Gå til innhold
Fiskersiden

havfiskeSneller


havfiske DKF
 Share

Recommended Posts

skal kjøpe meg et havfiskesett, stanga og sene er bankers, men snellevalget står mellom en Okuma Andros 5-2 speed og en Prey Winder 12 Lever drag

noen som vet noe om disse snellene funker eller hvem som er best

del gjerne tips og erfaringer her

eller tips om smøring og lignende

er ikke god på å skru opp sneller og lignende og hvem som er minst styr med, har lest litt om metallspon i drivverket og bremsa, men er overhodet ikke sikker på valget

skal bruke det til lange, brosme, skrei og kveite

skal brukes til jiggfiske, f.eks Big Bob og Cutbait Herring

trenger hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

noen som har erfaringer med Okuma Cortez - snellene?

Uten noen personlig erfaring med snella, men etter å ha lest og lett rundt etter akkurat det samme som deg for en liten tid tilbake, da jeg skulle kjøpe meg tilsvarende utstyr. Virker det for meg som om det er en ganske bred enighet blant folk at Prey Winder snella duger til det meste og tåler en støyt, mens Okuma snella har mer tvilsomt rykte kvalitetsmessig.

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten noen personlig erfaring med snella, men etter å ha lest og lett rundt etter akkurat det samme som deg for en liten tid tilbake, da jeg skulle kjøpe meg tilsvarende utstyr. Virker det for meg som om det er en ganske bred enighet blant folk at Prey Winder snella duger til det meste og tåler en støyt, mens Okuma snella har mer tvilsomt rykte kvalitetsmessig.

Hilsen

Stian

Sant det du sier, men vil bare påpeke at okumas frynsete rykte har endret seg litt de siste årene, da de har tatt store skritt i riktig retning hva kvalitet og design angår. Er ikke i tvil med mine okumasneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har erfaringer med Okuma Cortez - snellene?

Leser øverst at du vil bruke snellen til litt av hvert - skal du fiske Lange/Brosme med snellen bør du vurdere lavere utveksling enn på Cortez...

Det blir fort jævlig langt og sveive opp voksen Lange fra 2 - 300 mtr med 6,2:1 utveksling.

Dette er høyt også for kveitefiske om du spør meg (delte meninger her), bare det å sveive opp en 600 gr jig blir fort ubehagelig på så høy utveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker Okuma Solterra SLR 20 II til fiske etter lange og brosme, samtidig som den kan dra opp ei kveite?

har en nabo som har denne og en Talica, så kjøper enten en Talica på Ebay eller en Solterra på Skittfiske, stang valget er litt usikkert men har en liten plan om det

klart Talica`n er førstevalg, men om eg må bestille Okuma, det er mye styr med btaling og kontoer på ebay, så eg må bestille okuma som andrevalg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men lurer på disse her 2, for de står nå i rampelyset, mitt har kjent på begge, og de virker ganske gode, men om eg ikke kan kjøpe shimano, om eg kan kjøpe okuma

likte begge snellene, bare at Solterra`n var en del større, deilig brems på begge og litt mer kraftsveiv på Solterra`n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har okuma solterra selv, og kan bare uttale meg om denne. Men det er en kjempegod snelle til en veldig god pris. Vil absolutt tro du vil bli fornøyd med den.

Har ellers penn gaph lite gld 30 , det blir en helt annen prisklasse. God snelle det, men for å være ærlig så ligger ikke okumaen så langt etter.

Veldig kjekt med level drag brems , og det har begge snellene. Vil tro at en kanskje merker forskjell på kvalitet bedre etter noen års bruk og slitasje.

Men uansett : Solterra er en god snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, som tidligere sagt skulle eg kjenne meg lirr rundt på sneller og sånt, og har nå kjent 2 stykker, eller 3 med talica men det får vente grunnet budsjett, men de andre er solterra (som tidligere nevnt her på tråden) og en Prey Winder 12 Low Speed, lurer på om Prey Winder`n funker til lange og brosme ned til 200 meter dyp?? den er utrolig deilig å holde, sveiva og bremsa, så den er soleklart 1 valg, kjente litt på den i forgårs og igår, så må vite dette her, veldig viktig

http://www.fjordland.no/systemsider/filmside?key=113517

føler meg som han her når eg maser, men han der ligner utrulig mye på mej, men uansett, TRENGER HJELP!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort dette, men var jeg deg ville jeg gått for highspeed versjonen av pld12. Har den og en tld 20 og har funnet ut at jeg elsker høy utveksling. Har ikke hatt på noe stort på den enda, men flere her som bruker sneller med høy utveksling på stor kveite og mener det er beste der også. Når du pumper fisken opp med stanga slipper du å sveive som en gal for å ta inn snøre når du senker stanga.

Gir kunne kanskje være en mulighet, men det er jo tyngre dyrere og mer som kan gå i stykker. Har hatt ut 600m snøre m 0,8kg funka supert det:) hvordan snella liker sånt over tid gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du fiske lange og brosme bør du ha 2 gir snelle. du må nok belage deg på å fiske dypere enn 200 m også etter hvert. og det er ikke uvanlig å bruke opp til 1,5 kg med søkke. jeg bruker høygir 90 prosent av tiden, men det er kjekt å kunne skifte gir når en trenger det.

solterra har dette og er som sagt en meget bra snelle. utrolig myk og fin brems (level drag ) og myk og fin innsveiving. tror ikke du får bedre snelle for penga. Jeg har sett den nede i 1100 kr. Som sagt har jeg også en penn gld 30 2 speed. Jeg bruker like gjerne solterraen.

lykke til med snellevalget da !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.