? I alle fall hører man ikke ofte mye om det derfra.

For noen år siden ville jeg nok holdt på Sogn, nå er jeg tilbøyelig til å være enig i at Nordland har et visst potensiale. Østlandet vinner i alle fall ikke :P

Aurland/lærdal i sin storhetstid var vel noe av det råeste gjennom tidene, men som du påpeker, dette området har blitt rasert. Mye snadder i nord, og Østfold kommer nok laaaangt ned på lista over drømmedestinasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de beste sjøørretvannene må være(var) Eidevannet på Sør-Helgeland. Hvordan sjøørretbestanden er der nå vet jeg ikke men jeg fisket der hver sommer i 20 år og fangstene vi fikk til tider var eventyrlige. Nattfiske i vannet med bare en skikkelig markklyse med ul-haspelutstyr var gromt! Selv om jeg har opplevd elva Fusta på sitt beste når det gjelder sjøørret så lå ikke Eidevann langt bak på den tia. Det skal sies at det er ti år siden jeg sluttet å fiske i Eidevannet.

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som trodde det bare var sjøørret på østlandet. :wtf2: Vurderer å bruke en uke i Nordland,Troms i 2012. Alle skal jo til Bornholm så jeg har tenkt å dra andre veien. Er bombesikker på at Norge kan by på like bra fiske. (nesten). Men det er litt kystlinje å ta av så jeg trenger gode tipps. Har noen ideer.

Finmark er ikke aktuellt. Må vel ha beiterettigheter for å få fiske der . :ass:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med flere som forteller om eventyrlige SØ fangster i områdene rundt alta. ER vist ikke uvanlig å dra 15-20 ørreter på en tur der ingen er under kiloet.

Ellers er bergensområdet omtrent det verste stedet å satse på SØ. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt fantastiske raporter fra Alta. Selv har jeg fiska i sjøen i finnmark i en del år nå. Det er ikke derfor jeg tilbringer flere feriuker hver sommer i vårt nordligste fylke, men noe sjøfiske blir det, og fisket er kanon. Nå har ikke jeg fiska i nærheten av noen storørret vassdrag, men du verden så morro det er når fisk mellom kilon' og to, slåss om flua di.....

Er nok ikke mange som setter seg på flyet til finnmark, for å fiske med flua i sjøen, men det er definnetivt ingen dum ide. Man kan tjuvstarte før elvene åpner, eller fiske etter de har stengt. Når man leter etter gode sø biotoper er flyfoto genialt. Hvor.no har gode kart og bilder. Bruk kartet for å finne elvene og foto til å studere fjordsystemene utenfor, så finner du nok mange potensielle biotoper. Deretter er vel neste trekk å ta kontakt med nermeste fiskeutstyrs-sjappe og høre med de.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mangen gode plasser i norge etter sø, men det kan nok ikke kåres en beste plass ut ifra hva folk har fått det. Sånn som her på Stord er det er MANGEN store fine vann som det er tatt store ørreter alikevel er det ett helt tilfeldig vann som egentlig nesten bare er småfisk i men der er den største ørreten her på stord tatt og det sier sitt, alt er mulig bare gå på di plassene du 'VET det er fisk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen steder som skiller seg ut fra alle andre. Steder som får fiskere til å sitte timer i bilen, gå til vaderne er våtere på innsiden enn på utsiden. Steder som lukter stor fisk og som har det.

Kanskje må jeg sette kursen mot nord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunndalsfjorden og Driva ville jo vært en av favorittene i en slik kåring for ca 10 år siden. Nå er det desverre mye dårligere.

Avklaring for de som måtte trenge det:

Sjøørret = anadrom ørret som har gyteplassen i ferskvann og spiser seg feit i saltvann.

Brunørret = ørret som lever hele livet i ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.