Gå til innhold
Fiskersiden

Åsane-guide DEL 1


emilengø
 Share

Recommended Posts

Her i denne artikkelen kan en lese om at det er gjedde i Hetlebakkstemma.

Denne listen er vist lagd av Bergen Kommune og Bergen sportsfiskere.

Forstår meg ikke på denne helt, nå vet jeg ikke om det er gjedde eller ei i Hetlebakk, men i Hjortlandsstemma står det at det er ørret, noe jeg ikke tror det er. De nevner heller ikke at det er gjedde der.

Det står også at det er gjedde i Griggastemma og Åstveitvannet, noe jeg er temmelig sikker på at det ikke er.

EDIT:

Glemte link: http://www.e-pages.dk/bamarked/44/39

Endret av emilengø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt...

Forstår ikke hvorfor de skal spre den til flere vann, den er i de aller fleste vann i Bergen etterhvert.

Vil noen ha gjedde så kan de bare gå rett ned i Gaupåsvatnet, det ligger jo rett ved Hetlebakkstemma...

På Gullfjellet? Håper du spøker, men tviler nesten ikke på at de er satt ut der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd de setter den ut.

Jeg har ingenting imot gjedden, og synes det er kjempe gøy å fiske.

Men at den blir spredt til flere og flere vann liker jeg ikke, spesielt da den ikke hører hjemme her i det hele tatt.

Eneste måten å bli kvitt de på er vel å gift behandle vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt litt lengre oppe i tråden så jeg en på 3-4 kg. Var jo usikker på om det var gjedde, men det var nok det...

Kjipt at de er der og nåå

Ja det var triste greier...

Hetlebakksvannet er en naturperle etter min mening, med den sjarmerende lille øen, som vi alltid svømte ut til om sommeren, fra badeviken - og da svømmer man faktisk over en gammel gård som man kan

ser restene av når vannstanden er lav. Man kan stå på grunnmuren da... Ser litt rart ut fra land ja... Den er fra tidligere tider da det bare var et lite vann inn mot uren, der det dypeste punktet er.

Så kom demningen og den gamle gården ble lagt under vann. Har hentet opp litt gamle jerngryter og div. fra hovedhuset der...

Men på kveldingene var det alltid Ørret-fiske... Sensommer/høst var best. Sent på høsten var det artig å se på gyteplassen som vrimlet av Ørret i alle størrelser - lett å se fra land, for der er grusen nesten hvit. Ofte var det opp grytidlig med stangen for å få med morgen-bettet, og det var også alltid bra... Har ufattelig gode minner fra dette vannet fra den tiden jeg bodde der.

Jeg håper noen tar og knerter den Gjeddebestanden der, slik at dette kan forbli det gode Ørretvannet det vært. (Noen frivillige?).

Jeg vet ikke om velforeningen der er klar over hva som har skjedd, men jeg har lyst å bringe det videre, og håper noe fremdeles kan gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Flott jobb, emil, dette er sånt som er nyttig for mange.

ang gjedde, så behøver denne ikke å bli fraktet av mennesker. Den gyter på grunna på våren, og de klebrige rognkorna kan spre seg til nærliggende vann med vannfugler, spesielt svaner og kanadagås.

Fasinerende. Har aldri sett dokumentasjon på denslags spredning av gjedden. Men er nok ikke helt umulig så sant rognen kan tåle en luftetur uten og tørke ut.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Noen som har fått noe i det siste i Åsane?

En venn av meg satt garn i Åstveitvatnet. Der fikk han en art vi ikke trodde var der, nemlig karuss.

Karussen var stor og! Den største var 1,3 kg, ingen under 800 gram.

Var også en del fin ørret i garnet fra 300 til 800 gram.

Ellers har jeg ikke fisket så veldig mye.

http://www.youtube.c...ed/z7krJyBxc04

http://www.youtube.c...ed/LtyKUSkSfLM

http://www.youtube.c...ed/axZNiZPiy84

Drar nå til Sogn for å fiske på dypt vann, i tillegg til litt sjøørret hvis jeg får tid ;-)

Endret av emilengø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.