Gå til innhold
Fiskersiden

Vacuumpakker


LasseB
 Share

Recommended Posts

  • 4 months later...

Er ute etter en billig og liten vacuumpakker/maskin. Noen som har tips til hvor man får tak i dette? Skal ha en rimelig enkel sak.

Bumper denne da jeg lurer på det samme selv.

Har lest testene fra Villmarksliv, men lurer på hva forskjellen er mellom Elkjøp sin til 999,- og de halvproffe til 3000,-, rent bortsett fra garanti og kvalitet.

Fisk er jo ofte litt vått, noen som er kjent med problemer vann i skjøten? Tar de dyrere modellene våte produkter bedre?

Står masse om dette på nettet, men som oftest er det viltkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd 1 god del av disse tidligere og de beste gjør jobben sin , ja, men... Etter hvert fant jeg ut av en god støvsuger , sterke poser , og pose-klips gjør jobben like greit ,myyyye raskere og billigere. Vakuum poser er overprisede også...

Ja, det blir ofte problemer når man sveiser posene i vakuummaskin, pga vannet som trekkes ut. Det løses enkelt med å legge inn litt tørkepapir på tvers av posen før man suger ut luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posene er absolutt mulig å få billigere, stikk innom nærmeste butikk som har betjent ferskvaredisk, de har garantert en vakummaskin, å lille Lise bak disken kommer garantert tl å underprise når du spør om å få kjøpe 20ish poser :)

Vi bruker mye vakumposer på jobb, å de koster fra 1-2 kr for de minste til 14kr for de største som er laget for fenalår og lignende med mye utstikkende bein :)

Men til fisk trenger de ikke å være dyre i det hele tatt, poser med tykkelse på 100my holder lenge og litt til for det formålet.

Det viktige med en maskin er sugeevne(gjelder og kvinnfolk) Problemet med de minste og billigste Aka OBH Nordica er at de sliter med å komme under 100 millibar, der eg jobber er kravet at maskinen klarer å dra produktet under 10 millibar, da er det 100%luftfritt. De ti siste millibarene vil ta flere døgn å trekke ut, siden du da må trekke ut Oksygen molekyler i innløst vann.....

Men det kommer jo litt an på hva du skal vakumere, fersk filet/rund fisk er viktig å få Max luft ut. Mens saltet/ røkt varianter ikke har like lett for å bli bedervet, da saltet gir bakterier dårligere levekår enn fersk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) og du kan være sikker på at det er en grunn til at en må bruke spesial poser ... Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vakuumpakka MYE agn etter at jeg fikk min OBH Nordica til jul. Fant fort ut det som allerede er påpekt her - det funker kun med egnede poser med riller, og det må helst være knusktørt det som ligger i posene. Har løst det sistnevnte problemet med å singelfryse agnet (brisling/tobis/ansjos/småsild/sild/råreke osv) på papplater, og så pakke vakuumpakke det et par timer etter. Som regel holder det med at innvoller og blod har frosnet, og har ikke opplevd problemer siden. Alt av vakuumpakking av blekksprut gjør jeg på jobben, resten gjør jeg hjemme. Vanlige poser uten riller er fine til å pakke grunnfôr, rigger, småsøkker osv. Bruker et svært svin på jobben som suger adamseplet ut av deg analt, så den "vanskeligste" vakuumpakkinga gjør jeg der.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.