Gå til innhold
Fiskersiden

Snøreklasse eller dårlig timing?


Kent_9
 Share

Recommended Posts

Tror du virkerlig, selvom et snøre er dyrt og godt likt, at det dermed være riktig klassifisert? :) Kanskje det er godt likt nettop fordi det er tungt, og dermed enklere for folk å kaste... Dog krever det at man ikke bruker mye overheng, noe som var trådstarters problem.

Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkerlig, selvom et snøre er dyrt og godt likt, at det dermed være riktig klassifisert? :) Kanskje det er godt likt nettop fordi det er tungt, og dermed enklere for folk å kaste... Dog krever det at man ikke bruker mye overheng, noe som var trådstarters problem.

Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden...

Nei, jeg bygger på mine egne erfaringer. Jeg har prøvekasta snøret i flere klasser. Snøret har en kort tung klump, og krever derfor, som nevnt, kortere overheng en mange andre. Det er muligens, teknisk sett, underklassifisert (har ikke veid) men det er ikke to klasser for tungt. I kombinasjon med stanga trådstarter skulle bruke, burde snøret være fin, fint, og det viste det seg jo også å være.

Takk for praten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, jeg har snøret selv også :) Jeg har brukt lina i #6 på #7 stengene mine. Oppgitt klumpvekt på innpakning er 12 gram på #5 lina. Jeg veide inn klumpen på min fast intermediate i klasse 5 til 12 gram så det stemmer godt.

Såvidt jeg husker er aftm standard på klasse 7 12-14 gram. At lina er underklassifisert er sprøyt! Lina ER omtrent to klasser for tung, og dermed enkel å kaste, og populær hos mange (meg selv inkludert). Ekstra viktig da å ikke kaste med mye overheng som var trådstarters problem, og i ettertid har det kluminert i en lite fruktbar diskusjon.

Det finnes forøvrig verre (les tyngre) liner enn Coastal også. Veide klumpen på et Airflo 40+ Extreme Distance line i klasse 5 også, tikka inn på 18 gram haha.

All veiingen jeg viser til her ble foretatt på Stram Line, en butikk nede ved Oslo S.

Over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke helt. Vel veier Coastal #5 12 gram. Jeg kontaktet Guideline, og min LPXe RS #5 spennes best, ifølge Guideline selv, med 11-12 gram.

Jeg tar meg den frihet å sitere resten av korrespondansen:

Meg:

Takk! Har Guideline en oversikt over forholdet mellom AFTM-klassifisering og vekt i gram, som brukes i merkingen av stenger og snører? Det virker nemlig som den gamle AFTM-tabellen ikke gjelder lenger.

Guideline sin kontaktperson:

Nej AFTM-klassifiseringen är mycket gammal och inte anpassad till de moderna materialen som vi har i dagens spön och linor. Jag hoppas att vi skall få till en bra balans mellan lina och spö ändå.

Over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.