Gå til innhold
Fiskersiden

Når værgudene tar ferie


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

De ondsinnede bergenske værgudene trengte en frihelg, og i vanlig stil glemte de å fortelle vikaren hva den skulle gjøre, og dermed ble det en usedvanlig vakker høsthelg.

ikkeille.jpg

Men både fredag og lørdag forsvant i diverse familiære foretak, og båten lå og vansmektet i forsmåddhet.

Søndag derimot skulle dama og podinnen vandre over vidden, noe som ga meg og minstepodinnen en hel dag til fri disposisjon.

Noen svært ledende spørsmål, litt pakking (deriblandt en full ikeapose som normalt ikke blir med på fisketur), og så var vi på vei ut på havet.

Den etterhvert obligatoriske stoppen på Lyreneset gjorde at agnfisken var ganske fort i båt, selvom jeg syntes det var litt underlig at makrellene bare beit en om gangen. Kanskje stimene begynner å tynnes litt?

Leppefiskene var ikke i støtet, men det var sypikene, så vi konkluderte ganske fort med at vi skulle se om vi fant noen hai.

Slik så det ut på vei til førse sted som skulle testes:

solfylthav.jpg

Første sted leverte ikke, videre til neste plass. Og der tok det ikke lang tid før det beit, men det var ikke akkurat rette art:

S4300047.jpg

Og som kjent kommer et utyske sjelden alene. Det ble flere av dem.

Plutselig lå båten helt stille. Selv om det var bevegelse i vannet, litt vind og småbølger, tikket det ikke ut noe av snella i det hele tatt. Jeg følte meg rimelig sikker på at det ville resultere i et eller annet, men hva ville tiden vise. Og det gikk faktisk en del tid, jeg kokte kaffe, koste meg i sola, pratet med minsten, og lurte på hvor lenge det ville vare før vi begynte å drive igjen. Så nappet det, forsiktig, men tydelig. Det kunne bety en hå eller mus... Jeg strammet opp og det var litt tungt i andre enden. Men på veien opp ble det tydelig nok at det ikke var fisk som var på, og opp kom denne:

svrsak.jpg

For halvparten av oss i båten var det en svært populær fangst. Jeg slet med å få løs kroken så den bestemte seg for å hjelpe til.

wirekutter.jpg

Og med felles anstrengelse kom den løs og kunne synke tilbake til dypet.

Vi begynte å drive igjen, og det eneste som kom opp var brunsnegler og makrell. så jeg skjønte at turen snart var over, og når sola lusket seg hjem på Askøy, og månen tittet frem, ble det småkjølig og.

halvmpne.jpg

Hemattovertid, og vi var blide og fornøyde (selv om jeg kjente det stakk litt i meg at det ville blitt en perfekt natt for haifiske, men men)

Angående den tidligere nevnte ikeaposen, og hvordan minstepodinnen kunne sitte fra 12-20 i båten ?

For alle oss her inne virker det jo utenkelig å gjøre noe annet i båt enn å fiske, men :

ikkebarefisking.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.