Gimbo Skrevet March 26, 2012 Rapporter Share Skrevet March 26, 2012 (endret) Snart tid for bølgene blå i SIB'en (gummubåten)...oga har vært flink gutt i kveld og mekket og skrudd på min 1973 mod, Johnson 4hk påhenger. Så nå er girolje skiftet, startsnor skiftet, fjæra til startsnormekanismen (dens om drar in snora igjen) skiftet, og impelleren så helt grei ut så jeg lar den bare være. Hadde glemt hvilken jeg skulle ha da jeg var innom Biltema og kjøpte girolje. (biltema ja!). Nå skal den bare avkarboniseres og få nye tennplugger så er det bare å vente på strålende påskevær! Men har et spørsmål: Det er ikke anoder på denne motoren. Forige eier brukete den bare i ferskvann, mens jeg selsvagt mishandler den i det salte element. Men motoren er jo på land og spyles etter bruk.... Men i alle fall....kan det være en ide å bore seg et par hull i kavitasjosnsplata, skrape av litt maling og feste på en anode sånn for sikkerhets skyld, selv om det ikke er elektrisk start på motoren? Endret March 26, 2012 av Gimbo Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lystfisker´n Skrevet March 27, 2012 Rapporter Share Skrevet March 27, 2012 Dette er ikke mitt sterkeste felt, men alle bilder jeg har sett av små Johnson og Evinrude fra 1973 og deromkring har en lite anode montert ytterst på undersiden av kavitasjonsplata. Er du sikker på at en eventuell original ikke bare er fullstendig oppeira? Sånn som jeg ser det så kan det vel heller ikke skade med en offeranode? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet March 27, 2012 Rapporter Share Skrevet March 27, 2012 Det MÅ være lurt med anode. Hadde det vært min motor hadde jeg satt på en. Rart at det ikke er fra før, de kjente jo til korrosjon på 70-tallet også (selv om noen bilfabrikanter ikke akkurat tok det så seriøst... :-) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gimbo Skrevet March 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 27, 2012 Det er ikke engang sporetter en anode noe sted på denne der...men kommer til å sett på en før jeg sjøsetter i år...må nok bore et par hull i kavitasjonsplata for å få festa den.... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahamm Skrevet March 27, 2012 Rapporter Share Skrevet March 27, 2012 det er ikke en anode under braketten da? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steady Skrevet March 27, 2012 Rapporter Share Skrevet March 27, 2012 jeg ville heller festa annen plass enn plata. men da du har den opp og spyler hver gang så hadde egentlig ikke jeg brydd meg så mye om anoden i heletatt Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gimbo Skrevet March 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 27, 2012 jeg ville heller festa annen plass enn plata. men da du har den opp og spyler hver gang så hadde egentlig ikke jeg brydd meg så mye om anoden i heletatt Ja pleier å gi både båt og motor en omgang med hageslangen når jeg kommer hjem. Blir litt blødsøl fra fisk og sånn i båten, og da tar jeg motoren med det samme.... det er ikke en anode under braketten da? Hva mener du med "braketten" ? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steady Skrevet March 27, 2012 Rapporter Share Skrevet March 27, 2012 braketten er den delen på motoren du fester på båten. hele den svingbare delen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gimbo Skrevet March 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 27, 2012 (endret) braketten er den delen på motoren du fester på båten. hele den svingbare delen Ingenting.... Titta inn i stammen også da jeg haddde den åpen for å sjekke impelleren... Er det foresten noe mer jeg bør ta en titt på? Har ikke boka til denne og det er min første bårmotor :-) Endret March 27, 2012 av Gimbo Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steady Skrevet March 27, 2012 Rapporter Share Skrevet March 27, 2012 tror du har dekket det meste. kan sjekke om flottørhuset har drenskrue. er det det kan det være smålurt å sjekke om det er blitt noe vann der smøre litt bevegelige deler på gasser og virer som har med speed å gir å gjøre. så er du godt forberedt på en fin fiskesommer Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jester burk II Skrevet March 27, 2012 Rapporter Share Skrevet March 27, 2012 Man kan också köra motorn på alkylatbensin när man kör sista gången på hösten. Alkylatbensinen lämnar inga avlagringar efter sig och håller sig färsk under flera månaders förvaring. Nackdelen är att den är mycket dyrare än vanlig bensin, men ett par liter är inte hela världen. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahamm Skrevet March 27, 2012 Rapporter Share Skrevet March 27, 2012 http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1973/4R73C/parts.html finner du den ikke her finnes den vel ikke... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gimbo Skrevet March 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 27, 2012 Finns ikke... Da får jeg vare velge en... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gimbo Skrevet March 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 28, 2012 Var og forhørte meg litt om hva jeg kan gjøre for å få motoren til å gå bedre på tomgang. Blant annet om et rensemiddel som man vistnok heller rett i luftinntaket på forgassern og som renser hele systemet for gugge... Fikk til svar hos en båtforhandler med eget verksted at gutta på verksteded pleier å skru av slike enkle forgassere, og legge de i Cola i et par-tre timer, skylle de rene med vann, tørke dem, og går det ikke da så gjenta.... Før jeg gjør noe dumt....høres det plausibelt ut, eller skal jeg gå for CRC boksen med forgasser rens jeg kjøpte? (de påstod at den vil virke første gangen og neste gang ville problemet være det samme....cola var best!) Hva mener almuen? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gimbo Skrevet March 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 29, 2012 Nå føler jeg meg ganske artig, etter å ha koblet inn de hos meg, meeeegt små grå har jeg lært noe nytt om motoren min... Den er en som sagt en gammel 4 gampers Johnson fra 1973. Med gasspake på siden av motoren. Og den har tre instillinger. Stopp - Start og "gi gass". Revers oppnår man rett og slett ved å snu hele motoren om sin egen akse! Den er altså av typen "direct drive" som innebærer at så lenge driv akselen går rundt, snurrer propellen, og da drives jo båten framover... Så hva jeg må jobbe med er å få den til å gå framover med minst mulig fart (gasspådrag) som mulig :-) Har også identifert en del til gassarmen på forgassern som er så slitt at man må kompensere ved å gi ekstra gass for at motoren ikke skal dø ut før gasshandtaket når nullpunktet.... Akkurat den delen er ikke å få tak i påstås det. Men den er av plast så her tror jeg rett og seltt at jeg kan bygge på det som er slitt ned med epoxy eller noe anna lurt. Hvis interessen er overveldende kan jeg ta bilder i morra av den slitte delen. Å forklare sånne mekaniske ting er jeg ikke god på :-) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BAN Skrevet March 30, 2012 Rapporter Share Skrevet March 30, 2012 Bilder og forklaringer på gamle motorer er alltid gøy. Selv har jeg en gammel Suzuki som har gitt meg mye underholdning i form av diffuse feil og manglende manualer.... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Millionas Skrevet March 30, 2012 Rapporter Share Skrevet March 30, 2012 Trur du kan legge forgasseren i diesel, gjerne over natta, for så å spyle den med trykkluft. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gimbo Skrevet March 30, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 30, 2012 Det er jo rett og slett moro å holde på med den her. Desuten gir den meg noe å gjøre mens man er ute og passer på minstemann som stort sett holder på med sitt i søledammene rundt huiset om dagen...så da er det jo greit å stå i solveggen å tutle med den motoren. Takk for forgassertipset, Millionas :-) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet March 31, 2012 Rapporter Share Skrevet March 31, 2012 Første motoren jeg hadde var en slik en,gikk ikke en eneste tur uten noen kødd Samme trøbbel som deg,fikk den ikke til å gå på lave turtall. Det som var problemet hos meg var at flottøren hang seg opp og da fylles flottørkammeret med bensin. Pinnen som holder flottøren var hakkete og selve flottoren var heller ikke helt tett,så den levde sitt eget liv. Jeg ville tatt av lokket til kammeret og sjekket flottøren beveger seg uten motstand opp og ned og at den er tett. Flottøren skyver på nåla som regulerer bensinmengden. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.