Gå til innhold
Fiskersiden

Big Bob...


Thomcon
 Share

Recommended Posts

Alle... (Nikolassisen og Persa spesielt)

Er det noen som har prøvd dette? http://www.angling-international.com/the-big-bob-jig-is-a-bad-boy/

Ser veldig spennende ut med tanke på Jigtrolling...

Noen som har informasjon på når disse er tilgjengelig 'over disk'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen har prøvd denne enda. Vet at sesongens nyheter står i kø og tradisjonelt slippes i løpet av mars en gang. Regner med at disse er rett rundt hjørnet sammen med nye SG farger og Prey Halibut. Liker disse Big Bob av utseende pga lang og slank kroppsform. Kinetic har tidl hatt gummi som er umulig å slite i stykker og dette er en fordel. Den økte vekta vil også gjøre dette til en attraktiv jigg for dypere jiggtrolling, 30-40 meter. Kveita liker godt slanke baits og har en forkjærlighet feks for Saury som den tar vel så godt om sild. Riggingen her er ikke den mest elegante men det er nå blitt slik at modder av jigger er nesten halve poenget med å kjøpe jigger. Tviler heller ikke på at den funker godt til stortorsken men nesten litt overkill å servere 200 kroners baits til torsken som jo er litt som grisen: alt går ned...Vi har en tilsvarende slank jigg for utprøving snart i Kay Deutchlands "Kveitejig", også et spennende bait.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har testet Big Bob på stortorsk og ikke overraskende fungerer den bra til det.

Men til trolling skuffet jiggen meg faktisk. Den gir overraskende mye "blowback" / avdrift, synes ikke den holder dypet like godt som forventet. Selv ikke den store på 730 gram.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet Big Bob på stortorsk og ikke overraskende fungerer den bra til det.

Men til trolling skuffet jiggen meg faktisk. Den gir overraskende mye "blowback" / avdrift, synes ikke den holder dypet like godt som forventet. Selv ikke den store på 730 gram.

Det er jo pussig i og med at den er slank, og med 750gr..... På den annen side vil jo en lang kropp også yte mye vannmotstand, og så kommer det jo også an på hvor mye bevegelse det er, jo mer den "spreller" jo større vannmotstand....

Bruker selv mye cutbait-herring, og synes den fisker bra dypt. Den har jo ikke de helt store bevegelsene, men tydeligvis nok til at kveita blir intressert. Hvordan synes du "Big Bob" går i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelsen i vannet så meget bra ut. Jiggen padler fint i vannet og har livlige bevegelser også ved jigging. Ingen tvil om at Big Bob kan bli en slager på kveitefiske.

Skal teste den igjen på trolling med litt tynnere braid og fortom neste gang. Men førsteinntrykket var at den tar mer avdrift enn f.eks. en Royber XL eller XXL (som veier fra 450 til 600 gram).

Cutbait Herring funker fint til trolling om det ikke blir så altfor dypt. Og den fisker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje curly tail er tingen på dette dypet, da jeg antar at en flagrende curly tail lager mindre motstand enn en paddle tail med mye bevegelse? Har bedrevet veldig lite jiggtrolling, men i mitt hode rimer det ihvertfall. Sikkert noen som har praktisk erfaring fra dette, i så fall hadde det vært artig å høre :)

Har funnet et område på rundt 40m dyp som ser meget lovende ut, men krever antagelig jiggtrollling for effektivt fiske pga topologien ift strøm og vindretning. Planen min er ihvertfall å bruke et 750g jigghode som rigges med forparten av f.eks. en SG jigg, og bakparten av en XXL curly tail jigg. Jeg får bruke tekotaen til dette, og sammenligne hvor mange meter som må ut med hhv curly tail og paddle tail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er fantastisk fine. Testet Royber hos Frank i fjor høst.

Riggen jeg skal teste kommer til å ha null bevegelse i kroppen, kun bakdelen (krøll-halen) som skal flagre. For å komme dypest mulig. Det vil med andre ord ikke være så mye bevegelse eller trykkbølger som stimulerer kveita. Dette skal jeg kompensere ved å legge inn lyd- og lukt-stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje curly tail er tingen på dette dypet, da jeg antar at en flagrende curly tail lager mindre motstand enn en paddle tail med mye bevegelse? Har bedrevet veldig lite jiggtrolling, men i mitt hode rimer det ihvertfall. Sikkert noen som har praktisk erfaring fra dette, i så fall hadde det vært artig å høre :)

Har funnet et område på rundt 40m dyp som ser meget lovende ut, men krever antagelig jiggtrollling for effektivt fiske pga topologien ift strøm og vindretning. Planen min er ihvertfall å bruke et 750g jigghode som rigges med forparten av f.eks. en SG jigg, og bakparten av en XXL curly tail jigg. Jeg får bruke tekotaen til dette, og sammenligne hvor mange meter som må ut med hhv curly tail og paddle tail.

Pål..! Er det på ditt hemmelige test og forskningssenter nordpå du skal teste ut disse tingene..?

Du kan jo alltids ta med deg oppsettet til Stavanger når du kommer over...

Eventuelt kan du prøve disse, i 600 g:

http://koederbau.de/...-fangfertig.php

har kjøpt meg noen sånne som skal prøves i år.

De så jo alldeles 'Løvely' ut...

Frank! Håper du tar hintet og kjøper inn noen av disse før mai..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål..! Er det på ditt hemmelige test og forskningssenter nordpå du skal teste ut disse tingene..?

Du kan jo alltids ta med deg oppsettet til Stavanger når du kommer over...

He he, ja, var mye research før jeg fant den rette plassen. Særere kveiter skal man lete lenge etter. Får man kveite der, kan man reise på kveitefiske hvorsomhelst ;)

Hadde vært morro å teste riggen i april! Spørs om jeg må fram med den gamle 50 punderen min, beistet er tungt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.