Gå til innhold
Fiskersiden

Støvsuger bekken


 Share

Recommended Posts

Hyggelig at folk er opptatt av ørretens ve og vel, men dette prosjektet har jeg lite trua på. For det første er jeg i tvil om dette er noe problem i utgangspunktet. Viss det er det, så tviler jeg på at "støvesuger prosjektet" vil ha no posetiv effekt. For å få gjort jobben, må du ha vei helt frem, det setter jo noen begrensninger for å si det mildt.. På videoen ser man at det slettes ikke bare er slam som suges opp. Derimot er det beskrevet at steiner på størelse med knyttnever suser gjennom røra. Så her tror jeg de fjærner like mye gytegrus som slam.

De skal ha for initsiativ, men jeg tror de kunne brukt tid og penger bedre på andre områder. Tipper på at naturen rydder opp i dette på egenhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at folk er opptatt av ørretens ve og vel, men dette prosjektet har jeg lite trua på. For det første er jeg i tvil om dette er noe problem i utgangspunktet. Viss det er det, så tviler jeg på at "støvesuger prosjektet" vil ha no posetiv effekt. For å få gjort jobben, må du ha vei helt frem, det setter jo noen begrensninger for å si det mildt.. På videoen ser man at det slettes ikke bare er slam som suges opp. Derimot er det beskrevet at steiner på størelse med knyttnever suser gjennom røra. Så her tror jeg de fjærner like mye gytegrus som slam.

De skal ha for initsiativ, men jeg tror de kunne brukt tid og penger bedre på andre områder. Tipper på at naturen rydder opp i dette på egenhånd...

For ikke å snakke om insekter og andre bunndyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette så veldig bra ut jeg,blir faktisk litt imponert av svenskene noen ganger.Et grundig folkeslag.

jeg tror faktisk dette har noe å gjøre et eller annet EU direktiv. men du har rett helt. Jeg har ofte sett at svenske ligger foran oss på mange områder når det gjelder miljøvern. Norge ligger å kalle seg en miljø nasjon, men vi er på mange felter en sinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt ulikt arebeidet som er lagt ned i Emån fra tid til annen vil jeg tro og det tyder vel på at det fungerer. Emån produserer i hvertfall en og annen sjøørret av akseptabel størrelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grus er billig og lett og fylle på, gytefisken skyr områder med slam/leire så hvorfor ikke?

Å støvesuge bekken, for deretter legge ut gytegrus er neppe billig. Viss naturen fikser dette på egenhånd, er det mange penger "ut vindu". Det har vert mange flommer i norden, oppigjennom, og ørreten har likevel stor utbredelse gode gyteforhold "der den hører hjemme". Jeg synes egentlig hele problemet virker litt oppkonstruert, ( ja jeg vet at ørreten ikke gyter i mudder). Tilmuddring p.g.a. Flom, tror jeg er en høyst midlertidig tilstand. Uansett vil tiltaket ha en svært begrenset utbredelse all den tid "støvesugeren" er en tankbil, og tankbiler trenger veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et friskt vassdrag overfor dette stedet tar det ikke lang tid før bunndyrfauna er tilbake.

Ja.Sikkert over tid. Nå fikk ikke jeg med meg intervallene på dette arbeide men er dette en årlig greie er jeg ikke overbevist.

Nå har jeg sett prosjekter med rydding i små vassdrag, men her gikk det mer i å lage kulper og da øke dybdeforhold og lede strøm som vil feie med seg slam/leire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.