Gå til innhold
Fiskersiden

Ny begynner


Poseidon
 Share

Recommended Posts

kunne tengt meg å prøve isfiske i fjellet.

da trenger eg vell utstyr?? biltema?????? har ingen erfaring med dette.

Trur ikkje eg trenger så dyrt utstyr for å "prøva" denne typen fiske.

Tips til hvor i vanne eg bør prøve fiskelykken?

Dybde?

Tid på døgn?/årstid?

Tips å triks motas med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin link den over. Anbefaler ellers å prøve søkfunksjonen på tidligere spm. Ikke kjøp isbor på Biltema iallfall. Ur Rantanen er en god investering, Mora Ice Easy er vel den rimeligste av de brukbare. UR har hel borekrone, den andre bare kniver/skjær. Sørg for å ha et reservesett hvis du kjøper med kniver.

Kjøp en isøse med stor diameter, de andre er bare irriterende. Røye: Dra tidlig ut om morran. Prøv deg fram: Start en halvmeter fra bunnen, fisk deg oppover hvis bittet er dårlig. Jeg pleier ellers å flytte meg ofte. Ørreten er veldig variabel fra vann til vann om den i det hele tatt er å få. Forhør deg lokalt.

Og - bare torskepilking (lange drag) på ørret/røye går som regel dårlig.

Varmestøvler/bekledning er en sak for seg.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du å prøve isfiske etter røye, er det som er best brukt blink og maggot.

Du kjøper en enkel stikke, får med snøre på de, og kjøper en blink eller to, noen kroker og maggot..

Det kan være lurt å bytte krokene på de som er med blinkene, de er ofte ikke skarpe nok.

Når selve fiskingen er i gang, kan du starte nærme land. Helst hvor det er litt støm, i sund og utenfor nes. Også prøv å finn plasser med en slak marbakke.

Viss det er såpass grunt at du kan se bunn er det en fordel. Da ser du hvordan fisken reagerer på de forskjellige dragene. Viss ikke er det bare å bytte på forskjellige typer. Litt harde kraftig, noen rolige og noen bare så vidt skjelving i hånden.

Du kan også bruke mormyskha viss røyen er i det vanskelige hjørnet. Da bør du ha en egen mormyska stang til det, hvertfall topp. Denne er mykere og du får bedre kontakt med myskaen. Den kan du agne med en maggot, som gir litt ekstra liv.

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her.

Du kan komme veldig langt med billig isfiskeutstyr fra biltema eller lignende. Isbor er det dog kjekt å bruke litt mer penger på.

Varme sko og klær er et must. Et par skikkelige ullvotter til å ta på seg innimellom er ikke så dumt.

Skal du være litt aktiv er flytedress og ispigger et must (serlig tidlig i sesongen).

Bruk av flere stenger, og eventuelt nappvarslere av kvister er praktisk.

Ved til bål og en svartkjel er altids populært på slike turer, og har du unger er det ekstra viktig. (Kakao til de..)

I enkelte vann kan vanlig mark være greit på ei stang med ei stor skje for ørretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.