Gå til innhold
Fiskersiden

Podinnens akvarium


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Etter en lang årerekke med gnagere har nå podinnen funnet ut at hun ønsker seg et akvarium.

Vi har vært og kikket på fisk, og dette er de ho ønsker å ha:

220px-Black_Ghost_Knifefish_400.jpg

27121_100618214736_3.jpg

kryptopterus_bicirrhis_01.jpg

I tillegg til noen mere vanlige, neontetra og sånt.

Da lurer jeg på om det er noen der ute som har litt kunnskap om de passer sammen i et akvarium, dvs ikke spiser hverandre eller sloss, hvor stort akvarium de trenger, og om noen vet om gode tilbud på nybegynnerpakker.

Dyrebutikken her hadde en fin startpakke til 800, men hun skal betale det selv og prøver å få det så billig som mulig.

Alle tips mottas med takk.

(Jeg har allerede et stort akvarium som har vært brukt til mye rart, men med ett unntak ikke har vært fisk i, men det er for stort for rommet til podinnen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at den lille har kommet over på akvariumstadiet, da gnagerstadiet kan være tøft. Det siste min lille prinsesse hadde var en kanin noe som førte til at jeg gikk småsjuk et helt år. Da faenskapet endelig rømte, eller løp ut i skogen for å bli kjent med de andre kaninene som vi sa, ble det akvarium her også. En lettelse for far som endelig klarte å puste normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med enkle og billig fisk først, slik som neotetra, molly, platy etc. Det tar gjerne noen månder før vannverdiene begynner å stablisere seg og fisk stryker ofte med i starten.

Jeg har selv et slik "startsett" akvarium på 65 liter med platy, neontetra og en "slamsuger" jeg ikke husker navnet på i farta. Les litt på aquaforum om forskjellige arter, jeg trur ikke de hun ønsker seg liker små akvairum.

Kjøp en god pumpe med en gang, de billige bråker mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Black Ghosten, kampfisken og glassmallen er snill med de fleste andre. Flere kampfiskhanner går derimot dårlig sammen, med mindre du har så stor tank at de kan ha hvert sitt territorium. En kampfiskhann og tre hunnfisker blir vanligvis bra. Kjør på med litt flyteplanter også, så blir det gjerne skumreirbygging og egglegging. Det er fascinerende, og ekstra gøy med akvarium når fisken trivest og formerer seg.

Kan ellers anbefale paradisfisk, som også er i labyrintfiskslekten sammen med kampfisk og guramier. De er ram på skumreir og egglegging, også. Ellers er sommerfugsciclider pene og hardføre startfisker, om en har lyst å være litt mer avansert enn guppy og sverddrager.

Hva bunnfisk angår ville jeg gått for noen ancistruser fremfor plecostomuser på de rene algespiserne. Plecoen blir mye større, men er ikke like glade i alger. Coridoras-maller til å spise overfldig fôr som havner på bunnen er også en vinner.

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en snakker om kar på 65 liter så ville jeg valgt uten tvil enkle og dekorative fisker som noen tetraer og eks guppyer. Og et par maller. En stim men neon eller cardinal neon. Etter mitt syn så er et slikt kar for lite for de fleste ciclider og guramier. Det blir fort for mye stress og sykdom om en presser inn for mye fisk og for mange arter. Flere fisker hevder territorie. I for små kar blir det da bare leven...

Hold det på et oversiktlig og fornuftig nivå. Butikken skal kunne gi deg riktige råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt må selvsagt tilpasses, og jeg er helt enig i at Black Ghost ikke er det første du kjøper, i alle fall ikke i et 65 liters kar. For å bruke egne erfaringer: Mitt første akvarium var på 85 liter. Jeg begynte med noen svarttetra og neontetra, og gikk siden over til tre scalarer. To av disse dannet par og la egg etter noen måneder. Når jeg skjønte at scalarene måtte ha lys hele døgnet og fungistop i vannet for at eggene ikke skulle råtne, ble det også larver og siden yngel. Scalaren skal i utgangspunktet ha nokså store kar de også, men det betyr ikke at de ikke kan trivest i mindre kar om enlegger til rette for det.

Ciclider blir gjerne store, men de finnes små arter også, som feks sommerfuglcicliden, som jeg kjøpte til det samme karet siden. Også disse dannet par, ynglet og hadde det fint. Trikset er å ikke ha for mye fisk, ca en centimeter fisk per liter vann. Du kan øke bestanden noe om du har bra med planter.

Selv om Black Ghost og glassmalle er stilige, ville jeg begynt litt enklere, som folk har vært inne på. Kampfisk må du gjerne gå for, da denne både er dekorativ og hardfør som få. De kommer faktisk inn i dyrebutikkene i poser på størrelse med de du har i takkelmappen. de tåler det meste, og trenger heller ikke pumpe, selv om det er anbefalt. Om du kjøper vanskelig med det samme, og alt dør ut, dabber interessen fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man vel kanskje ikke glemme at Black Ghost blir ca 50 cm, og anbefalt akvarium for disse er ca 700liter....

Et vesentlig poeng ja.

Takk for svarene, da er vel grunnlaget for hvilke fisk hun skal ha ganske greit. Så var det å finne ut hvilket akvarium.

Fant noen flatskjermakvarium på Finn, men de var på 9 liter, og det ser jeg for meg er i overmål minste laget.

50-60 liter er vel mer sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.