Gå til innhold
Fiskersiden

Hellstrøm og TV3 lurte TV-seerne trill rundt


Haralds
 Share

Recommended Posts

Synes nå komentarfeltet gir mest undeholdning jeg da.

Ja det var jo den en velfunderte betraktningen etter den andre. Jeg for min del er overbevist og vurderer å skifte statsborgerskap i mårra. Og så har du stakkars Ida Rovu, hu mista jo alle ilusjoner om ærlighet; "så de fleste reality program er juks, hva er reality da" ... Lizm... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå komentarfeltet gir mest undeholdning jeg da.

Særlig denne

Bjørn Hunt · Mandal, Norway

Idioti! Jeg fisker med garn hele året, og får ofte laks eller sjø ørett i fjordgarn (som er helt lovlige å fiske med). Så byråkratiet mener at jeg skal sette ut en halvdau laks slik at måkene kan kose seg med den? Dette er faktisk det dummeste jeg har hørt. Er det rart det er mange som fisker ulovlig når reglene er så idiotiske? Det er så mye laks og sjø ørrett i sjøen at det er ikke måte på. Det vet jeg, for jeg dro opp over 70 kilo laks og sjø ørret i mai og juni!

Men ellers fint å få satt fokus på ulovlig granfiske. Selv om Hellstrøm altså jukset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en kar skryter av å ha tatt 70 kg "blankfisk" på forsommeren, på garn, i mandalsskjærgård, er det helt klart for lite kontroller. For en del år tilbake, var det mye garnfiske etter S.Ø i indre oslofjord. Vi som gikk med flua, fikk rett som det var garn på kroken. Vi reiv selvfølgelig garna på land, og brant, eller kasta faenskapen. Dette problemet har blitt vesentlig mindre med åra. Ett annet område som har vert utsatt er Hvaler. I dette området har det tidligere vert utstrakt garnfiske, men myndighetene lokalt har fått midler, og det ser ut til å bli mindre av elendigheten. Det forundrer meg at "Bjørn Hunt" får drive på som han gjør. Jeg ville trodd at han skulle slite med målretta fiske etter laks, og S.Ø i mandals skjærgård. Hadde sett for meg at gutta som kontrolerer hummerteinene hadde tatt råtta på svin som han, men den gang ei. Han sier han bruker lovelige garn, og det gjør han nok. Det er måten han bruker de på som stinker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en kar skryter av å ha tatt 70 kg "blankfisk" på forsommeren, på garn, i mandalsskjærgård, er det helt klart for lite kontroller. For en del år tilbake, var det mye garnfiske etter S.Ø i indre oslofjord. Vi som gikk med flua, fikk rett som det var garn på kroken. Vi reiv selvfølgelig garna på land, og brant, eller kasta faenskapen. Dette problemet har blitt vesentlig mindre med åra. Ett annet område som har vert utsatt er Hvaler. I dette området har det tidligere vert utstrakt garnfiske, men myndighetene lokalt har fått midler, og det ser ut til å bli mindre av elendigheten. Det forundrer meg at "Bjørn Hunt" får drive på som han gjør. Jeg ville trodd at han skulle slite med målretta fiske etter laks, og S.Ø i mandals skjærgård. Hadde sett for meg at gutta som kontrolerer hummerteinene hadde tatt råtta på svin som han, men den gang ei. Han sier han bruker lovelige garn, og det gjør han nok. Det er måten han bruker de på som stinker.....

Jeg håper inderlig at Fiskeridirektoratet får gehør om sterke restriksjoner iht garn til fritidsbruk i Skagerrak. Det burde ikke være tillat å bruke garn for fritidsfiskere langs kysten, og om de får det til blir det enkelt og greit å kontrollere , da all garn som settes ut , og som ikke tilhører yrkesfiskere blir da ulovlig.

Greit i gamledager da man kunne ordne mat til familie ved å sette ut garn, men i dagens samfun er garsetting bare en trussel for bestanden av hummer, småtorsk, laks, sjøørret, ikke minst den voksende havabbor bestanden, og sjøfugl og pattedyr.

Les denne "artig" brev sendt til Fiskeridirektoratet av småfiskern i forbindelse med reduksjon av fritidskvoten. Mange som fortsatt lever i en annet tidsepoke...

Klipt fra hjemmesidene i forbindelser med planlagte restriksjoner:

"Hvordan hadde du reagert dersom kystbefolkningen bare kunne fiske med ett snøre med en krok?"

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inderlig at Fiskeridirektoratet får gehør om sterke restriksjoner iht garn til fritidsbruk i Skagerrak. Det burde ikke være tillat å bruke garn for fritidsfiskere langs kysten, og om de får det til blir det enkelt og greit å kontrollere , da all garn som settes ut , og som ikke tilhører yrkesfiskere blir da ulovlig.

Greit i gamledager da man kunne ordne mat til familie ved å sette ut garn, men i dagens samfun er garsetting bare en trussel for bestanden av hummer, småtorsk, laks, sjøørret, ikke minst den voksende havabbor bestanden, og sjøfugl og pattedyr.

Har faktisk erstattet garnfiske om sommeren med 4 snik snører. Mye av grunnen til dette var at det ble for mye rart i garnet. Huagevis med leppefisk, masse rusk og rask, krabber i hopetal. Det ble rett og slett for mye jobb. Og for langt mellom godbitene. 4 snik snører med tilsammen 14 kroker satt på dypt vann. Er tross alt mye lettere å styre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk erstattet garnfiske om sommeren med 4 snik snører. Mye av grunnen til dette var at det ble for mye rart i garnet. Huagevis med leppefisk, masse rusk og rask, krabber i hopetal. Det ble rett og slett for mye jobb. Og for langt mellom godbitene. 4 snik snører med tilsammen 14 kroker satt på dypt vann. Er tross alt mye lettere å styre med.

Egentlig får man mer fisk (målrettet størrelse)med stang og agn en med garn. Sniksnører og liner er også betydelig mer skånsomt mot uønskede arter .

Det er også fra i år av forandret en god del iht maskevidde og tillat lengde på garn.

Fiske etter torsk nord for 62°N 156 mm Fiske etter uer nord for 62°N 120 mm Fiske etter breiflabb Hele landet 360 mm Fiske etter kveite Hele landet 470 mm Fiske etter rognkjeks Hele landet 267 mm

Les mer her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig kunne godt tenkt meg et generellt garnforbud, men føler det som noe egoistisk, urealistisk, og slettes ikke alltid nødvendig. Norge er et langstrakt og variert land. Problemene man finner med garnfiske fra svenskegrensa, i oslofjorden og på sørlandet, gjelder ikke nødvendig vis for resten av landet. På den før nevnte kyststrekninga er det et problem med målrettet garnfiske etter sjøørret. I fjordene, f.eks på møre, er ikke dette noe problem. Her gjør topografien det umulig fiske med garn etter s.ø, eller laks, med mindre du bruker flytegarn, dette er relativt avslørende, og blir derfor ikke brukt. Det er ikke slik at du i "god tro" kan sette garnet ditt på grunna og dra masse s.ø. det er rett og slett for brådypt. I en typisk fjord i grisgrendte strøk, er jordbruk det viktigste yrket. Nede i fjæra har hver gård et naust, med en færing satt opp med en 9'9 hester. Man setter garn, og får sei, lyr, og en og annen torsk. Dette er en del av husholdningen og har blitt gjort til alle tide. Jeg føler ikke at man som sportsfisker har verken grunn, eller rett, til å "stikke kjepper i hjulet" for dette fisket. Her på østlandet derimot er bildet et helt annet. Sareptas angasjement for å forby yrkesfiskeredskap (garn, ruser, trål, not etc.) i oslofjorden, mener jeg er et godt engasjement, riktig fundert, og gjennomførbart. Jeg tro slike geografiske soner er veien å gå. Ta problemet der det finnes, i stedet for å få en haug med bønder på nakken, som strengt tatt aldri har gjort noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.