Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfiske i Nidelva 5. mai 2012


Johnny H
 Share

Recommended Posts

Det ble en ny tur til Nidelva i dag for å prøve ørreten. Johnny og Kristian tok turen mellom

fossene i Nidelva. Det var en tur som varte ca 3 timer. Det ble fisket mest med mark og søkke,

sluk og spinner ble også prøvd uten særlig godt resultat. Det var en tur med veldig godt bett,

marken lå aldrig lenge på elvebunnen før ørreten begynte å dra i den. Fisket med mark og

søkke er et passivt fiske der den sosiale faktoren er stor hvis en er flere sammen. Koselig og

avslappende å sitte med kaffekoppen og matpakken. Bruker bjeller på stengene og det er alltid

spennende når bjellene ringer og ørreten røsker tak i stanga. Det er nå som det pleier å være

mellom fossene, lite fiskere å se, egentlig rart når en tenker på hvor bynært dette er og

adkomsten til elva er enkel.

1318172-11-1336286705390.jpg

Det ble 14 ørret på denne turen, de største var 300 gr og det er ypperlig fisk å hive i panna.

Kvaliteten på fisken er også veldig bra. Av 14 fisker var det kun en som ikke var rød i kjøttet.

1318172-11-1336286685408.jpg

Stengene er satt ut og og da er det bare å vente ........

1318172-11-1336286690165.jpg

Kristian prøver den nye stanga si mellom fossene.

1318172-11-1336286694805.jpg

Ørretfiske med mark og søkke i Nidelva.

1318172-11-1336286710598.jpg

Det blir mange gode middager av denne fangsten. Stekt ørret med rømme og sjalottløk er

nammis da :)

1318172-11-1336286715815.jpg

Kristian måtte også prøve noen kast med spinneren, det var ikke det ørreten ville ha i dag da,

men en kan aldrig vite.

1318172-11-1336286720609.jpg

Stang påmontert fiskebjelle, artig lyd å høre når en sitter og venter på napp.

1318172-11-1336286725926.jpg

Synes ørreten i Nidelva er spesielt fin da, men gjennomsnitsveka har godt betraktelig ned fra

den tiden jeg var guttungen og tilbrakte mye tid langs denne elva.

1318172-11-1336286730737.jpg

Endret av Johnny H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine steikerta!

Er det bra mellom fossene nå etter de bygde det nye kraftverket eller?

Skal ikke uttale meg så mye om virkningene etter det nye kraftverket, men det er alltids greit å få fisk der i mai da. Husker bare hvor godt fiske det var der når jeg var guttongen med mange store fine. Lengere mellom de helt fine nå ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch your limit ............eller limit your catch? That's the question.

Fisker 3-4 turer i året mellom fossene og tror ikke det er av stor betydning. Det virker heller slik at det blir fisket for lite der nede og det er heller ikke bra. Ser av fangstene der nede de siste årene at fisken har blitt betraktelig mindre og det er vel ikke noe problem å høste noen steikepinner. Det er ihvertfall nok fisk der :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke tømme elva for fisk heller, jeg bruker å ta ungene med på fisketur der og da er det jo morro at man får fisk, slik at dette er vel ikke plassen å drive "kultivering".

2 fiskere med 7 stk ørret hver og middag til 2 familier ble fine søndagsmiddager det, beklager hvis noen synes det er for mye for denne plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sannsynligvis et godt eksempel på hvorfor antall fangst-rapporter og tilhørende aktivitet på FS har gått ned. Bomskudd og sleivspark av typen over er ikke akkurat inspirasjon ift posting av rapporter :wacko: Oppfordringen til trådstarter blir derfor å "vende det annet kinn til" og ignorere den slags tilbakemeldinger og om mulig fortsette formidlingen av sine fiskeopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi som er svorne C&R tilhengere må passe oss så vi ikke blir helt blinde. I en elv hvor det åpenbart er for mange fisk, er det helt uproblematisk at man tar ut et titalls steikefisk, dette er snarere en fin kombinasjon av nødvendig uttynning og å skaffe god mat.

Så sant, så sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sannsynligvis et godt eksempel på hvorfor antall fangst-rapporter og tilhørende aktivitet på FS har gått ned. Bomskudd og sleivspark av typen over er ikke akkurat inspirasjon ift posting av rapporter :wacko: Oppfordringen til trådstarter blir derfor å "vende det annet kinn til" og ignorere den slags tilbakemeldinger og om mulig fortsette formidlingen av sine fiskeopplevelser.

Det var noen litt ufine kommentarer. Det må da kunne gå an å ta seg noen steikefisk uten at man skal bli halshogd. Fy til dere som kjefter for slikt

Trenger vel ikke tømme elva for fisk heller, jeg bruker å ta ungene med på fisketur der og da er det jo morro at man får fisk, slik at dette er vel ikke plassen å drive "kultivering".

Overdriver du ikke en smule nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin fangst :)

Er nok absolutt ikke noe problem å fiske seg noen middager på denne plassen. Tror faktisk denne plassen bare har godt av at man tar ut litt fisk der.

Hadde det vært kakka like mange fisk fra ett fjellvann med dårlige reproduksjonsmuligheter hadde det vært noe helt anna.

Stå på å fisk deg flere fine matfisker, å kom med rapporter etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det skal være lov til å ta seg steikefisker uten dårlig samvittighet. Men til opplysning så er dette et drøyt kilometer langt elvestrekke som er innestengt av to kraftverk.

og det er jo klart at man må bruke hodet også her. Enn så lenge virker det som om det er bare bra å ta ut en del fisk, men hvis trykket blir for stort vil jo fangstene uansett begynne å minske etterhvert. Som ellers kommer det an på hva man ønsker seg. Hvis man ønsker en strekning med færre og større fisk, kan man greit fiske opp småfisk til man begynner å merke at fangstene avtar. Deretter kan man mer målrettet sette tilbake de større eksemplarene, og ta ut en og annen steikefisk til mat. Hvis man ønsker å opprettholde en tett bestand med steikefisk, bør man allerede i dag begynne å tenke på om man tar ut for mye fisk.

Hadde det vært kakka like mange fisk fra ett fjellvann med dårlige reproduksjonsmuligheter hadde det vært noe helt anna.

og nettopp dette er kjernen her. Hva som er det beste å gjøre kommer helt an på de lokale forholdene. Det er ingen tilfeldighet at hovedregelen i norske fjellvann er at kvaliteten på fisket er proporsjonalt med avstanden til nærmeste bilvei..! ;)

men mange steder er bestandene for tette, og der er det i utgangspunktet bare å ta opp så mye fisk som mulig, og heller justere etterhvert som man ser endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er jo klart at man må bruke hodet også her. Enn så lenge virker det som om det er bare bra å ta ut en del fisk, men hvis trykket blir for stort vil jo fangstene uansett begynne å minske etterhvert. Som ellers kommer det an på hva man ønsker seg. Hvis man ønsker en strekning med færre og større fisk, kan man greit fiske opp småfisk til man begynner å merke at fangstene avtar. Deretter kan man mer målrettet sette tilbake de større eksemplarene, og ta ut en og annen steikefisk til mat. Hvis man ønsker å opprettholde en tett bestand med steikefisk, bør man allerede i dag begynne å tenke på om man tar ut for mye fisk.

og nettopp dette er kjernen her. Hva som er det beste å gjøre kommer helt an på de lokale forholdene. Det er ingen tilfeldighet at hovedregelen i norske fjellvann er at kvaliteten på fisket er proporsjonalt med avstanden til nærmeste bilvei..! ;)

men mange steder er bestandene for tette, og der er det i utgangspunktet bare å ta opp så mye fisk som mulig, og heller justere etterhvert som man ser endringer.

Jeg vil avslutte denne tråden med å takke for positive tilbakemeldinger. Det er helt greit at noen ytrer seg og ikke er enig. Men for denne plassen har jeg ikke dårlig samvittighet for å høste noen steikefisker. Hadde jeg sittet der nede hele mai og kakket fisk hadde det blitt noe helt annet. Men det greier seg med noen turer på våren. Foresten litt artig å ha fulgt med på denne plassen i mange år, jeg var ikke store karen den første gangen jeg syklet ned der for å fiske. Har også hatt gleden av å hatt med mine barn der og gitt de fantastiske fiskeopplevelser. Det er også litt rart at det ikke er flere som øyner muligheten i denne oasen som ligger midt i byens larm og mas. Det er både nok plass og nok fisk. :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange minner fra både 60- og 70-tallet derfra ja :shifty: Mellom fossene, og fra Øvre Leirfoss og opp mot "Nordsætten" som vi kaller det. Foreldrene drog oss med dit mang en helg. Og mang en fin ørret på kiloen også faktisk og enda litt større. Er jo mye fin ørret spesielt ovenfor Øvre Leirfoss, og den er glohersk på driftende tørrfluer utpå sommeren. Husker spesielt Skjetnemark-siden ovenfor Øvre Leirfoss fra gamle dager. Oksestasjon i nærheten og de oksene som stod på jordet der var ful, meget ful ! Det går nok noen storlusker og gjemmer seg der oppe enda regner jeg med :shifty: . På størrelse med en mellomlaks, de var der på 70-tallet ihvertfall.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 fiskere og 14 fisker er ikke stort uttak, en fin liten middag til familiene. :thumbsu:

300 fiskere og 1400 fisker gjennom sesongen gir et helt annet scenario.

Ikke min intensjon å kritisere, men vi som fisker aktivt bør vel ha lov å sette fokus på "forvaltningen" av populære fiskeplasser.

Selv om det selvfølgelig er eier av området som skal følge opp og stå for reguleringen av området.

Var selv en tur på Svean i godværet i går. Fikk en fin steikfisk - Den gikk ned "på høykant" i går kveld :money:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.