Gå til innhold
Fiskersiden

Snøreklasse eller dårlig timing?


Kent_9
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har kjøpt meg en Guideline LPXe RS #6, og jeg har et Guideline coastal snøre #6.. Jeg sliter veldig med å få spent opp stanga og kaster rett å slett ræva! Jeg hadde en vanlig LPXe, i samme klasse, før denne og jeg kastet veldig bra med det samme snøre.. Kunne jeg gått opp en klasse på snøre eller har jeg for dårlig timing i kastinga?

Kent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nesten umulig å svare på. Noen bør se deg kaste. Eller sett opp et videokamera og film deg selv. Det er merkelig at et 6 snøre ikke klarer å spenne opp en 6 stang...... Ta og vei snøre på en nøyakig vekt. Sjekk med leverandøren. Spesielt er klumpen interesant. Kan være feilproduksjon. Prøv og veie klumpen alene ved å holde resten av skytelina i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, tvinger med meg en kompis ut i morgen, så får vi se på det :) Hvis ikke vi får ordnet opp i det så får jeg veie klumpen..

Har hatt to turer alene med den nye stanga, og har kastet helt latterlig dårlig.. Så har vært to frustrerende fisketurer..

Er du sikker på at snøret sitter på riktig vei? Har faktisk vert borti at folk har satt på snører feil vei, og da blir det selvfølgelig totalt ubrukelig..

Måtte bare spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten som man lurer på om Maritim er inne på noe her. Nå har jo Coastal aldri fått annerkjennelse som et spesielt bra snøre for å stå å trykke etter sjøørreten på kysten, men at du skulle miste all punch i overgangen fra LPXe til RS høres drøyt ut..... Sjekk også om du eventuellt har fått en eller flere "knekk" på snøret, eksempelvis i overganger fra løkker til snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Lina står på riktig vei ja :P Men om det har fått no knekk har jeg ikke sjekket.. Vaske å smøre lina i kveld.. Tørrtrena litt i stad, gikk litt bedre da, men fortsatt ikke i nærheten.. Tror nok det er litt dårlig teknikk inne bildet het altså!! Får med med en kompis i morra iallefall..

Trodde coastal var et av de bedre linene jeg, er det noen andre jeg heller skulle prøvd? Kom gjerne med tips på det også :)

Takker nok engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Lina står på riktig vei ja :P Men om det har fått no knekk har jeg ikke sjekket.. Vaske å smøre lina i kveld.. Tørrtrena litt i stad, gikk litt bedre da, men fortsatt ikke i nærheten.. Tror nok det er litt dårlig teknikk inne bildet het altså!! Får med med en kompis i morra iallefall..

Trodde coastal var et av de bedre linene jeg, er det noen andre jeg heller skulle prøvd? Kom gjerne med tips på det også :)

Takker nok engang..

Det er riktig det, har fått mye skryt den lina der. Synes det er fint at de har laget en slow og en fast int. Vannet i indre oslofjord f.eks. Har lite salt, og derfor mindre oppdrift, enn f.eks jomfruland. Så i oslo er det fint med slow, og så videre....

Liner skal match stengene, i ditt tilfelle tror jeg dette er dekka, men skal også passe fiskeren. Om du skulle ønske å kikke på ltærnativer, så vil jeg fåreslå sientific anglers stillwater clear int. Eller airflow 40 + int. Snowbee har også et utrolig bra int. Snøre, er usikker på om det fortsatt blir produsert, det jeg har og er knallfornøyd med, er sennepsgult og synker svært sakte.. Men til syvende og sist må jeg si jeg synes det er rart at det snøret du har ikke skulle være fin fint til stanga di, så nok en gang, få med deg en som har peiling. Dumt å kjøpe nytt snøre uten grunn... Lykke til!

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, lina er jo bra for all del. Men klumpen er kort (9m), og så tung som klumpen er så skal du passe utrolig godt på. Jeg veide de første 11m av den lina i klasse 7 og kom frem til en klumpvekt tilsvarende et snøre i #9. Veldig få #7 stenger klarer å bære dette og man kan oppleve at stanga svikter under kasting. Ergo må man virkelig passe på at man ikke har mye overheng.

Det hadde hjulpet om du kunne beskrive hva som skjedde under kastinga. Går det skeivt?, kjennes stanga vinglete ut?, får du noen ekstra rykk i stanga når du kaster ut? Ofte tilsier dette at det blir for tungt for stanga og man må korte ned på mengden line man har utenfor stangtuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, lina er jo bra for all del. Men klumpen er kort (9m), og så tung som klumpen er så skal du passe utrolig godt på. Jeg veide de første 11m av den lina i klasse 7 og kom frem til en klumpvekt tilsvarende et snøre i #9. Veldig få #7 stenger klarer å bære dette og man kan oppleve at stanga svikter under kasting. Ergo må man virkelig passe på at man ikke har mye overheng.

Det hadde hjulpet om du kunne beskrive hva som skjedde under kastinga. Går det skeivt?, kjennes stanga vinglete ut?, får du noen ekstra rykk i stanga når du kaster ut? Ofte tilsier dette at det blir for tungt for stanga og man må korte ned på mengden line man har utenfor stangtuppen.

:) Dette er jeg ikke helt enig i. Det eneste jeg er enig i er at en alt for lett line ikke klarer å spenne en stang, men de stengene vi snakker om over her skal fint klare en klasse over oppgitt vekt uten å knele. At det ikke er like behagelig å kaste med er så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkurat hjem fra en fisketur, uten fisk desverre, men kastemessig rimlig bra.. Er nok som de siste snakker om som er problemet.. Jeg slipper ut snøre i begge kasteretningene for å få snøre raskt ut, men når jeg hold igjen snøre i siste baksleng så fikk jeg med meg momentet som var i både snøre og stang :) Tusen takk alle som har kommet med tilbakemeldinger!!

Bare så det er sagt, så var aldri dette noe problem med LPXen.. Men nå kaster jeg til backingen, noe jeg manglet 5-6 m på med LPXen.. Mangler bare fisk på RSen :P

Takk igjen og skitt fiske alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Interessant tråd, jeg sliter med nokså nøyaktig det samme. Fikk meg nettopp 6/7-stang, og Coastal i 7. Jeg føler at overhenget fort daler vertikalt. Jeg sliter også med å legge det pent på vannflaten. Enten får jeg snirkleslange, eller så plaskes det på plass.

Nå skal det sies at jeg er ute av trening med mange år. Jeg gikk nylig inn for å legge sjelen i fluefisket, og satse mer utelukkende på det. I dag mestret jeg dog dobbeltrekk, som gjorde situasjonen noe bedre. Problemet er imidlertid fortsatt vedvarende. At du kan kaste inn til backingen er meg komplett uforståelig. Kudos, Kent_9.

Jeg er også litt bekymret for om jeg har kjøpt for tung aftm-klasse. Om jeg kanskje burde holdt meg til 5. Jeg ser at mange bruker 4/5 også til sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, lina er jo bra for all del. Men klumpen er kort (9m), og så tung som klumpen er så skal du passe utrolig godt på. Jeg veide de første 11m av den lina i klasse 7 og kom frem til en klumpvekt tilsvarende et snøre i #9. Veldig få #7 stenger klarer å bære dette og man kan oppleve at stanga svikter under kasting. Ergo må man virkelig passe på at man ikke har mye overheng.

Det hadde hjulpet om du kunne beskrive hva som skjedde under kastinga. Går det skeivt?, kjennes stanga vinglete ut?, får du noen ekstra rykk i stanga når du kaster ut? Ofte tilsier dette at det blir for tungt for stanga og man må korte ned på mengden line man har utenfor stangtuppen.

Mener å huske Aft.nr klassifiseringen tar utgangspunkt i de ytterste 9,7 meterne, så viss du har veid 11meter er kansje det forklaringen på vekt tilsvarende klasse 9 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.sexyloops.com/beginners/lesson2/aftm.shtml

Det stemmer, og da skal en #7 klump veie 12 gram. Coastal lina er agraessivt tapert og har en kort klump. Om man kaster med mye overheng oppleves ofte stangen å kollapse. Som jeg skrev over ville jeg løse problemet hans, ikke ha en aftm diskusjon ;)

Helt i orden det, men viss du vil løse problemet hans, og kommer med uklare eller feilaktige opplysninger, må du tåle at det blir stillt oppfølgende spørsmål. Viss du veier 11m, og du skulle veid 9,7m, blir det jo åpenbart feil. Viss du derimot har veid 11 meter av et 7er snøre, og veid 11 meter av et utvalg 9er snører og funnet at desse veier det samme, er det jo en annen sak. Men noe sier meg at dette neppe er tilfelle (ville vert en dyr og meningsløs hobby :) ) Det var derfor jeg spurte om du hadde blingsa og veid 11 i stedet for 9,7 meter. I all gemyttelighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide de første 10-11 meterene, og veide inn klumpen til et #9 snøre. Ser ikke noe uklart, eller uriktig ved det overhodet. Igjen... jeg tror ikke det gagner noen å ha en aftm diskusjon... i all gemyttelighet :)

For min del var det langt fra klart, og jeg stiller fortsatt spørsmålstegn ved metodene dine, etter oppklaringen. For å kunne underbygge at coastalsnøret er feilklassifisert med to klasser, må man gå grundigere til verks. Snøret har en kort kraftig klump, og krever derfor litt bedre timing enn en del andre, det er greit. Men viss trådstarter har en Rs #6 og et coastel #6 og sliter med kastelengdene, er ikke det fordi snøret er to klasser for tungt. Coastal er et dyrt snøre som har fått masse skryt ( til tross for at det er som det er) og er formelig lagd for stanga han har. Å anbefale andre snører, kunne fort blitt unødvendig dyrt for trådstarter. Og det viste seg jo også, litt finsliping på teknikken, og kent la ut hele snøret til backingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.