Gå til innhold
Fiskersiden

Trygg is ved Gilhusodden/gullaugsbukta?


Cassius
 Share

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I fjor vinter blei det også tatt ei lange på 2,5kg der inne :P

Men de normale fangstene er de nicols nevner, selv syns jeg kolja er mer sjelden, også finns det sypike da. Men totalt er det vel ca 30 arter tilgjenglig med smått, stort, saltvann, ferskvann og anadrome arter på stedet. Ved flyndre er det i all hovedsak snakk om skrubbe. Inne ved land er det i hovedsak snakk om abbor, sik, gjedde, mort, stam og div småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått hvitting, kolje, torsk, flyndre, sei, ål, makrell og ørret. Innerst i fjorden er det vel muligheter for sik, abbor, gjedde osv. også - Så meget spennede fiske!

Sild i øvre vannlag og makrell på bunn, har fungert for meg. Ikke dumt å å teste balansepilken, heller.

Jøss. Jeg pleier fiske i dramstadbukta om vintern. Siste bukta før svelvikstrømmen. Der er det ikke så mange arter å velge mellom og iallfall ikke fått noen av ferskvannsfiskene der. Siste turen i fjor eller i våres blir vel det da, så hadde isbrytern vært å kjørt opp isen i dramstadbukta. Da stoppa vi og prøvde sånn ca halvveis mellom svelvik og drammen uten å merke fisk i det hele tatt. Egentlig derfor jeg spurte åssen det var med fisk lenger inn. Lurte på om alle steder innover var like dødt. Uansett. takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på gilhus i dag. men med dårlig utteling kun ei kolje opp på isen, kjerringa derimot fikk 2 fine makrell og en relativt stor hvitting. Så forresten en østeuropeer som kom inn med en pen sjøørret, anslo vekt til 1,5 - 2.0 kg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i dag. Fikk en torsk på 3.3kg som blei med hjem, samt satt ut en torsk på ca kiloen og ca 10 hvitting. Alt på balansepilk 2-3m over bunn. Fikk også en sjøørret på ca 800 gram som fikk friheten tilbake grunnet lav k-faktor, tok silda ca 3m under isen. Mistet også en helt greit stor torsk nesten med en gang. Tok balansen og bare dro avgårde til krokfestet glapp. Kan nevnes at den på 3.3 knapt nok dro sene av spolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i dag. Fikk en torsk på 3.3kg som blei med hjem, samt satt ut en torsk på ca kiloen og ca 10 hvitting. Alt på balansepilk 2-3m over bunn. Fikk også en sjøørret på ca 800 gram som fikk friheten tilbake grunnet lav k-faktor, tok silda ca 3m under isen. Mistet også en helt greit stor torsk nesten med en gang. Tok balansen og bare dro avgårde til krokfestet glapp. Kan nevnes at den på 3.3 knapt nok dro sene av spolen...

Kult!

Fisker du utenfor gilhus eller inne i gullaugsbukta? Hvordan er isen om dagen? tenker på helgetur men litt bekymret for mildværet meldt framover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen var fin, blei bare litt lite bilder. Og traff bettet bra med en gang da floa akkurat hadde bikka topp tror jeg når jeg gikk ut. Litt sur sørlig trekk, men meldt fint utover uka så satser på en tur torsdag før jobb. Se om det er noe sei inni bukta som vil opp på isen, eventuelt om jeg får forbedra torskepersen min på 5kg, som er satt på isen inne ved gilhus.

Balansepilk er morro å bruke, er bare synd det er litt høy mistet fisk prosent om den kun sitter på bakre eller fremre krok. Kjørte en sølv/svart rappala med litt rødt under forran i dag, byttet treblen under så den får litt bedre tak. Ellers pleier jeg bruke gummidyr/shads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på isen i dag også. Fikk og slapp ut nærmere 15 torsk mellom 1-2kg i dag. Syns de var tynne, trolig ferdiggytt da den jeg fikk tirsdag var i høyeste grad gyteklar, og enkelte hadde "kreftfargen" som tyder på stasjonær Drammensfjord torsk. Fikk også 4 "blad"hvittinger som jeg tok og filleterte. Så nå blir det nok fish'n chips variant igjen til lørdagen.

Fikk også en SØ på 1kg på silda, tok 5m under iskanten. Med en kroppslengde på 46cm gir det en k-faktor på drøye 1. Treblen satt i tillegg så langt ned i svelget at jeg sleit med å få ut kroken igjen..

Og med praktisk talt vindstille, tendenser til sol og +4 i skyggen var det rett og slett herlig der ute.

Langtidsvarselet ser derimot negativt ut for isens fremtid. 7 dager med oppimot +10 er ikke akkurat sunt for tjukkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forholda nå? Skal til Lier de neste dagene og lurer på om det noe poeng å ta med isfiskesaker?

Isforholdene er fortsatt bra, noe overvann helt inne ved land viss du går ut fra kirken ved gullaug. Var der noen timer i dag og bettet var forferdelig dårlig i dag, men sånt snur jo fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.