Gå til innhold
Fiskersiden

Rigging av båt - trenger tips


BusterSCC
 Share

Recommended Posts

Hei !

Er ny på forumet her, registrerte meg etter endel søking om trolling/downrigg osv.

Jeg trenger hjelp/tips/starthjelp og litt til for å komme i gang med litt mer avansert dorging !

Har fisket mye med markdrag...VM slep KSG , i sommer gikk jeg mer over til wobbler.

Med markdrag har jeg hatt ok suksess med fangsten, jeg har vært "fornøyd" , men det har jo vært veldig ensformig og lite "utvikling".

Det jeg fisker primært etter er ørret i ferskvann og sjøørret.

Gikk til innkjøp av en Buster SCC (http://www.buster.fi/no/scc/galleri) i sommer , da det blir mer tid til båtfiske enn fjellturer for meg framover en stund.

Det eneste jeg har "rigga" båten med til nå er Garmin Ekkolodd (Echo 300c) og "dorge"propell (fikk farten ned nok - funker greit til mitt bruk da jeg sjelden trenger topp fart).

Stangholdere ble bom kjøp , skrudd av og kastet.(Savage Gear)

Så jeg ønsker,anbefaling/tips om:

-Dyprigg (Merke/antall/lett å av/på montere?)

-Utstyr til riggen?

-Gode stangholdere (både for stenger i bruk og stenger som ikke er i bruk?

-Noen greie fiskestenger, ser for meg kansje totalt 4? - til nå har jeg bruk 3-15 og 5-20gr spinn stenger men tenker disse kun skal blir brukt på fjell fra nå av.

-Sneller

-Extra snacks som fine utstyrs bokser som egner seg bra for båt bruk ?

Nå mer man burde tenke på ?

Bor i Nordland>Bodø.

vh

Morten

Endret av BusterSCC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Velkommen til forumet :)

Må vel si at jeg ikke er noe ekspert innenfor dette feltet, men har lest mye om dette feltet.

1. Det som oftest to merker som går igjen, det er Cannon og Scotty rigger. Mye smak og behag. Selv liker jeg veldig godt Cannon dyprigger, de jeg kan anbefale er Cannon Uni Troll 5 (3210 kr.), om du skal kunne svinge på hele dypriggen må du ha Cannon Unitroll 10 (4585 kr.). De aller fleste dyprigger er lette og ta av og på. Antallet dyprigger er noe mn ikke trenger å henge seg opp i når du skal begynne, begynn med en. Blir veldig fort vanskelig å kjøre to dyprigger, hvis man ikke har mye erfaring.

2. Av utstyr til dyprigg ville jeg anskaffet meg:

- Utløser, legger sena i mellom utløseren, da vil utløseren løse ut i det det napper, som regel. Anbefaler: Scotty Power Grip Plus 1170 (tallet avhenger om du har hull i styrefinna på loddet (anbefaler det) eller ikke da fester du utløseren på wiren)

- Cannon Retro Ease, brukes til å få loddet inn til båtside, for å slippe å lene seg over båtripa. Hvis du lener deg over ripa og er litt uoppmerksom kan du miste balansen.

- Lodd, vekta avhenger av hvor dypt du fisker, selv bruker jeg mest 5 kg. lodd.

3. Når du skal bruke stenge til å dorge med anbefaler jeg Elbe Normark Delux stangholdere. Disse er dyre, men du får også en utrolig god stangholder som holder. Når stengene ikke er bruk anbefaler jeg Brekely stangholdere/rørholdere (du får plass til 3 stenger).

4. Av stenger har du en jungel å velge i, gode merker er Shimano Beastmaster BX Downrigger, Ugly Stick Tiger Gold Downrigger (denne stanga er en legende i trollingmiljøet)

5. Sneller er det Shimano Tekota 600 LC, Daiwa SG 47 LCA, Abu Garcia 7000 i LC og Tica Seaspirit SS-C er nok debeste snellene. Vil anbefale Shimano Tekota 600 LC.

6. Plano 787 Angled Guide Series.

Håper dette hjalp deg litt på riktig spor ;)

Mvh. Thomas

Endret av Thomas94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett utfyllende svar Thomas, det peker meg i rett retning ja !

Ser att 1000-lappene hagler nå , men det er gøy å ha en plan til våren!

Jeg ser for meg å kjøre 1 eller 2 stenger utenom dypriggen itillegg - eller blir dette bare tull?

Kan du anbefale noen stenger for bruk utenom dyprigg ?

ps: Den Piano 787 så virkelig super ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort penger av det ja :D

1 stang i overflata og 1 stang på dyprig går somregel, dersom du ikke tar noen krappe svinger ;)

Tja, anbealing av stang. Jeg er jo Shimano-fan. Så jeg anbefaler Beastmaster eller Speedmaster i kastevekt 5/10 og opptil 20/30 gr., men hvordan stang har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - Til nå har jeg mest brukt Beastmaster 10" 3-15 på wobbler på ferskvann , en Slate 4-26 10.6", og av og til bruker jeg en 7" >8gr ... på havet har jeg brukt litt forskjellig 10-45gr , men har ikke funnet noe jeg har blitt fornøyd med.

Fjellutstyret er det mye lett utstyr som har blitt brukt fra land å båt :P

Er topp å kjøre fisk med 10-11" lette stenger , men ofte ønsker jeg di var en fot eller to kortere.

Mulig 240/270 7-21gr Speedmaster/Beastmaster blir en suveren dorgestang da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du koster på deg elektrisk dyprigg først som sist, det er mye enklere/raskere å få loddet opp og unna vei ved kjøring av fisk om du har elektrisk dyprigg med 'short stop' (stopper loddet automatisk når det kommer opp til overflaten)

Anbefaler i så måte Cannon STX 10 TS (denne har rustfri spole og tåler saltvann)

Videre anbefaler jeg minimum 6,5 kg lodd, regner med du har tenkt deg på tur i skjerstad fjorden (kan som du vet være mye straum i sjøen der, og da kommer et litt tyngre lodd til sin rett)

Stemmer også i på forslaget om Shimano Tekota 600LC (fantastisk bra trolling snelle!)

Av trolling stenger vil jeg anbefale maks 8 fot lengde, Shimano BX downrigger er nevnt og de er veldig bra.

Skal du fiske etter laks eller sjøørret er det lov med maks to stenger pr båt, det går forøvrig fint å bruke feks. Shimano BX downrigger i overflaten, med feks paravan.

Du bør også investere i noen flashere, fungerer veldig bra når snøsmeltinga er stor og flommvannet gjør at vannet i fjorden blir grumsete.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei velkommen til forumet,bra du er fra bodø/Salten for området her er det et eldorado for sjøørret fiske.Ser du har fått mange gode råd alleredde er stort sett enig med de fleste.Når båt skal rigges kan det være lurt og ha litt tanker om hva det skal koste lett at det brar av gårde med et par mnd.lønninger hvis en ikke er litt realist.Selv bruker jeg tid på og spare noen kroner på velge utsyr som nok ikke bestandig er folks første valg,men så betyr det mindre hva som er over vannet det som betyr noe er stortsett hva du har i enden av snøret.Selv begynnte jeg med brukt cannon rigg kjøpt for en billig penge den bruker jeg enda om den skal være elektrisk tja det tror jeg har merre og gjøre om hvilken dyder en fisker på.Sjøørret fisker jeg stortsett på maxdybder 20-22meter tar kort tid og få opp.Du har som regel god tid og ta opp riggen sjøørretn gjør et godt utras så følger den som regel etter båten,jeg regulerer ned farten til tomgangs fart når fisken tar da har du god tid og få rigg/stang nr.2 opp .Når det gjelder stenger /sneller tror jeg ikke at jeg har kjøpt ei som koster over 3-500 kr.pr stk kjøper når de er på tilbud og det er det en del av nå.For øyeblikket går det i Ron thompson /ugly stick stenger og okuma magda sneller det trenger ikke og koste all verden.Når det gjelder hva en skal ha i enden av snøret er det mye og velge mellom flasher er noe jeg stortsett bruker hele tia i forskjelige typer ellers bruker jeg agn/angskall her er det en mengde forskjellige utvalg på markedet.Leger ved en link her en del bra tips her .http://www.regalmarin.se/fiske_tips/fiske_tips.html.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til sneller har du fått det beste tipset. Stengene trenger du ikke være så kræsen på, de skal ha rygg til å tåle fisken du er ute etter og that's it. Her er det mest kroner å spare. Tenk litt på lengden, til ørret/sjøøøret klarer du deg fint med 7' stenger, disse har spenst nok og rygg nok til de største ørretene. www.trolling.no har det meste som er av stenger (og annet trollingutstyr). Skal du opp på laks bør du ha 8' stenger.

En av de ivrigste trollingfiskerne i Norge kjører kun manuell dyprigg, og det er som en påpeker skjeldent noe problem å få opp riggen om det går på fisk. Det er heller skjeldent en kjører veldig mye dypere enn 10-12 meter også, i allefall etter laks. Uansett har du tid nok til å få stengene inn i båten.

En stang på rigg og et par i overflaten er greit å begynne med, til overflate stengene setter du på en paravan, great white er meget god.

Når det gjelder utstyr til riggen er scotty sine utløsere å anbefale, ellers må en jo ha et lodd. Kjøp deg et i 5-6kgs klassen.

Stangholdere enten Normark DeLux eller Scotty Striker.

Til sjøørret er brisling mye brukt, men også apex har gitt mange fine fisker for folk. Er her som i alt annet, en må prøve seg litt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt spare noen kroner på snellene, Daiwa SG47LCA som du får for under tusenlappen gjør akkurat like god jobb som en Tekota til doble prisen. Til kasteslukfiske har jeg mange multiplikatorer som etter trimming er verd mellom 5 og 10 tusen, til trolling har jeg 8 orginale SG47LCA. Har fisket med Tekota, men har aldri vurdert å kjøpe selv, er rett og slett ikke verd prisen etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt på at det ikke bare er ørret som tar på riggen, til tider kan det være mye storsei, da bør også utstyret tåle dette, spesielt om riggen også skal brukes med tanke på å få storsei, eller kanskje til og med kveite.

Storseien kommer ikke opp og følger båten på samme måten som ørreten, det er en av mine hoved begrunnelser for at det er bedre med elektrisk rigg slik at man raskere får lodd og wire unna vei.

Og tro meg, hvis det feks. er mye sei som tar på riggen, da kommer du snart til å ønske at du hadde investert i en elektrisk rigg..

Det samme gjelder på våren og tidligsommeren når vannet er grumset og fullt av skitt, og dertil hyppig kontroll av lodd og utstyr.

Til syvende og sist bør du tenke igjennom hvordan og ikke minst hvor ofte du kommer til å bruke utstyret, skal du bruke det bare et fåtall ganger i året er det vel ingen hensikt å bruke veldig mye penger på det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei - her kommer det mye bra svar!

maskinisten jeg kjøper argumentene dine lett for kjøp av elektrisk dyprigg ..men det er en utgift som kansje blir vel høy for meg - men det må vurderes til over nyåret før bestilling av rigg

det er ofte mye grums i vannet ved skjerstadfjorden (tidlig på sesongen osv) så den ser jeg...men også så blir båten brukt endel(kansje mest) på ferskvann å da er det jo litt med å få størrelse/vekt ned ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Maskinisten : Elektrisk rigg frister VOLDSOMT , men 50% av bruken blir nok på ett ferskvann , føler en elektrisk rigg da blir overkill , eller tar jeg feil ?

Er ute etter 2-3 stk stenger med sneller som er veldig følsomme , ser for meg noe i vektklasse 5-20gr og 7-9 fot - greier ikke å finne noen dedikerte trolling stenger til dette , så blir vel å bruke noen Berkley eller Shimano haspel der.

Vil ikke ha noe grove til bruk på ferskvann da ørret over 2-3kg er usannsynlig.

Samtidig den vekt klassen funker suverent på god gammeldags dorging med VM-slep(Amerikaner)..

Har værtfall noen mnder på å få resten av utstyret på plass.

Har hatt en liten gjennomgang i slukbagen , så har noen spørsmål..

Har litt Apex, J-plug og Tomic som jeg ikke har testen mye , er dette noe jeg bør legge i baggen for saltvann ? Syns det ser for grovt til de ørretene jeg er vant med på ferskvann..

Jeg har noen av Savage Gear sine ledd wobblere , disse syns jeg selv er kjempe fine og har en fin gange fra 1.5 til 3-4 knop - syntes dem ser veldig livlige i vannet.. Men , har hatt veldig dårlig hell med de, ikke i nærhet av fisk... men de svømmer mulig litt høy, kansje de vil funke bedre når riggen tar dem litt dypere ?

Noen som har erfaring med disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg ser det, så koker det hele ned til ''hvor mange timer pr sesong ser du for deg at du vil drive med trolling?''

Hvis dorging er noe du i utgangspunktet liker godt, så tror jeg ikke interessen din blir noe mindre med skikkelig rigg, da spesiellt i saltvann med tanke på hvor du bor.

På den andre siden kan det jo også tenkes at du fort går lei hvis du drar ut på trolling samtidig som det er mye dritt i vannet, med manuell rigg vil det da selvsagt oppleves som et evig mas å holde bruket reint for skitt, med elektrisk rigg vil det derimot på langt nær føles som noe stress.

I ferskvann vil det på langt nær være så mye behov for å sjekke/renske riggen, så behovet for elektrisk rigg der vil selvsagt være mindre.

Når alt dette er sagt kan det også være verd å tenke tanken ''hva om jeg blir skikkelig hekta på trolling i Skjerstadfjorden?''

Jeg tror nemlig sjansen er stor for at du blir det når du får dreisen på riggen og finner ut av hvor og hvordan man får stor ørret og laks der.

Jeg ble ihvertfall såpass hekta at jeg allerede planlegger neste års trolling turer opp der, i år ble det nesten 700 timer med trolling på meg, og jeg regner med at det ikke blir noe særlig mindre til neste år.

Både Apex og Tomic kan nok være bra i ferskvann, så jeg ville nok testet de grundig i ferskvann også i forskjellige farger og størrelse.

Når det gjelder stenger bør de ikke være alt for spinkle heller, ihvertfall ikke hvis du tenker på å prøve med stangparavan, jeg ville investert ihvertfall i ei stang med tanke på det, samt fiske i sjøen med muligheten for storsei, laks eller stor SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok , nja mye av fritiden fra april til september er basert på fisking....tenkt å kombinere campingvogn å båt litt...gjør det litt familievennlig... 700 timer er nok ikke sjans for meg , jobber du offshore kansje ? :)

I år fra jeg fikk denne båten i juli til den kom på land i september kom jeg på ca 50 timer .

Hadde kansje 70-90 timer i de andre båtene før det.

150-250 timer er vel reelt antall fisketimer fra båt ...har også noen døgn i telt på fjellvann som skal være plass til i kalenderen oppi dette også.

Nei tror nok elektrisk rigg blir veien å gå, jeg er ganske overbevist på måten du sier det på - samtidig hater jeg å kjøpe "samme ting" to ganger.

I alle år har jeg brukt skikkelig lett utstur til alt - jeg har fiska endel i ferskvann ..å har kansje vært litt overklill på lettutstyr.. Shimano 1000 sneller, stenger på 2-10gr og 0.18mm mono har vært meg..så har jeg brukt 0.25mm mono og 3-15gr stenger til dorging med amerikaner (noe som man burde ha 20-25gr stenger minst til)...er livredd for å stå med for grovt utstyr...i Sundsfjorden har jeg stått med 4# fluestang ;)

Har du hatt suksess i området vårt med Apex/Tomic på ferskvann ? I såfall stor fisk endte du på ?

Sjansene er vel store for man blir hekta på Skjerstadfjorden...bor veldig nær å samtidig er Misvær vurdert som campingplass (fordi det er barnevennlig?:) ...

Hvor bor du når du er å fisker her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok , nja mye av fritiden fra april til september er basert på fisking....tenkt å kombinere campingvogn å båt litt...gjør det litt familievennlig... 700 timer er nok ikke sjans for meg , jobber du offshore kansje ? :)

I år fra jeg fikk denne båten i juli til den kom på land i september kom jeg på ca 50 timer .

Hadde kansje 70-90 timer i de andre båtene før det.

150-250 timer er vel reelt antall fisketimer fra båt ...har også noen døgn i telt på fjellvann som skal være plass til i kalenderen oppi dette også.

Nei tror nok elektrisk rigg blir veien å gå, jeg er ganske overbevist på måten du sier det på - samtidig hater jeg å kjøpe "samme ting" to ganger.

I alle år har jeg brukt skikkelig lett utstur til alt - jeg har fiska endel i ferskvann ..å har kansje vært litt overklill på lettutstyr.. Shimano 1000 sneller, stenger på 2-10gr og 0.18mm mono har vært meg..så har jeg brukt 0.25mm mono og 3-15gr stenger til dorging med amerikaner (noe som man burde ha 20-25gr stenger minst til)...er livredd for å stå med for grovt utstyr...i Sundsfjorden har jeg stått med 4# fluestang ;)

Har du hatt suksess i området vårt med Apex/Tomic på ferskvann ? I såfall stor fisk endte du på ?

Sjansene er vel store for man blir hekta på Skjerstadfjorden...bor veldig nær å samtidig er Misvær vurdert som campingplass (fordi det er barnevennlig? :) ...

Hvor bor du når du er å fisker her da?

Har ikke mye å vise til når det gjelder fiske i ferskvann, men vet jo om en del vann der det etter sigende skal gå grov ørret og røye, både apex og tomic brukes så vidt meg bekjent i flere av de store sjøene sørpå, så det burde absolutt også være verd å prøve her også.

Selv har jeg i så måte tenkt å prøve i Storglomvann når jeg en gang får dratt opp båten dit (tar pr i dag ikke sjansen med min lille A4).

Når jeg fisker i Skjerstadfjorden blir det som regel til at man boker seg inn på ei hytte eller eventuellt å sette opp lavvo.

Campingen på Misvær kjenner jeg ikke til, men det er helt sikkert et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.