Gå til innhold
Fiskersiden

Åsane-guide DEL 1


emilengø
 Share

Recommended Posts

I sommer har jeg vært og prøvd så godt som alle vannene i Åsane.

Kan skrive litt om vannene her til en liten hjelp for dere som ikke har fisket så mye i Åsane eller har lyst å prøve noen av de mange vannene her.

Jeg kommer til å skrive om noen av vannene i Åsane. De fleste små tjern tar jeg ikke med.

Informasjonen er basert på egne erfaringer!

Langavatnet

Arter:

Ørret, røye og ål.

Størrelse:

Ørreten er som regel på 200 til 250 gram. Men det er ikke uvanlig og innimellom få fin ørret på halvkiloet og større. Det er tatt på tre-fire kilo der.

Røyen der er som regel 150-200 gram. Best å fiske etter om senhøsten/vinteren.

Plasser:

Helt inne i Dalabygden kan du gå til Østsiden ut på et nes hvor det er fint å gå. Her finner du også Hellevika som du som regel får fisk i.

Langs motorveien i andre enden er det også fint å gå mange steder.

Spiselig fisk: Fisken i Langavatnet er trygg og spise.

Fisken er som regel ikke spesielt rød i kjøttet her.

Generelt:

Lett å få fisk både på makk og sluk. Har ikke prøvd flue enda.

Liavatnet

Arter:

Ørret, røye og ål.

Størrelse: Ørreten er som regel på 150 til 200 gram med innslag av større fisk av og til.

Hørt rykter om ørret på 4 kilo som er tatt her.

Røyen er som regel på 100 til 200 gram. Best å fiske etter om senhøst/vinter.

Plasser:

Det går sti nesten rundt hele vannet. De fleste plasser er greie.

Etter røye kan berget bak esso-stasjonen være bra.

Spiselig fisk: I følge Rådgivende Biologer AS sin rapport kan fisken i Liavatnet spises. Personlig frister det ikke når en ser alt bosset som flyter rundt i vannet.

Generelt:

Makk og sluk er bra. Har ikke prøvd flue, men om kveldene når det er varmt i været vaker det ofte mye her.

Banntjørna

Arter: Ørret, røye og ål.

Størrelse:

Liten ørret, sjeldent over 100 gram, samme med røye.

Plasser:

Mye vegetasjon i og rundt vannet. Men på Dalavegen inn mot Dalabyggen ved Lanagvatnet er et sted hvor det kan gå an å stå.

Spiselig fisk: Vannet skilles bare med en liten bekk fra Langavatnet og går an å spises.

Generelt: Lite vann, vanskelig å fiske og liten fisk. Små kroker med makk eller små spinnere/sluk er best.

Forvatnet

Arter: Ørret, ål og mest sannsynlig røye.

Størrelse: Ørreten er liten og som regel kun på 100 gram.

Plasser: Egentlig ingen skikkelig egnede plasser. Mye vegetasjon.

Spiselig fisk: Henger sammen med Liavatnet med en bekk på et par hundre meter. Jeg ville ikke spist den selv.

Generelt: Lett å få fisk på lite utstyr.

Åreina

Arter: Ørret

Størrelse: Som regel 50 til 150 gram, med innslag av større lengst oppe i bekken.

Plasser: Lett terreng langs hele bekken, bare veldig vått.

Spiselig fisk: Ja, men hvit i kjøttet.

Generelt: Stor sjanse for å se annet dyreliv som hjort og fuglearter. Åreina er en myr, så det kan være lurt med vanntette sko.

Hjortlandsbekken

Arter: Ørret

Størrelse. 50-200 gram. Som regel liten ørret.

Plasser: Fint å gå langs hele bekken, innimellom større kulper som er gode å kaste med makk i.

Spiselig fisk: Vet ikke

Generelt: Vankelig å fiske med sluk/spinner siden bekken er så liten.

Hjortlandsstemma

Arter: Gjedde og mulig en tynn bestand med ørret.

Størrelse: Gjeddene er vanligvis på et halv kilo opp til to kilo. Men det er blitt tatt på over ti kilo der før, og andre store er tatt med gjevne mellomrom.

Plasser: Fint å gå rundt store deler av vannet når det er regulert ned. Ellers er det mange fine plasser mellom Flaktveit hallen og mot Hjortland.

Spiselig fisk: Nei, sterkt forurenset av gammelt bossdeponi. Mye tungmetaller.

Generelt: Har hatt størst hell med fargen blå etter gjedde her.

Kalsås og Beitelsvatnet

Arter: Gjedde og ørret

Størrelse: Blir tatt store gjedder innimellom i disse to vannene. Stor ørret!

Plasser: Vanskelig å gå langs store deler av vannene. Best med båt. I Beitelsvatnet kan en gå langs ene siden av vannet hvor det er innhegning. Husk å vis respekt og lukk grinden! Dessverre mye vannplanter, så vanskelig her og.

Spiselig fisk: Nei, forurenset. Samme vassdrag som Hjortlandsstemma.

Generelt: Store wobblere og jigger.

Gaupåsvatnet

Arter: Gjedde og ørret

Størrelse: Tatt mye stor gjedde her i tillegg er det vanlig med store kilos ørreter her. Tynn bestand av ørret, men stor størrelse!

Plasser: Langs hovedveien til Arna er det lett å gå.

Spiselig fisk: Nei, samme vassdrag som Hjortlandsstemma.

Generelt: Stort utstyr for gjedder

Spåkevatnet

Arter: Ørret og karuss

Størrelse: Karussen er som regel liten har jeg hørt. Har ikke fisket karuss her. Ørreten er 150 til 200 gram med innslag av større fisk innimellom.

Plasser: Fint å gå langs store deler av vannet med sti. Bak demningen er en kulp hvor det er lett å få ørret.

Spiselig fisk: Ja

Generelt: Makk, flue og sluk/spinner er bra. Til karuss har jeg hørt at mais er bra.

Hetlebakkstemma

Arter: Ørret

Størrelse: Ørreten her er relativt fint. 200-400 gram er vanlig. Større er langt fra uvanlig det og.

Plasser: Fint å gå langs store deler av vannet.

Spiselig fisk: Ja

Generelt: Har hatt best suksess med makk og kobber fargede spinnere.

Det var vannene for denne gang. Tar de andre vannene på "andre" siden av Åsane en annen dag.

NB! Gi beskjed om ting dere er uenig i og som jeg skal endre!

Endret av emilengø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er Gjedde i Hetlebakksvannet. Jeg fisket der jevnlig og fra jeg var 10 år og frem til jeg flyttet derfra; da var jeg 19. Har hatt flere turer dit etter jeg flyttet derfra også.

Aldri sett en Gjedde der, eller hørt om noen som har tatt Gjedde. Det ble satt ned rist i slusen av en dykker som jeg kjenner for rundt 20-25 år siden. Dette var for å hindre settefisk å stikke nedover elven.

Jeg vet at det er Gjedde nedi elven der, men hvis du har vært nede og studert slusen, så ser du at fisk vil ha store problemer med å ta seg opp dit.

Er det tatt Gjedde der nå nylig, så er den overført fra andre vann og ren sabotasje av et fantastisk vann.

Fisken gyter selv der, jeg fant spotten, så det ble slutt på å sette ut fisk der. Da jeg var på din alder, var 500-600 gr. ikke uvanlig i det hele tatt. Har selv tatt på 800 og sett fisk på 1,5 kg. bli landet og hørt om mye større fisk som har blitt tatt. I dag skal det visst være svært mye fisk der, og mye smått men mye fin fisk også. At det er store rugger i vannet er helt sikkert. Det ble visst fritak fra fiskekort der for noen år siden (vet ikke om de har innført det igjen), ble for mye småfisk til slutt i vannet. På den tiden fisket jeg ikke der.

Har ikke fisket der på noen år nå, men jeg kjenner nå folk som bor der enda og sånn er tingenes tilstand.

Har lyst å ta meg en tur og mimrefiske litt på favorittspotten min der. :) Får låne noen stenger av ungene å ta en tur. (Jeg har drevet bare med saltvannsfiske de siste årene og har bare grovt utstyr).

Fin oversikt btw. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få endret det imorgen.

Jeg har hørt flere ganger at det er gjedde der. Og sett noe i sivkanten som minte om gjedde.

Skal der snart igjen, skal prøve litt etter gjedde og da for å sjekke det ut.

Setter pris på om du gir en lyd hvis du fanger eller ser noen konkretet bevis for Gjedde der (sett ikke ut igjen...) Vet om noen fastboende som kommer til å reagere da... :shiftyninja:

Kjempebra oversikt Emil :) serdeles nyttig, men er og veldig interessert i om det er kort for å fiske hetlebakksvannet, har hørt mye bra om det vannet. Noen ide om hvem som vet?

Det kan jeg vel finne ut, siden jeg har vokst opp der og kjenner mange som bor der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oversikt Emil! Selv vokste jeg opp på Flaktveit, rundt 300 meter fra Hjortlandsstemma, men fisket aldri der. Dette fordi vi visste at vannet var sterkt forurenset, og det ødelegger litt av opplevelsen av natur og fiske for min del. Helt siden vi var små gikk det rykter om at vannet skulle "renses", men har ikke registrert noe i den dur enda? Uansett, Åreina! Da går jeg ut i fra at du tenker på bekken/elven som man kommer til ved å ta ned mot venstre ved skiskjelken på veien til Vikinghytten. Her har jeg hatt masse flotte turer sammen med kompiser fra vi var 9 år til tenårene :-) Lå i telt og fisket. Her kan man bare droppe fiskestangen, ta med gøtt, små angler og makk. "Fiskestang" fant vi i skogen, og bare bandt gøttet i enden. Her må man virkelig liste seg innpå fisken, veldig artig - spesielt når man er småtass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Rensinngen av bekken er begynt. Men de skulle vist være ferdig i 2010. Men slik jeg ser det har ikke mye blitt gjort.

Største delen av bekken renner over bossplassen isolert fra selve bosset med plast.

Men der hvor elven begynner kommer det også ut et rør med rødt forurenset vann?

Det vil uansett ta mange år før det blir bra i vannet. Tungmetaller forsvinner ikke med et smell. Jeg skal skrive en mail til Bergen Kommune og sjekke hvor langt de er kommet.

Jeg holder på med akvarie så jeg har mange tester til vann. Så jeg sjekket diverse gifter. Og gift nivået var dødelig.

I tilegg er det et sopplag i elven. Rød sopp som lukter svovel og er en halvmeter tykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme vassdrag som Hjortlandstemma. Så forurensing fra bossplassen i Hjortlandsdalen kommer ned i dette vannet også.

Sikkert i mye mindre konsentrasjoner.

Spurte en fra Rådgivende Biologer AS som mente det var forurenset av diverse tungmetaller.

Tror ikke det er farlig å spise smågjedde derfra, men jeg ville holdt meg borte fra store for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Rensinngen av bekken er begynt. Men de skulle vist være ferdig i 2010. Men slik jeg ser det har ikke mye blitt gjort.

Største delen av bekken renner over bossplassen isolert fra selve bosset med plast.

Men der hvor elven begynner kommer det også ut et rør med rødt forurenset vann?

Det vil uansett ta mange år før det blir bra i vannet. Tungmetaller forsvinner ikke med et smell. Jeg skal skrive en mail til Bergen Kommune og sjekke hvor langt de er kommet.

Jeg holder på med akvarie så jeg har mange tester til vann. Så jeg sjekket diverse gifter. Og gift nivået var dødelig.

I tilegg er det et sopplag i elven. Rød sopp som lukter svovel og er en halvmeter tykt.

Det røde du observerer er vel jernoksid, mest sansynlig fra en steinfylling eller kanskje en myr. Jernoksid er også farlig for fisk i høye konsentrasjoner. Egg i grusen kan bli ødelagt av sånne utslipp også.

Ellers en meget bra beskrivelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan med rimelig stor sikkerhet bekrefte at det ikke er gjedde i Hetlebakkstemma. Er en stund siden jeg har fisket der, men sist jeg var innom, for ca. 2 år siden, var det veldig bra med ørret. De jeg fikk hadde en snittstørrelse på 250-300 gram. Er tatt skikkelig stor fisk i vannet, men det spørs om det finnes slike beist der i dag:

%C3%B8rret%20fra%20hetlebakk.jpg

http://www.bergensportsfiskere.no/Default.aspx?tabid=2351&forumid=40&scope=posts&threadid=1066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

flott guide til vatn i åsane!

Saknar ein ting, nemleg kvar det er fiskekort og ikkje? Er det kort i Hetlebakkstemma?

Ingen av vannene jeg har skrevet om har fiskekort, utenom Hetlebakkstemma. Der er jeg usikker. Det står skilt der oppe om at det er fiskekort, men har hørt mange si det ikke er der lenger.

Skal gi beskjed så fort jeg vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan med rimelig stor sikkerhet bekrefte at det ikke er gjedde i Hetlebakkstemma. Er en stund siden jeg har fisket der, men sist jeg var innom, for ca. 2 år siden, var det veldig bra med ørret. De jeg fikk hadde en snittstørrelse på 250-300 gram. Er tatt skikkelig stor fisk i vannet, men det spørs om det finnes slike beist der i dag:

%C3%B8rret%20fra%20hetlebakk.jpg

http://www.bergenspo...s&threadid=1066

Skikkelig "vintage" melkekartong! Den auren må jo vær 4-5 kilo...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen gode timer ved Liavannet i går kveld, mye vak av små fisk og en og annen noe større som var oppe. Men ingenting som ville bite på noe, vi var innom makk, spinner og skje uten resultat. Men det ble mere øl enn ørret for å si det sånn :)

Har vært der mange kvelder i sommer uten å få noe, masse vak bare en halvmeter utenfor land, men ingen bitt på makk og sluk/spinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.