Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeutstyr skole ?


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Etter hvert som jeg "modnes" , samt at man med årene blir lei av å jobbe alene , at livet egentlig ikke er lang nok til å realisere alle produkter og konsepter som drypper fra hjernen min (er født med en slik hjerneskade) vokser drømmen av å starte "fiskeutstyr skole"...Norge har hatt en lang tradisjon med design, utvikling og produksjon av fiskeredskap og de fleste om ikke alle ildsjeler har forsvunnet i takt med at det meste plasseres ut til lavkostland.

Derfor lufter jeg tankene med dere. Er det livlaget ? Finns det fortsatt ungdom derute som ønsker noe annet en å ha "tastetrykk jobber", og som ønsker å være med å skape produkter som gir fangsglede? Det hadde gitt mye menning å være med på å utvikle mennesker istedenfor bare utstyr...

Hvor i landet er i så fall den ideele plassering? Geografisk og med tanke på mulighetene som finnes har jeg sans for Midt Norge , og ikke minst Frøya.

Bare tanker...men hører gjerne tilbakemelding fra dere :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen er god den, men Norge er kanske litt lite for en stedfast skole? Hva med å gi undervisning/workshops i lokalene du nå bruker eller gi undervisning der det finnes skoler?

Hvis noen ønsker å starte opp med produksjon kunne kanskje din bedrift fungere som en "kuvøse"(det koster jo mye for maskiner etc.)?

De jeg føler du må nå er folk som har interesse for fisking, ikke bare design. Samboeren min studerer master i produktdesign og slik sett møter jeg mange "designere". De lærer jo mange av prosessene du bruker, men noen interesse for fisking har de ikke. Slik sett er det nok bedre å satse mot andre miljøer, slik som ladslinja for sportsfiske ved videregående i Grong eller sportsfiskeakademiet i Sverige.

Sikker mange havfiskecamper og guider som kunne produsert litt i lavsesong også. Å ha egne produkter ville jo fungert god for å skille seg litt ut fra mengden(wildwater har noen egene produkter og i Amerika er det ganske vanlig). Salg av egne produkter ville jo gi både markedsføring og bedre inntjening enn å selge andres produkter(fortjenesten på søkker og jigghoder er jo ganske høy).

Jeg trur ikke du ville tjene så mye på undervisning, men kjenner jeg deg rett er vell ikke det motivet heller :)

Jeg kommer gjerne på en workshop :rock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra start kunne jo være å kontakte både skolene som nevnes over her og noen skoler for produktdesign og tilby de å ta imot elever på "praksisplass" i noen uker?

Da kunne man både nådd designinteresserte fiskeskoleelever og fiskeinteresserte designskoleelever.

Norge TRENGER innovatører og produktutviklere.

Endret av Fiskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine innspil :)

Det er ikke designere jeg tenkte på- slik utdannes det allerede nok av i Norge til å dekke hele Europa og de fleste vil ikke klare seg- Jeg har selv og som industridesigner vært i kontakt med mange av den nye generasjon , dessverre er det mange som velger yrken fordi det er kult å kalle seg designer . Tanken er mer rettet mot skapende håndverkere med sans for å jobbe med hendene også, det er slike håndverkere som jeg velger å kalle for produktutviklere eller konstruktører. Jeg velger selv å kalle meg for konstruktør,da kjenskap til prosesser , materialler og ikke minst faget man sikter seg til er en viktig del av yrken .

Selvfølgelig er det lurt av meg å satse på allerede etablerte sportsfiskeskoler , men jeg har ikke den pedagosgiske delen "på papirene" som kreves av den etablerte skole systemet og da blir det verre .

Nei, det er ikke lønna som driver meg i denne retningen... :) Da hadde jeg flyttet østover mot etablerte teknologibedrifter , eller, og ikke minst sluttet for lengst med det jeg driver ;)

synd å si det men jeg frykter plassen du bør realisere noe slikt er i Kina eller annet lavkostland i Asia.

Afrika har de nok med å kaste spyd å spraye med tåregass så de har ikke tid til å jobbe.

:) Jeg tror ikke du vet hvor "produktpatriotnerd" jeg er ;)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det største problemet mangel på behov?

Man kan selvsagt forbedre andre ting gjennom egne ideer, men

det å generere nye ideer ut av ingenting er en utfordring.

Savner en "bank" som samler forespørsler om ideer til å løse problemer.

Stort sett blir det jo sine egne ønsker man finner løsninger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg en stansemaskin,dreibenk og søyleborrmaskin i uthuset.

Egen produserte skjesluker i kobber.

Hadde guide på venern i Sverige for noen år siden,han produserte ett 4sifret antall skjesluker i året til trolling,men han kunne faktisk vise til fangst statestikk.

Det er ikke mye som skal forandres før ett produkt går fra bra til ræva.

Hadde sansen for morild sø sluken,men den ble tynnere/lettere eller noe rart.

Hvit til snøvær.

Har liksom ikke forandret seg stort siden delfin,hulder,kamelon og spesialen ble lansert.

(Har ett dusin med forskjellige hjemmeproduserte skjesluker fra 50-60tallet,men den epoken er vel over)

Har jo vært ett friskt pust de siste 20 årene,da med noe som ble markedsført som straplure.

Var heller få som fikk noe å skrive hjem om,men ideen var jo noe.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Har liksom ikke forandret seg stort siden delfin,hulder,kamelon og spesialen ble lansert.

(Har ett dusin med forskjellige hjemmeproduserte skjesluker fra 50-60tallet,men den epoken er vel over)

Dypt uenig med deg :) Det er myyye som er blitt utviklet og lansert til bruk i enden av snøret i disse årene,især på støpe siden, ikke minst kystwoblere og "hybrider", dog er den norske markedet fortsatt tradisjonell i valg av sluk, noe som forsåvidt også er greit. Den største problemet har faktisk vært at butikkene ikke har tatt inn disse utradisjonelle varer og er blitt "glemt". Derfor ønsker jeg "Sølvkrokens nettshop" som går i en annet tråd velkommen :) for da er man ikke avhenged av at butikkene tar inn produkter som faktisk koster ganske mye å utvikle til maseproduksjon. En sluk er ikke bare en metallbit....

Å skape eller utvikle nyheter er ikke vannskelig for oss som har det som "fag", det som er vannskelig er å skape klasikkere, da klassikere blir faktisk skapt av markedet selv.

Jeg tør å påstå at om mange av dagens klassikere hadde blitt lansert idag,så hadde disse forsvunnet i like rask takt som dagens "nykommere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.