Gå til innhold
Fiskersiden

Blant katter, mus og hai


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Årets førstehavmusforsøk endte med tre av arten på land. Broderen fikk toppfisken på 1340 gram, mens jeg presterte kunststykket å kroke to fisker under kiloen, den ene av dem for sikkerhets skyld under halvkiloen også. Uttellingsmessig er jeg godt fornøyd med to mus på en tur, men tonnasjemessig stiller situasjonen seg litt annerledes. Planene for torsdagskvelden var derfor å dra opp årssnittet, og da helst nokså dramatisk.

Årets første havmustur gikk til Bontelabo i Bergen, men til tross for suksessen vi opplevde da, valgte vi dypere jaktmarker for årets andre tur. Klokken 18.00 var Torbjørn og jeg på plass på en av de mange kaiene langs Osterfjordsystemet, og snart hadde fileter av sild og makrell funnet bunnen langt der ute i dypet. Med fire stenger i aksjon, fisket vi fra rundt 70 til ned mot 130 meters dyp. Nå var det bare for havmusen å bruke luktesansen sin flittig i skråningen.

Det tok vel kanskje fem minutter før dagens første run kom. Det var ytterst på kaien, på stangen som fisket aller dypest, snøret begynte å bevege seg. Jeg løftet stangen forsiktig ut av poden og gjorde tilslag. Fast fisk med det samme!

Det luktet babyhågjel lang vei, og babyhågjel var det. En lang ferd opp fra fjorddypet måtte fisken tåle, før den ble foreviget som min første hågjel i 2012. Med opp fra dypet kom også ti meter med snøre og en sluk. Haien fikk selvsagt svømme tilbake der den kom fra, og baby eller ikke… Vi var i gang for kvelden!

IMG_5985.JPG

Årets første hågjel.

Det nye agnet hadde ikke mer enn så vidt funnet bunnen før det runnet på min andre stang. Denne fisket på rundt 100 meters dyp, og tilslaget ble også denne gangen møtt av mer tyngde enn vanlig. Ikke voldsomt med krefter denne gangen heller, men litt mer å skrive hjem om enn sist i alle fall. Kunne det være den riktige arten?

Snart kom to store øyne til syne, og besvarte spørsmålet. Broderen fikk uproblematisk håven rundt fisken, og på kaksig vis estimerte han vekten til 1120 gram! 24 sekunder senere lyste det 2300 gram fra Lawsonen. Trekk fra 1180 gram med håv, og du får… Flaksetipping! Uansett, min tredje havmus i 2012 var et faktum, for øvrig den første over kiloen og da selvsagt også årets største.

IMG_6003.JPG

Årets tredje og største havmus, 1120 gram.

På min forrigefisketur hadde jeg selskap av en feit og fiskesjuk huskatt. Også denne kvelden ble det kattebesøk. Først kom en svart og hvit ungpus og holdt oss med selskap, og etter 70 forsøk på å snike til seg litt agn, klarte den til slutt å knabbe en reke. Straks byttet var i boks kom også katt nummer to, en litt mer forsiktig gråtass, tuslende. Etter litt om og men og krangling, ble reken delt broderlig, eller i alle fall så broderlig som to katter kan dele noe.

IMG_6013.JPG

Agntyveriforsøk nummer 70.

IMG_6014.JPG

Etterlengtet suksess.

IMG_6022.JPG

Reke-skepsis...

Den neste timen hadde jeg ytterligere to run. Et av disse resulterte i nok en hågjel på land, svimlende 420 gram tung. Hos broderen var det dødt som i graven, og det ble mer og mer tydelig at 3-0 i fisk ikke var et resultat han var nevneverdig fornøyd med. Og verre skulle det bli.

Den neste timen var imidlertid nokså død, i alle fall i sjøen. Oppe på land var to katter på konstant agnjakt, så underholdningsverdien var absolutt til stedet. Etter hvert kom også katt nummer tre snikende, men den var ikke i nærheten av å være like tøff som sine artsfrender, og havnet aldri på skuddhold for fotoapparatet. Men i sjøen, der var det altså dødt.

Litt over klokken 20.00 kom også gamlingen innom, rett fra overtid. Like etter ble det action på dypet. Først runnet det på Beast Masteren min, og opp kom hågjel nummer tre for dagen, fremdeles meningsløst liten. Fisken var ikke mer enn så vidt sluppet fri igjen før det også var fisk på Vengeancen min. Denne gangen var det litt tyngre, men langt fra veldig tungt. 130 meter senere kom årets første brosme sigende.

IMG_6026.JPG

Årets første brosme.

Far konstaterte to ting på en gang: At det gikk an å få fisk på andre ting enn flue og at han var for dårlig kledd for å stå ute midt på vinteren. Dermed takket han for seg, og vendte nesen hjemover like etter.

En halv time senere begynte det å nærme seg tid for å pakke sammen, også for oss. I et forsøk på å lure en eller annen luguber og nattaktiv skapning på grunt vann, plukket jeg meg to sypiker. Dermed var fiskescoren 7-0, og vi var på overtid. Broderen nektet på sin side å være dårligere enn Blackburn mot Arsenal, og helt i sluttfasen kom da også reduseringen. Hans første run for kvelden resulterte i dagens fjerde og hågjel, men på dette tidspunktet var ikke dette så nøye. Det eneste som var viktig nå var å ikke blanke, og det klarte han. Selv om 7-1 er stygt, er 7-0 er styggere.

IMG_6030.JPG

Torbjørn med hågjel.

Kvaliteten på fangstene så langt i år kan nok diskuteres, men kvantiteten er det foreløpig lite å si på. Jeg satser på at det blir en økt eller to også denne uken, for årsmålet om tokilosmus er absolutt basert på reelle forutsetninger for fjordsystemet vi fisker i. Stay tuned for more happiness!

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport.

Jeg har litt sympati med brodern din, ettersom jeg også har opplevd mange turer med brodern der vi fisker med det samme på samme plass og han gruser meg totalt. Men så lenge man ikke blanker er det ikke så ille.

I følge teoriene mine kommer tokilosmusa en marsnatt med rundt ti plussgrader, kraftig vind i ryggen og luftfuktighet rundt svømmetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underholdende som altid dine rapporter, flott:-)

Takker :)

Flott rapport!! 7-1 er et flott resultat :D

7-1 er greit nok det, ja. 8-2 svir vel mer? :)

Fin rapport.

Jeg har litt sympati med brodern din, ettersom jeg også har opplevd mange turer med brodern der vi fisker med det samme på samme plass og han gruser meg totalt. Men så lenge man ikke blanker er det ikke så ille.

I følge teoriene mine kommer tokilosmusa en marsnatt med rundt ti plussgrader, kraftig vind i ryggen og luftfuktighet rundt svømmetur.

Teori er bra. Under slike forhold som du beskriver over fortjener en jo en tokilosmus :) Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.