Gå til innhold
Fiskersiden

Snørevalg ved ørretfiske i fersvann


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg er enig med de som har en litt tykkere hovedline og fortom en det som strengt tatt er nødvendig. For meg er det et poeng at jeg bruker så lite tid på fiskeutstyret som mulig og samtidig ikke gå på akkord med muligheten til å fange fisk.

Når jeg fisker ørret så bruker jeg så bruker jeg 0.10 multifilament og en fortom med enten mono (0.20) eller FC (0.25). Selve tykkelsen får være en debatt for seg selv, men jeg beveger meg ikke under 4-5 kg bruddstyrke. 5kg på hovedlina og 4 kg på fortom.

Hvorfor?

- Fordi hva snøret tåler er noe du etter ørreten stort sett må forholde deg til når du setter fast.

Dette kan skje de beste av oss.

Endret av DensisteHedning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til fjellfiske bruker eg kun mono, for ørreten har en tendens til å slippe sluken fort, derfor deilig med litt strekk i snøret, så storfisken ikke slipper den så lett, så kroken har tid til å feste seg skikkelig

jeg skjønner heller ikke helt hva du mener her. (kan godt hende jeg har missforstått helt hva du mente.)

har aldri opplevd under spinnfiske at jeg kan vente litt etter at fisken har tatt og så fester sluken seg bedre. det er jo litt mer slik man kan gjøre ved agnfiske. min erfaring er at mothugget må settes med en gang og så holder man snøret stramt. om man har mono eller multi har ikke noe å si. står man å venter på at kroken skal sette seg bedre vil fisken som oftest kaste sluken fort. fordelen med strekk i snøret kommer ikke før kroken er festa og fighten er i gang.

min mening er at fordelene ved bedre kroking med multi oppveier de ulempene multien har under fighten(ved at den er uelastisk). de ulempene kan til en stor grad omgå med våken stangføring, god brems evt. backwinding og kanskje litt mjukere stang.

den største fordelen med multien er selvfølgelig følelsen av fighten. vil du helst holde en svær ørret i en strikk eller i et tau?

og som en svensk proff-fisker sa(sånn omtrent); hvis du ikke kroker fisken får du den ihvertfall ikke!

sånn for å svare trådstarter: jeg bruker 0.13mm PP og 1,5-2m 0.25mm mono/FC ved fjellfiske. de få gangene jeg har kjempetrua og kaster etter storørreten går det i 0.19mm powerpro og 1,5-2m 0.35-0.40mm mono/FC.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, klart det er litt som å fiske med strekk, men til sammenligning, så kaster 0,20 mono mye bedre en 0,20 multi med lette sluker, og vil du ha et billig snøre som funker, er mono best, og en fordel er at mono er usynelig under vann og multi tåler skader mye mindre.... dette er noen fordeler med mono, klart multi er bra og har en ekstrem bruddstyrke, men det faller ikke i min natur og bruker 3-400 kr på 200 m sene til fjellet, til sjøen er noe annet, men til fjellet er mono mitt førstevalg, favoritten min er Trilene Sensation 0,18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart det ikke kaster like langt med 0.20 multi som med 0.20 mono. den reelle diameter på multien er jo større enn oppgitt. 0.20 er jo nærmere 0.35-0.40. til lette sluker går man jo ned i 0.10-0.13mm på multien. da blir kastelengdene plutselig rimelig greie igjen. kjøre man en lang fortom av mono/FC i enden vil man kunne gjøre snøret nærmeste sluke usynnlig også. men prisen er selvfølgelig litt dryg. selv om man har multien mye lengere enn monoen.

men detta er jo smak og behag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja klart, men de sier smaken er som baken ;) jaja, det varierer voldsomt fra person til person, men må si, eg syntes mono passer litt bedre til nybegynnere, det er ikke like enkelt å vase, og er mye lettere å håndtere, nå har jo eg fisket ørret i 11 år, så eg har da litt erfaring, men eg meiner mono funker best til nybegynnere og folk som liker litt strikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt ovenfor her,smaken er som baken ja. Har brukt multi til alt spinnfiske siden Fireline kom på markedet for fullt omtrent og syntes ikke at jeg har fått hverken mer eller mindre fisk ut fra type sene. Har heller aldri brukt mono-fortom (færrest mulig knuter),men kutter av en halvmeter etter å ha vært ute noen turer.

For grov sene reduserer kastelengdene dramatisk og påvirker også hvordan agnet i enden oppfører seg så det påvirker uansett sjansen til å få fisk!

Til vanlig ørretfiske bruker jeg aldri tykkere enn 0,10 multi (PP) og har reddet flere 1-2kg på det i elv. Bremsen og stanga som gjør jobben...

Landet gjedde på 5 kg med 0,10 Fireline uten stålfortom og på ei 1-10g stang på abborfiske! Ikke sikkert jeg får til det en gang til,hehe!

Endret av Wobbla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må være gøy, fisk på lett utstyr er alltid gøy, en venn eller bekjent av meg, hadde kjøpt et UL-sett, og vile prøve det i sjøen... han fikk en makrell på 1,798 kg, det var sykt flex i stanag, han hadde 0,12 Sufix 832 gore braid, dette er vel favorittsnøret mitt til saltvann

men gjedde på UL høres spennende ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker omtrent kun braid + FC fortom (en stanglengde) til mitt fjellfiske. Gutta som bruker braid rett på sluken får lite. Nå må det nevnes at vanna mine ofte er krystallklare. Bruker ikke tynnere braid enn 0.13 og ikke tynnere fortom enn 0.23. Vanligvis 0.15 braid og 0.25 FC. Risk for stor fisk, og det er flaut å ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, klart det er flaut, men bruker ofte litt slakk brems hvis eg føler at fisken er ubehagelig stor, i forhold til bruddstyrken på sena, så slipper eg den flausa, men det er kun til abbor og ørret eg bruker mono, ellers bruker eg kun multi, til alle andre fiskearter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker omtrent kun braid + FC fortom (en stanglengde) til mitt fjellfiske. Gutta som bruker braid rett på sluken får lite. Nå må det nevnes at vanna mine ofte er krystallklare. Bruker ikke tynnere braid enn 0.13 og ikke tynnere fortom enn 0.23. Vanligvis 0.15 braid og 0.25 FC. Risk for stor fisk, og det er flaut å ryke.

Bruker samme resepten (bortsett fra at jeg er konsekvent på PP .13 ) Forøvrig tror jeg ikke at det må være "oldenvann" for at FC fortom gir best resultat :) Tvert imot, ørreten bruker det lyset den har til rådighet, og uansett hvor dårlige lysforhold, tror jeg at det er en fordel med fortom, nylon eller FC.

Som sagt ovenfor her,smaken er som baken ja. Har brukt multi til alt spinnfiske siden Fireline kom på markedet for fullt omtrent og syntes ikke at jeg har fått hverken mer eller mindre fisk ut fra type sene. Har heller aldri brukt mono-fortom (færrest mulig knuter),men kutter av en halvmeter etter å ha vært ute noen turer.

For grov sene reduserer kastelengdene dramatisk og påvirker også hvordan agnet i enden oppfører seg så det påvirker uansett sjansen til å få fisk!

Til vanlig ørretfiske bruker jeg aldri tykkere enn 0,10 multi (PP) og har reddet flere 1-2kg på det i elv. Bremsen og stanga som gjør jobben...

Landet gjedde på 5 kg med 0,10 Fireline uten stålfortom og på ei 1-10g stang på abborfiske! Ikke sikkert jeg får til det en gang til,hehe!

Multifilamenter har fantastiske egenskaper. Men ikke som snøret hele veien til agnet. Du synes fortom er unødvendig, jeg synes det er helt vesentlig.

Om du har landa ei gjedde på 5 kg med 0,10 fireline uten stålfortom har det fint lite med firelinen å gjøre, for den firelinen har aldri vert i nærheten av de gjeddetenna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme resepten (bortsett fra at jeg er konsekvent på PP .13 ) Forøvrig tror jeg ikke at det må være "oldenvann" for at FC fortom gir best resultat :) Tvert imot, ørreten bruker det lyset den har til rådighet, og uansett hvor dårlige lysforhold, tror jeg at det er en fordel med fortom, nylon eller FC.

Multifilamenter har fantastiske egenskaper. Men ikke som snøret hele veien til agnet. Du synes fortom er unødvendig, jeg synes det er helt vesentlig.

Om du har landa ei gjedde på 5 kg med 0,10 fireline uten stålfortom har det fint lite med firelinen å gjøre, for den firelinen har aldri vert i nærheten av de gjeddetenna....

Neida,du har selvsagt ett poeng der for det kommer helt an på forholdene når/der du fisker. Men noen av de jeg fisker en del sammen med sverger til å bruke en meter med FC som fortom og resultatene er temmelig jevne nesten hver gang!

En tur til ei elv på fjellet juni i fjor var det jeg som rett og slett knuste dem,på en kveld tok jeg 36 ørret fra 300-700 gram... De andre hadde 10-12 fisker hver i samme str. Men da var det ikke så bra vær og en del brevann (grønt) så det var kanskje til min fordel slik sett...

Men har selvsagt også opplevd å stå ved siden av noen som har tatt den ene etter den andre uten å merke ett eneste napp selv.

Det er nok en del tilfeldigheter (og flaks) som spiller inn når det kommer til stykket. Noen ganger klaffer alt,andre ganger går det meste galt...

Og gjedda klippet forresten sena akkurat når den ble håvet,hele wobbleren satt inne i kjeften...

Som sagt,flaks...

Har mistet gjedde på den måten med både mono og multi,du er på tynn is uansett hvis sena kommer i kontakt med tenna. Kun stål som duger da!

det må være gøy, fisk på lett utstyr er alltid gøy, en venn eller bekjent av meg, hadde kjøpt et UL-sett, og vile prøve det i sjøen... han fikk en makrell på 1,798 kg, det var sykt flex i stanag, han hadde 0,12 Sufix 832 gore braid, dette er vel favorittsnøret mitt til saltvann

men gjedde på UL høres spennende ut

Det blir mye mer spennende ja,bruker alltid så lett utstyr som jeg kan! Resulterer i noen friske fighter selv om fisken kanskje ikke er noen rekordfisk!

Så stor makrell på UL må ha vært litt av en jobb å sloss med! Tipper det var litt jubel når den måtte gi tapt,hehe... :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er aldri kjedelig med makrell over kiloen, men vi har et middels klart vann, derfor bruker eg kun mono...... men det er smak og behag, så alle kan bruke det de vil...... men det var jubel og bilder ja :D

Det tror jeg så gjerne!

Tror nok at når det kommer til valg av sene så er det omtrent like mange meninger som det er fiskere,hehe...

Så lenge det fungerer så er det vel helt greit uansett om det er mono eller multi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja klart du har et godt poeng, du finner sikkert, noe du liker, men hvis du tenker penger, f.eks en 270 m spole fireline koster 549,- mens en 300 m spole trilene sensation koster 149,-, så du sparer en del på mono, og det tåler slitte stangringer og steiner o.l . mye bedre da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten overdrivelse? 0,35 er ikke overdrevet?

Jeg bare poengterer at det kanskje blir litt tankeløst å slenge ut av seg en sånn omtale når den er såpass fjernt fra "sannheten".

Det jeg for egen del konstaterer etter å ha fylt på noen tusen meter med svært mange typer multi opp gjennom årene er at man kanskje som en grunnregel kan beregne at braid fyller spolen noe tilsvarende 0,002 - 0,003mm tykkere enn mono. (Eks 0,17 braid fyller som 0,19/0,20 mono)

Jeg husker ikke i farta når/hvor det har vært publisert tester på braids som også omtalte målt tykkelse og jevnhet - men det har vært noen både i Norge ig Internasjonalt som kan være verdt å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker omtrent kun braid + FC fortom (en stanglengde) til mitt fjellfiske. Gutta som bruker braid rett på sluken får lite. Nå må det nevnes at vanna mine ofte er krystallklare. Bruker ikke tynnere braid enn 0.13 og ikke tynnere fortom enn 0.23. Vanligvis 0.15 braid og 0.25 FC. Risk for stor fisk, og det er flaut å ryke.

I frykt for å være en fullstendig fanboy så er det ikke mer å si om dette enn "hør hør!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet hjem fra to uker i Wyoming. Var en kjempetur. Jeg bytta på å bruke 0.13 pp med 0.24 FC fortom (drøy stanglengde) og 0.24 mono. Jeg merket ikke noen særlig forskjell, men kjørte aldri multi helt ut til sluken. Min infødte kompis kjørte 0.28mm mono siden han viste hva som skjulte seg i vanna der borte. Skjøteknute er dobbel uni da jeg syntes at det blir litt tuklete å dra igjennom 5 meter med fc i kirurgknuten (mener CB har anbefalt denne tidligere). Jeg mener også jeg får bedre bruddstyrke med uni knuten enn kirurg (kjører 5 tørn med fc og 12 med pp).

Jeg kjører stort sett pp med fc, men på lette sluker og spinnere er det deilig å bruke bare mono.

Dette er mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.