Gå til innhold
Fiskersiden

cannonbang
 Share

Recommended Posts

hei.

har nettop kjøpt en enkel laptop med win 7, og har et par tre spørsmål som jeg håper dere datafriker kan hjelpe meg med. jeg har litt lyst til å prøve linux igjen, og har lest litt på nettet at det går å kjøre dette under windows. Noen som har erfaring med dette?

Harddisken er delt i to partisjoner, en hoved og en for gjenoppretting.Jeg liker ikke dette helt, kunne tenke meg i hvertfall en partisjon til, For lagring av filer. Kan dette gjøres uten å måtte programmere den på nytt?

Hvis dette er mulig, så er det kanskje mulig å legge linux på en egen partisjon, noen som har erfaring og kan komme med gode råd, kanskje hvilket av linuxprogrammene som er egnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fungerende Linux er nok på høyde med MacOS. Problemet er at det er syvtusenogtrygve distroer å velge blant. Derfor får du ikke et ferdig system, men må selv sette opp ting.

Det de fleste som er vant til fra MacOS er et pent og funksjonelt skrivebord. Det bruker jeg å sette opp på Windows og Linux også. Linux er i likhet med MacOS lite plaget med virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et innlegg om "hva som er best" eller ""whos got the bigger di...." Noe som ofte forekommer meg veldig viktig for de som driver slike diskusjoner. Uten at jeg dermed insinurerer at dere over her gør nettopp det.

Før var det datamaskinene. Nå har "striden" i flere år herjet på telefonfronten og nettbrett, den synes ikke å svekkes når bransjen nå hauser opp Nokias nye Win 7,5 mobiler og Android ferdigstiller Ice Cream Sandwich.

Hvem tar rotta på Iphone4 er det nye store spørsmålet.......

Tilbake til pc.

Mac,Win,Linux,GoogleOS.....whatever.

Kan vi være enig om at det først og fremst er bruksmønster,vedlikehold og brukerens FAKTISKE evner til å bibevare en fungerende maskin som er suksessfaktoren?

Når jeg uthever ordet faktiske så er det fordi landet synes å oversvømmes av folk som utgir seg for å ha betydelig mer kompetanse på emnet enn de i realiteten har. Litt sånn som bilføreren som tror han kjører bedre enn 8 av 10 nordmenn.

Selv om du har greid å bytte ut ett par minnemoduler og installert en vannkjøler i systemet ditt - så er du ikke pc-tekniker!

Jeg mener, la oss prøve å være ærlige her. Hvor mye vet vi egentlig om de komplekse sammenhengende prosessene som foregår inne i en datamaskin og hvordan en handling av oss påvirker maskinens generelle yteevne?

Ukritisk, ukyndig bruk og fikling med OS, soft/hardware er hyppigste årsak til systemsvikt- uansett OS.

Dette er min grunn til at jeg aldri har valgt å kjøpe Mac eller annet en såvidt sett på Linux. Jeg gidder rett og slett ikke å bruke den tid som er nødvendig for å sette meg inn i ett nytt OS samt at jeg i all hovedsak har vært fornøyd med hvordan mine maskiner har fungert.

@Cannonbang.

Prøv gjerne Linux, test gjerne Mac, men ta deg tid til å lese deg tilstrekkelig opp på emnene. På denne måten kan du oppnå problemfri bruk av systemene og samtidig setter du deg i stand til å se alle deres muligheter,styrker og svakheter.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå at jeg er ekspert på datamaskiner,men litt erfaring har jeg vel siden jeg begynte å programmere i 1979, og har bygd en rekke maskiner...

Diskusjonen om hva som er best overlater jeg glatt til andre. Et velfungerende system er det viktigste for en bruker.

Det at folk vil teste ut nye systemer er bare positivt. En runde med Linux og du har lært masse nye ting om maskinen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar så langt, har ikke kommet innpå her fordi hjemmedataen min kræsja. tror årsaken er gåent batteri til biosminnet.

min hensikt med spørsmålet var om det er mulig å ha linux sammen med win. jeg har lit .tlyst til å prøve det, og jeg har ofte god tid på kveldene.pc-en jeg har kjøpt har win 7, så den saken er ganske grei.

trenger bare litt å slå ihjel tid med, og kanskje noe å bryne de små grå på.

Har forøvrig en god venn som er proff programmerer, han har bl a jobba for norman symanteck. Han sa omtrent det samme som BAN.

Skal i allefall prøve, nå når jeg er sikker på at pc-en kan partisjoneres uten risiko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virtualbox.

En livecd med f.eks. Ubuntu kan kjøres direkte uten å endre noe som helst. Da kan man lett se om man er lysten på å prøve mer.

Gparted som følger med de fleste distroene er suveren på partisjoner. Lag nye, endre størrelse eller slett partisjoner alt etter hva du vil ha.

Selv liker jeg å ha Linux delt opp på 4 partisjoner for å ha optimal sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei, ban

har nettop prøvd linux mint som live cd, og er ganske overbevist om at dette er veien. programmet virket veldig bra, med alle applikasjonene som trengs lagt inn. Siden du ser ut til å ha greie på dette, så håper jeg det er greit om jeg sender en pm om det er mer spesifikke ting jeg lurer på. takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.