Gå til innhold
Fiskersiden

UL-stang


Cassius
 Share

Recommended Posts

selv bruker jeg SG sin 0-5gr Troutizimo. Har vert fornøyd med den. Artig på våre mindre arter men greide også en steinbit på 5+. koste vel ikkje mer enn 5-600 spenn

Funker det fett å kaste litt tyngre sluker også? tenker opp til 10g kanskje. Hva pleier du å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.sanpei-web.com/1068.html

Sjekk her,veldig god japansk fiskestang på tilbudet!

Her er kontakten

sanpei@cotton.ocn.ne.jp

Jeg bestilte en ARGENT RV GOARS-902ML ,og den totale kostnaden er 100 E

Dette er interessant for deg,veier 136 gr !

http://www.sanpei-we.../1068_5739.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimanos beast master i 1-11 grams kastevekt er bemerkelsesverdig brukanes til mye rart selv om den er både lett og kort.

Beastmaster virker bra men er vel litt i korteste laget som kaste stang? er bare 5,5 fot. Kunne tenke meg 6-7 foter. Skal være til å kaste med små lette sluker til fjellfiske etter harr og ørret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart stanga er en soleklar ULstang og kan ikke trampe rundt i salaten til en ørretstang for fjellfiske, men vil gjøre mye av det en ørretstang gjør på fjellet uten å plages alt for mye. Kaster ting over 15 gram på sett og vis, men man strekker jo strikken litt. Jeg har ikke med min ULstang på fjellet. Der bruker jeg 11 foter med kastevekt på ca 30 gram for å denge ut fluedupper blandt annet :) Samt en mer konvensjonell 8foter med kastevekt på litt over 20 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skisserer Cassius så tenker jeg to ting.

1000 snella di funker fint til tiltenkt fiske, men "Fjellfiske" og "Ultralight" er to elementer som relativt sjelden går godt sammen.

På fjellet må du ofte påregne at du er utsatt for både vind og langgrunne vann. Da kommer du til kort med "en liten kvist" beregna fra 0-5gr. Således vil du langt oftere se nytten av en litt lengre og kraftigere stang enn du kanskje ville valgt for ei lita trang skogstjønn.

Dette trenger ikke nødvendigvis å gå på voldsomt kompromiss med ditt ønske om å fiske svært lett, men du vil tjene stort på å kjøpe ei så god stang som mulig - prøv gjerne å tøye budsjettet ditt litt..

Skal du bare kaste småsluk og spinnere (opp mot 10 gram) så ville jeg eksempelvis ha gått for en av Shimanos modeller med kastevekt 3-14 gram. Flere av disse kaster helt uanstrengt småspinnere på 3-4 gram, funker bortimot optimalt med 10 gram, men tåler også varsomme kast med 20 grammere (om du innimellom skulle føle for tyngre sluk eller en dupp/mark - bombarda/flue-rigg)

Merk - Jo rimeligere stang du kjøper, jo kortere bør den være. Rimelige slaskeraier på 10-12 fot i denne vektklassen har lite på fjellet å gjøre IMO.

Tre konkrete tips -

Shimano Beastmaster CX 270L 3-14gr. Ligger på -/+ 1000lappen

Berkley Chili 9` 5-18gr. Ligger på +/- 1300.-

Shimano Speedmaster AX er inne i siste salgsår og bør kunne skaffes til svært bra pris - Torshov Sport i Oslo har stort ombyggingssalg med -50/-70%.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.