Gå til innhold
Fiskersiden

Lake og lys


gullfiskern
 Share

Recommended Posts

Vinteren burde være rett rundt hjørnet (håper jeg). Og vinteren er synonymt med lakefiske. Lake er som kjent smak og hørselorientert, men hva med visuelle effekter. Har ofte brukt glowbeads under lakefiske men de lyser jo ikke med samme styrke som f.eks cracklights og sånne blinkedioder man bruker etter røye. Spørsmålet er vell om noen har en formening om hvorvidt såpass sterkt lys som dioder og cracklights leverer vil kunne fungere som en ekstra attraktor eller om laka vil bli "skremt" av det. Tenker spesielt på ismeite hvor man ikke kan sitte å dunke i bunn med masse skrangel som lager lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite lake erfaring selv, men har hørt om folk som teiper aterlights med klar tape for å dimme de litt. Det har visst fungert ganske bra. Tror nok det er verd ett forsøk.

Du kan jo prøve ei stang helt uten krimskrams på tacklet og ei med lys.

Endret av ivan_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg ett forsøk ja, men burde være en del som har direkte erfaring med akkurat dette. Så tenkte å høre om det har gitt noen effekt. Ser for meg at det kanskje kan være noe som kanskje trigger de overkåte lakeslipsgutta, men som har lite positiv effekt på de større purkene. Location - location - location er vell fremdeles det sentrale keywordet, så det å prøve ei stang med og ei uten som en "kontrollstang" er nok ikke måten å finne ut om fangsten øker eller ikke ved bruk av lys.

Men det å dimme waterlighten høres ikke så dumt ut. istedenfor teip kan man evnt dimme de litt med ett tynt lag med spraylakk.

Prata med noen gamle klubbere oppi her som sa at de tidligere brukte lys på natterstid for å lokke laka opp mot iskanten og att dette hadde de funnet mere effektivt enn tradisjonell klubbing på dagtid. Men som alltid tar jeg all info jeg får fra de lokale oppi her med ei god klype salt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd med påteipede cracklights over agnet på et par turer for noen år siden uten at dette ga noen direkte revolusjonerende resultater. Hadde vel da en-to stenger med lys og en uten. Prøvde også selvlysende gummislanger på noen turen uten at dette ga meg noen positive vibber. Så i dag fisker jeg uten krimskrams igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd esca lys det gir ikke noe mer (jo det er mulig og få de til og lyse i ferskvann :) ) cracklight har gitt fisk men rødt gir best og grønt gir mindre . røye lysa funker og de røde gir best og de grønne gir mindre .

ellers gir grønne selvlysende pærler bra blir nok ikke så intens lys av de og fungerer bedre en lys . fluoriserende rømnings skilt funker bra klipp i mindre biter lag hull og sett på sena (forholdsvis dyrt he he )

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.