Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor er det umulig å selge LTS?


ford prefect
 Share

Recommended Posts

Det var et spørsmål.... ;-)

Og det er vel ikke akkurat 1000,- som er utropsprisen på den i butikk...

Syrstad hadde forøvrig kastet skjorta av de fleste av oss med et kosteskaft...

"Bedre stenger" er veldig mye felling og smak og behag og stenger som passer meg passer ikke nødvendigvis deg, så jeg avstår fra invitasjonen. Du etterlyste en forklaring og jeg kom med en potensiell forklaring. Basert på testkasting med en rekke merker og stenger har jeg konkludert med at pris alene sier lite om kasteegenskapene til en stang og det forsøkte jeg belyse. En god del stenger forsøker holde høy pris basert på mye annet enn kasteegenskapene, egenskaper som jeg ser på som 1 av tre viktige egenskaper når jeg velger stenger. Kjøreegenskaper og Finish jeg liker er blant de to andre. Det hele sammenholdes med prisen og overraskende ofte er det ikke nødvendigvis noen åpenbar sammenheng mellom de tre faktorene og prislisten. I tillegg er brukt brukt og for mange er det å selv ta av plasten vel verd de ekstra kronene.

Forøvrig uten å rakke ned på LTS spesifikt... Det var egentlig ikke intensjonen selv om jeg kan se at sdet så slik ut og at du kanskje kan ha oppfattet det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommemde er det så enkelt at jeg ikke kjenner stengene til LTS. Ingen av butikkene jeg handler i fører stengene, og ingen av fiskekompisene bruker LTS. Det er etterhvert så mange produsenter som lager bra stenger at det er umulig å ha oversikt over hele markedet. Av enhånds kjenner jeg bare Sage og Guideline godt, så kjenner jeg enkelte stangserier hos Loomis, Hardy og Orvis. For tohånds kjenner jeg bare Guideline og Loomis bra. Kjenner (og har) noen enkeltstenger fra andre produseneter, men vet ikke om de andre stengene i seriene har tilsvarende aksjon og om AFTM merkingen er riktig. Derfor blir det i stor grad til at en holder seg til det kjente, spesiellt ved bruktkjøp hvor mulighetene til testing som regel er små.

10' stenger bruker jeg ikke så om de koster 2,50kr eller 10.000kr er det samme for meg.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LTS stengene er tipp topp. Svaret på spørsmålet ditt er to delt. Det ene er "tilbud/etterspørsel det andre er mote. Når det gjelder tilbud/etterspørsel så er det vel riktig å si at det har blitt kjørt inn alt for mange stenger i markedet. Når det gjelder mote, så blir jo det "føkka" av at det har blitt kjørt inn for mange stenger... Det som i neste rekke skjer, er at folk ikke skjønner hvilken gulldeal det er å kjøpe desse stengene til spotpris, fordi de ikke har lest om de i en test i Aof. I stedet så kjøper de en stang, som har fått masse omtale, men som egentlig er lagd for et helt spessielt kortholdsfluefiske, langt fra det de fleste er ute etter... Se'la vie. Jeg for min del synes 10' #5 x1 er ei av de råeste stengene jeg har vert borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

LTS blir solgt for en slikk å ingenting av en kar på finn.no :( Dette salget av nytt gammelt utstyr fremmer nok ikke merkevaren i det hele tatt ;) Jeg vet ifra sikre kilder at flere av de store produsentene heller destruerer usolgt utstyr enn å " gi det bort slik "

Har selv ei LTS stang å den er jeg relativt godt fornøyd med, men litt skuffa var jeg når en kompis som lever å ånder for fluefiske prøvde den og ei annen stang jeg har :( Han syntes Fenwick Signa trouth stanga mi var mer presis :) Men smaken er som baken ;)

Jo mer eksotisk navn og ukjent fluestanga er, jo grommere er den i enkelte lag " fikk jeg visket i øret "

Men nå er ikke fiskeutstyr en investering i annet enn flotte opplevelser, så ei brukt LTS er nok desverre

ikke verdt mange hundrelappene :)

Fenwick Signa serien vant vist også en blindtest for to/tre år sia..... Å de som testet ut skauen av stenger i denne testen var lettere oppgitte etter å ha blitt avslørt hva stanga het ;)

Selv syntes jeg Fenwick fluestenger er slaskete, så holder en knapp på LTS "n ;)

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet flømmer jo over av brukte stenger, og mange kjente merker. Jeg har ikke brukt LTS selv, men føler

at merke ikke har klart å opparbeide seg den statusen de trodde fra starten. Helt sikkert bra stenger, men det er det jo mange av i dag.

LTS var jo et samarbeid med Loop. Loop har mange gode stenger. Nå er både Loop og fler andre merker solgt. Og Syrstad har vel tatt tilbake selv LTS. Men er nok en mulighet for at en Sage, Guideline, Loomis selger lettere pga merke i seg selv. Uten at de nødvendigvis er bedre en LTS. Og da er det vanskelig å få en "god nok pris"... Prisen avspeiler nok etterspørslen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen grunn er vel måten disse stengene blir markedsført på. Synes de virker usannsynlig useriøse. Nettsidene har vel ikke vært oppdatert siden de ble laget. Virker som de bare selger stenger på flyten av sitt gode navn. Har ikke hørt eller sett noen nyheter fra selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi kjøpe LTS stanga di ? Gi meg en god grunn så kjøper jeg den. :)

Jeg kan ivertfall snakke ut fra mine egne erfaringer med x1 #5. Jeg er toppfornøyd, bruker den svært mye tross at jeg har mye å velge mellom. Jeg sitter på noen femmere, og har hatt anledning til å teste mange utover de jeg eier og har eid, så et visst samenligningsgrunnlag har jeg :). Hvis det er tilfelle som Ford P. påpeker (og det tror jeg nok) at x1 og x2 er samme blanks, så er 1000 spenn for den stanga en kanon deal. Trenger du en 5-er av den typen, så er det bare å kjøpe i vei, det er vel vert pengene.... Så kan man selvfølgelig spekulere i om man kunne gjort en bedre deal et annet sted, på en annen stang, det kan man sikkert, men betaler man1000.- for den stanga så er det vel anvendte penger....

Synes du skal kjøpe den jeg speydork, du hadde garantert blitt fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal kjøpe den jeg speydork, du hadde garantert blitt fornøyd :)

Jeg har faktisk kastet med en slik stang,og stanga var helt grei,hverken mer eller mindre. At stanga er brukbar å kaste med er ikke god nok grunn for meg til å kjøpe den da det finnes et uttall stenger som kaster brukbart og samtidig har respekten i behold.

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk kastet med en slik stang,og stanga var helt grei,hverken mer eller mindre. At stanga er brukbar å kaste med er ikke god nok grunn for meg til å kjøpe den da det finnes et uttall stenger som kaster brukbart og samtidig har respekten i behold.

Pussig... men, men, folk er forskjellige. Nå skrev jeg; "trenger du en 5-er av den typen" og kunne nok utdypet det noe mer. Jeg bruker stanga hovedsakelig på laks og sjøørret. Dette er ikke no stang for finfiske med bittesmå døgnfluer, etter sky ørret, på kort hold. Den takler store fluer, stor fisk, masse vind og er en drøm å speye med. Har som sagt brukt en 10' klasse 5, i noen år nå, og Det har blitt min definitive favoritt til "tungt" fiske. Så av profilen at du bor i mosjøen og fisker mye sjøørret. Ville trodd at en "agressiv" 10' #5 var midt i blinken for deg. Du ba om argument for å kjøpe stanga, jeg har brukt den i mange år, og 1000 spenn er en god pris på ei "stigmatisert" :) men kanonbra stang, til sitt bruk. Å samenligne den med andre 1000- kroners stenger blir bare tullball....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger mange annonser på finn.no på LTS stenger til 75% avslag. Dette kopierte jeg fra en av annonsene:

Jeg driver et firma, og du får kvittering. Full Loop-garanti.

JEG HAR GODE, KOMPLETTE PAKKELØSNINGER MED STANG, SNELLE, SNØRE, BACKING OG FORTOMMER.

X1 packlite 9'#4 4 delt kr 1850,-

X1 packlite 9'#6 4 delt kr 1850,-

X1 packlite 9'#7 4 delt kr 1850,-

X1 10'#5 3 delt kr 1950,-

X1 9'#4 3 delt kr 1850,-

X1 8'#2 3 delt kr 1850,-

X2 3 delt 10 fot #5, #6 og #7 kr. 1400,- Vis du får denne stangen ny med garanti til 1400.- så er det vel ikke så rart du sliter med og få solgt din brukte til 1000.-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer,hvorfor er den så vanskelig å selge da ? ;) Hvis du skal sammenligne med andre tusenkronersstenger må du ikke glemme å se på andre bruktstenger. Har sett mange Kvalitetsenhåndsstenger som har blitt solgt til rundt tusenlappen :)

Er jo nettopp det som er omtalt i tråden her. LTS stengene selges billig p.g.a at markedet ble oversvømt av disse stengene. Og, ja som jeg nevnte tidligere er det helt sikkert mulig å gjøre gode kjøp på andre stenger av høy kvalitet. Poenget er at LTS blir jevnt over solgt billig.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.