Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til gjeddefiske


LaHo
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg tenkte å høre med dere på forumet hva slags stenger dere har til gjeddefiske.

Jeg tenker da på stenger til dorging og kasting av wobblere, og andre baits.

Jeg vurderer ny stang og har sett en del på stenger fra Savage Gear; Bushwacker, Butch Light og MP Pro. Ellers har jeg sett på Abu Garcia Selection Series Pike og Lawson Predator Lure.

Hva tenker dere om lengder og kastevekter? Og aksjon på stengene. Jeg har ei Jerk-stang og denne blir altfor stiv til dorging, f.eks. Derfor har jeg lyst på noe med litt mer aksjon, men som tåler litt vekt på agnet og ikke er altfor lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det jo en ny stangserie fra Pikewallis og Seeberg neste år. Har selv vært med å teste stengene, og jeg kan absolutt anbefale de, når de kommer. Spinnstanga er 8'6" 2delt. Vi drev og kasta baits i str. magnum bulldawg, de er vel 240gram. Selv så synes jeg stanga var 100% perfekt opptil 150-180 gram. Dorga og med stanga og den funka fint til det, både med og uten paravaner.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det jo en ny stangserie fra Pikewallis og Seeberg neste år. Har selv vært med å teste stengene, og jeg kan absolutt anbefale de, når de kommer. Spinnstanga er 8'6" 2delt. Vi drev og kasta baits i str. magnum bulldawg, de er vel 240gram. Selv så synes jeg stanga var 100% perfekt opptil 150-180 gram. Dorga og med stanga og den funka fint til det, både med og uten paravaner.

Michael

Jeg har lest om de stengene. Blir spennende å se hvor man kan få tak i de og hvilken pris de legger seg på. Det er vel ikke tilfeldigvis noe du kan gjette på??? hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ei butch light med kastevekt opp til 30gr. denne har jeg mest tenkt til å bruke som vertikalstang. virker veldig bra, men har ikke fått testa den mer en engang(uten noe action).

har SG woody light som jerkstang. veldig fornøyd med den.

til annet spinnfiske har jeg to stenger fra kinetic; bonito 8fot og goodspeed 7fot. begge opptil 80gr. disse har brukt i noen år og er meget fornøyd med de.kaste greit baits til og med 100gr og er nydelig å fighte større fisk på.

til dorging kjører jeg med lawson trout 6-8lbs, tror de er 8,6fot. mange vil vel sikkert si at de er for veike for gjeddedorging, men synes de er helt perfekte sjøl. bruker dog ikke større og tyngre baits enn westins 23cm. så lenge man har braid så er det ikke noe problem med krokinga. har også brukt disse stengene til bottombounsing med suksess. funka veldig bra ned til 10-14m ihvertfall.

må legge til at jeg liker å se at stanga bøyer seg når det er fisk på og det vises på stangvalgene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ei butch light med kastevekt opp til 30gr. denne har jeg mest tenkt til å bruke som vertikalstang. virker veldig bra, men har ikke fått testa den mer en engang(uten noe action).

har SG woody light som jerkstang. veldig fornøyd med den.

til annet spinnfiske har jeg to stenger fra kinetic; bonito 8fot og goodspeed 7fot. begge opptil 80gr. disse har brukt i noen år og er meget fornøyd med de.kaste greit baits til og med 100gr og er nydelig å fighte større fisk på.

til dorging kjører jeg med lawson trout 6-8lbs, tror de er 8,6fot. mange vil vel sikkert si at de er for veike for gjeddedorging, men synes de er helt perfekte sjøl. bruker dog ikke større og tyngre baits enn westins 23cm. så lenge man har braid så er det ikke noe problem med krokinga. har også brukt disse stengene til bottombounsing med suksess. funka veldig bra ned til 10-14m ihvertfall.

må legge til at jeg liker å se at stanga bøyer seg når det er fisk på og det vises på stangvalgene mine.

Jeg skjønner hva du mener med å se stanga bøye seg ;)

Skjønner at det kan være vanskelig å finne 1 stang til alt, med tanke på de forskjellige du bruker.

7086891853_5aea48ab47_c.jpg

MP Pro 9 fot 30-90 (tror jeg...) i aksjon. Gode og morsomme stenger. Vi bruker dem til lyr og seifiske med jigger og pilker opp mot 100 gram.

Flott bilde! ;) Jeg har lurt litt på de stengene der. Hvordan synes du kvaliteten på stanga er?

Har du brukt den til å kaste noe eller bare nedslipp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle velge, ville du valgt trigger og lavprofilsnelle eller haspel og haspelsnelle til gjeddefiske? Ville brukt den til å kaste wobblere og diverse

pluss litt dorging.

Personlig er jeg mer hjemme i haspelleiren, men det er mye smak og behag. Bruker haspel til spinnfisket og triggerutgaven til dorging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føyer meg til som fanboy av SG MP pro 9 eller 10 fot 40-100 gram. De kaster det meste som er aktuelt etter gjedde og er laget såpass bra at du kan være rimelig klønete og fortsatt ha stanga i mange år. Stanga skal forøvrig med til Costarica for å fiske etter roosterfish

panama127.jpg

dette er bilde fra ifjord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener med å se stanga bøye seg ;)

Skjønner at det kan være vanskelig å finne 1 stang til alt, med tanke på de forskjellige du bruker.

ja, det er jo litt sånn at man etterhvert finner ei stang som fungere enda bedre til en form for fiske. men hvis jeg skulle holdt meg til en stang til gjeddefiske så kunne jeg godt ha brukt den kinetic bonitostanga til alt. med sine 8 fot er den ørlite lang for jerkfiske dog. goodspeeden på 7 fot funka sånn tålelig til jerfiske, før jeg kjøpe jerkstang. tror nok du finner en MP Pro som funker til det meste å.

men sjøl ligger jeg nok litt over grensa til å være utstyrsfreak og "må" ha omtrent en stang per metode...

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på Savage Gear MP Pro i 8" og 9" kastevekt rundt 100 gram. Det var virkelig solide stenger.

Men... så fikk jeg prøve den samme stanga, men i Salt-versjon laget for saltvannsfiske. Den syntes jeg var flott.

Litt mjukere topp og virka som ei veldig balansert og fin stang.

Noen brukererfaringer med den? Blir mest sannsynlig haspel med Okuma Trio-snelle eller Raw II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ei lita bft jerkstang. den anbefaler jeg ikke. stangfestet er løsnet så snella danser samba når jeg skal sveive inn.

å min erfaring på multiplikator gjør at neste gang blir det haspelstang. kråkereir å snøre som kødder det til så baits flyr som pokker. bare snøre hadde hengt fast fremdeles......

men klart det er nok mere min feil enn snella.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ei lita bft jerkstang. den anbefaler jeg ikke. stangfestet er løsnet så snella danser samba når jeg skal sveive inn.

å min erfaring på multiplikator gjør at neste gang blir det haspelstang. kråkereir å snøre som kødder det til så baits flyr som pokker. bare snøre hadde hengt fast fremdeles......

men klart det er nok mere min feil enn snella.....

Ja, kråkereir kjenner jeg igjen. Det er derfor jeg tenker å sette haspelsnelle på den spinnstanga jeg ender opp med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om de stengene. Blir spennende å se hvor man kan få tak i de og hvilken pris de legger seg på. Det er vel ikke tilfeldigvis noe du kan gjette på??? hehe ;)

Jeg fikk vel en forespeiling på prisen, men har glemt det :) så jeg tør ikke si noe.

Det er jo sammen med seeberg, så det er vel opp til hver enkelt butikk å ta de inn. Jeg hadde et par ting å utsette på stengene, hvor det ene var at fremre grep var for lite og jeg er bare i mot splitgrip :)

Stanga var foresten 8'3" ikke 8'6" som jeg skrev først.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vel en forespeiling på prisen, men har glemt det :) så jeg tør ikke si noe.

Det er jo sammen med seeberg, så det er vel opp til hver enkelt butikk å ta de inn. Jeg hadde et par ting å utsette på stengene, hvor det ene var at fremre grep var for lite og jeg er bare i mot splitgrip :)

Stanga var foresten 8'3" ikke 8'6" som jeg skrev først.

Michael

Hehe, skjønner. Men jeg regner med de stengene, som ser utrolig lekre ut ;), kommer til å legge seg i det øvre prissegmentet ;)

Det blir uansett spennende å se det endelige resultatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke haspel til å kaste tunge baits ( 70gr +) er ikke å anbefale i mine øyne. Lær deg å fiske med multisnelle, men for lettere ting kan det være en fordel med haspel.... Spinnfluer f.eks..... mindre wobblere, mindre jigger.

Men skal du som skrevet over, over 70gr ville jeg gå multi.......

Når du først har lært deg multi er du solgt, det tror jeg mange har erfart.....

Og skal du ha en spinnstang venter du på lawson pikewallis 8,3 fot. Stengene vil ikke bli liggende i øvre pris sikte, hvis man da snakker 2000,- +. de vil bli billigere en det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke haspel til å kaste tunge baits ( 70gr +) er ikke å anbefale i mine øyne. Lær deg å fiske med multisnelle, men for lettere ting kan det være en fordel med haspel.... Spinnfluer f.eks..... mindre wobblere, mindre jigger.

Men skal du som skrevet over, over 70gr ville jeg gå multi.......

Når du først har lært deg multi er du solgt, det tror jeg mange har erfart.....

Og skal du ha en spinnstang venter du på lawson pikewallis 8,3 fot. Stengene vil ikke bli liggende i øvre pris sikte, hvis man da snakker 2000,- +. de vil bli billigere en det..

Jeg bruker Okuma Citrix på Jerkstanga. Kunne noe liknende funket på ei spinnstang, eller bruker dere "grovere" sneller?

Hva slags kastevekter vil det bli på stengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ta en titt på Edge Dynamic Powercast, ei nyyydelig stang som jeg har blitt skikkelig glad i! Måler 8,6 fot og har en oppgitt kastevekt på 40-130g. Finish, kasteegenskaper og fightingegenskaper er i absolutt toppklasse, kan vel egentlig garantere at du ikke finner ei fetere gjeddespinnstang på det norske markedet (har etterhvert prøvd det meste).

Fåes til både multi og haspel, selv kjører jeg med en Ambassadeur Pro Rocket, en lekker kombo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.