Gå til innhold
Fiskersiden

Lowrance HDS 5 gen1 vs Raymarine a57d


feirik
 Share

Recommended Posts

Det kommer vel an på hva loddene skal brukes til og hva slags svinger som følger med Lowrancen. HDS har vært levert med både 83/200 0g 50/200kHz hekksvingere.

Og er det bare ekkoloddfunksjonen du ønsker svar på hvilket som er best eller er det totalt hvilket instrument er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du skal bruke ekkoloddet til fiske, så overraskende ;) Hvis du ønsker et svar må du nok gi litt mer info om hva du skal fiske etter, hvilke dyp osv.

Siden du spør etter HDS Gen1, betyr det at du vurderer en brukt HDS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A57D leveres med P58 50/200kHz svinger, dette er en rimeligere utgave av P66, men med samme svingerelemet. 83/200kHz svingeren til Lowrance er en svinger med lav følsomhet og vid strålevinkel som egner seg best til 60m og grunnere selv om den kan holde bunnen på flere hundre meter under optimale forhold. For alle som skal fiske i sjøen bortsett fra på svært grunt vann anbefales en 50/200kHz svinger, helst P66 eller bedre.

Siden svingeren er en så viktig del av et ekkkoloddsystem vil A57 med 50/200kHz P58 fungere bedre enn HDS 83/200kHz hekksvinger på dypt vann.

Jeg hadde vurdert å kjøpe HDSen, selge den medfølgende svingeren for å kjøpe en P66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingerene er tilpasset de forskjellige fabrikanten, den som brukes til HDS passer til Lowrance HDS, LCX, LMS samt nye Simrad lodd.

http://mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/tilbehor-for-hds-serien/hekkmontert-svingere/p66-dt-50200khz-hekksvinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå en får lagt på frakt, moms og fortollingsgebyr er det lite om noe å spare sammenlignet med prisen på Mjøsservice. Hvis svingeren svikter uten synlige skader har en 5 år reklamasjonsrett hvis en kjøper her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en annen svinger som var med i pakken. Den lignet litt på den 50/200kHz som var på bildet til abbor. Noen som vet hvilken giver dette er?

prøvde å legge inn bilde, men fikk ikke linken til fotoknudsen til å fungere. Noen som kan legge det ut for meg?

Endret av feirik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den. Den jeg har er ganske lik den 50/200kHz svingeren du la ut bilde av lenger oppe. Det er samme plastikk brakett og designet på selve svinger er likt. Bare litt kosmetiske forskjeller i forhold til den 50/200 kHz hZ du la ut bilde av. Send meg pm med mailen din så kan jeg sende ett bilde.

Endret av feirik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei

Jeg har et hds gen1 lodd med original 83/200 svinger.

Tenker å utvide til sidescan og downscan. Må da som jeg forstår kjøpe structurescan modul og giver. Er det stor forskjell på lss-1 og lss-2 modul. Noen andre tips? Det begynner jo å koste litt.

Bruker loddet til ferskvann spinn, trolling og vertikal, dette da relativt grunt. Men også noe fiske i Oslofjorden, normalt begrenset til 100 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er det minimal forskjell på LSS-generasjonene. (Jeg har hatt begge). For 800 kHz foretrekker jeg LSS-1 mens for 455 kHz foretrekker jeg LSS-2, så jeg vil si at dette er helt hipp-som-happ. Begge deler fungerer fint på Gen 1 også. Bildene jeg har i fangstrapportene fra Oslofjorden er med LSS-1 giveren koblet til LSS-2 modulen, uten adapterkabelen

Vær litt obs på at monteringen av LSS-giveren er viktig. Den bør være 100% i vater mot bunnen for å få skarpe bilder, så du bør bruke mer tid på monteringen enn funderingen over LSS 1/2. :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom jeg over en "overligger" pakke med lss-1 structurescan og svinger til fin pris. Blir spennende å oppgradere hds 5'en med dette.

Mulig det blir å kjøpe en p66 svinger til loddet for dypere sjøfiske også. Prosjekt er også å lage alt så det kan demonteres of monteres i en boks og transporteres over fra sljærgårdsjeepen til en mindre båt for vertikalfiske lignende dette :

andrewblackfishing.co.uk/lowrance-hds-portable-set-up/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.