Gå til innhold
Fiskersiden

Båtmotoren klargjøres for sesongen :-)


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Snart tid for bølgene blå i SIB'en (gummubåten)...oga har vært flink gutt i kveld og mekket og skrudd på min 1973 mod, Johnson 4hk påhenger.

Så nå er girolje skiftet, startsnor skiftet, fjæra til startsnormekanismen (dens om drar in snora igjen) skiftet, og impelleren så helt grei ut så jeg lar den bare være.

Hadde glemt hvilken jeg skulle ha da jeg var innom Biltema og kjøpte girolje. (biltema ja!).

Nå skal den bare avkarboniseres og få nye tennplugger så er det bare å vente på strålende påskevær!

Men har et spørsmål:

Det er ikke anoder på denne motoren. Forige eier brukete den bare i ferskvann, mens jeg selsvagt mishandler den i det salte element.

Men motoren er jo på land og spyles etter bruk....

Men i alle fall....kan det være en ide å bore seg et par hull i kavitasjosnsplata, skrape av litt maling og feste på en anode sånn for sikkerhets skyld, selv om det ikke er elektrisk start på motoren?

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke mitt sterkeste felt, men alle bilder jeg har sett av små Johnson og Evinrude fra 1973 og deromkring har en lite anode montert ytterst på undersiden av kavitasjonsplata. Er du sikker på at en eventuell original ikke bare er fullstendig oppeira?

Sånn som jeg ser det så kan det vel heller ikke skade med en offeranode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville heller festa annen plass enn plata.

men da du har den opp og spyler hver gang så hadde egentlig ikke jeg brydd meg så mye om anoden i heletatt

Ja pleier å gi både båt og motor en omgang med hageslangen når jeg kommer hjem. Blir litt blødsøl fra fisk og sånn i båten, og da tar jeg motoren med det samme....

det er ikke en anode under braketten da?

Hva mener du med "braketten" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

braketten er den delen på motoren du fester på båten. hele den svingbare delen

Ingenting....

Titta inn i stammen også da jeg haddde den åpen for å sjekke impelleren...

Er det foresten noe mer jeg bør ta en titt på?

Har ikke boka til denne og det er min første bårmotor :-)

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan också köra motorn på alkylatbensin när man kör sista gången på hösten. Alkylatbensinen lämnar inga avlagringar efter sig och håller sig färsk under flera månaders förvaring. Nackdelen är att den är mycket dyrare än vanlig bensin, men ett par liter är inte hela världen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og forhørte meg litt om hva jeg kan gjøre for å få motoren til å gå bedre på tomgang. Blant annet om et rensemiddel som man vistnok heller rett i luftinntaket på forgassern

og som renser hele systemet for gugge...

Fikk til svar hos en båtforhandler med eget verksted at gutta på verksteded pleier å skru av slike enkle forgassere, og legge de i Cola i et par-tre timer, skylle de rene med vann, tørke dem, og går det ikke da så gjenta....

Før jeg gjør noe dumt....høres det plausibelt ut, eller skal jeg gå for CRC boksen med forgasser rens jeg kjøpte?

(de påstod at den vil virke første gangen og neste gang ville problemet være det samme....cola var best!)

Hva mener almuen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg ganske artig, etter å ha koblet inn de hos meg, meeeegt små grå har jeg lært noe nytt om motoren min...

Den er en som sagt en gammel 4 gampers Johnson fra 1973. Med gasspake på siden av motoren. Og den har tre instillinger. Stopp - Start og "gi gass".

Revers oppnår man rett og slett ved å snu hele motoren om sin egen akse!

Den er altså av typen "direct drive" som innebærer at så lenge driv akselen går rundt, snurrer propellen, og da drives jo båten framover...

Så hva jeg må jobbe med er å få den til å gå framover med minst mulig fart (gasspådrag) som mulig :-)

Har også identifert en del til gassarmen på forgassern som er så slitt at man må kompensere ved å gi ekstra gass for at motoren ikke skal dø ut før gasshandtaket når nullpunktet....

Akkurat den delen er ikke å få tak i påstås det. Men den er av plast så her tror jeg rett og seltt at jeg kan bygge på det som er slitt ned med epoxy eller noe anna lurt.

Hvis interessen er overveldende kan jeg ta bilder i morra av den slitte delen. Å forklare sånne mekaniske ting er jeg ikke god på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rett og slett moro å holde på med den her. Desuten gir den meg noe å gjøre mens man er ute og passer på minstemann som stort sett holder på med sitt i søledammene rundt huiset om dagen...så da er det jo greit å stå i solveggen å tutle med den motoren.

Takk for forgassertipset, Millionas :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første motoren jeg hadde var en slik en,gikk ikke en eneste tur uten noen kødd :P

Samme trøbbel som deg,fikk den ikke til å gå på lave turtall.

Det som var problemet hos meg var at flottøren hang seg opp og da fylles flottørkammeret med bensin.

Pinnen som holder flottøren var hakkete og selve flottoren var heller ikke helt tett,så den levde sitt eget liv.

Jeg ville tatt av lokket til kammeret og sjekket flottøren beveger seg uten motstand opp og ned og at den er tett.

Flottøren skyver på nåla som regulerer bensinmengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.