Gå til innhold
Fiskersiden

Makrell i tomat oppskrift (MÅ testes!)


tah
 Share

Recommended Posts

Stakk ut idag tidlig for å fylle opp frysen med makrell.

Fikk 165 stk.

Det ble noen få til middag, så frøs jeg mye.

Men så kom jeg inn på tanken å lage makrell i tomat.

Oppskriften:

1,5 kg makrellfilet

Saus: Ca 5 dl tomatpure 1,25 dl matolje 1,5 dl husholdningsfløte Ca 2,5 ss sukker 1 ss salt 0,5 ts pepper 0,5 ss

eddik (7%)

Skjær filetene rene for ben. Rør først oljen inn i tomatpureen og deretter fløten. Tilsett krydder. Bruker du mye fisk og lite saus, må fisken saltes ekstra. .

Smør formen godt. Legg filetene taksteinlagt med saus mellom og over filetene. Dekk formen med folie eller lokk og stek ved 200 grader i ca 30 min.

Kan fryses i små porsjoner til pålegg, men tåler ikke å lagres lenge.

Oppskriften er fra

http://www.matoppskr...Makrell-i-tomat

Jeg brukte eplecider eddik, og en skvett sitron saft.

Hadde den først i ovnen i 30min, da var alt fremdeles kaldt. så det sto 1time å 30min.

Kommer nok veldig an på hvordan du stabler det opp på hverandre.

Etter på rørte jeg det rundt (grovhakket:))

Men det ble ihvertfall mye bedre enn den du kjøper.

Hvis du tar vekk fisken.. så kostet det ca 30-40kr for 2kg.

ANBEFALES!

Edit:

Legger med ett bilde :)

523974_10150873730497624_717275603_n.jpg

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell er medisin med finner :) og det er mer en bevist at 1 brødskive om dagen med makrell i tomat eller makrell blandet med annet som pålegg gir betydelig mer omega3 en tabletene mange av dere kjøper og tar daglig.

Ved å inntar omega3 på denne måten er man også veeeldig miljøvennlig. Man bidrar selv til å redusere behovet til fangst av krill og annet småfisk som kun går til fiskeolje som igjen brukes til omega3 kapsler. Det gir miljøgevinst.

Oppkriften over ser spennende ut, selv om jeg har mitt eget og litt annerleddes rett og slett for å kunne gi lengre holdbarhet. Jeg syns det er bedre å koke-treke makrellen 1. for så å lage-blande-hakke resten etterpå i lunkent tilstand til pålegg. Alltid en fordel om makrellen som skal til mat blir bløget.

Istedenfor sukker og eddik til formålet bruker jeg balsamiko eddik.Hakkede råløk, litt hvittløkk (ennå mer naturmedisin) og ristede sesamfø er med på å gjøre det helle mer smakful .Fløte kutter jeg alltid ut om jeg ønsker lengre holbarhet og alt pakkes - forsegles porsjonert i vakumposer . Smaken er like fin til neste makrell sesong og da har jeg miljøvennlig kosthold hverdag :)

Anbefales !

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi er en god jeng som tilbringer en langhelg med krabbelysing, fiske og festligheter hver høst. På disse turene er det obligatorisk med ei langpanne hjemmelaget "flykræsj" på frokostbordet. Himmelsk med majones på grovt brød, og orntlig fuel for en lang dag til sjøss.

Har som nevnt over, lagt merke til at det fort blir "frysersmak" så den liker ikke frys no særlig.

Har tenkt at det hadde vert intressant å prøve å hermetisere i stede for å fryse...

P.s. Er enig i at 30 min er alt for kort tid. Mener å huske at vi har latt langpanna stå i minst en time.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.