Gå til innhold
Fiskersiden

Kaputt kulelager


lakselorden
 Share

Recommended Posts

Eit bilspørsmål. Korleis høyrer ein om eit kulelager er gåent? Når eg svinger mot høgre kjem det ein konstant skrapelyd. Når eg så retter opp bilen eller svinger mot venste høyres alt heilt fint ut. Og i tilfelle, kor mykje kostar det å skifte kulelager? Er snakk om skoda stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Bror min snakkar om at det kan ligge noko mellom bremseskiva og skjoldet og at bremseskiva må av for å sjekke. Høyres ikkje så alvorleg ut, men ikkje noko eg får gjort sjøl uansett. Kva skjold det er snakk om anar eg ikkje :rolleyes2:

Endret av lakselorden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 97 Renault Megane 16e. Det hørtes som en dur, en bilmekaniker tok en kjøretur og lokaliserte feilen med én gang: Venstre forhjulslager.

Hos Billia kostet delen ca 1000 kr + 1- 2 t jobb (kan sitte veldig fast på gamle biler). Hos Biltema kostet lageret 460.- og jobben ble ordnet privat :)

Men hos meg var det ingen skrapelyd direkte og lyden var der om jeg kjørte rett fram også.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være hjullageret,eller stein\grus mellom skiva og skjoldet. Skjoldet sitter sitter på baksiden av bremseskiva for å beskytte skiva mot vannsprut og møkk. Ta av hjulet og drei på det så ser du det.

Er det hjullageret bør du kunne merke det ved å ta tak på hver side av hjulet og rive og røske litt. Kjenn etter slakk og kraslelyder.

Bytte hjullager kan være endel jobb spørs om det er hjullager med kon eller presset lager.

Er det presset må man bruke en avdrager for å få det ut.

Siden det kommer lyder når du svinger til høyre er det venstre side du må kikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

¨Skrapelyder er ikke vanlig lyd fra et gåent kulelager. det høres mer ut som en malende lyd og/eller knasing/ urytmisk kakling. det er sannsynligvis noe som tar borti. grus i bremseskjoldet eller at dette er bøyd. jekk opp, ta av hjula og studer spindelen på begge sider. få noen til å hjelpe deg med å dreie rattet mens du dreier på spindelen og lytter/ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.