Gå til innhold
Fiskersiden

Feil med Rapala X-rap?


abu
 Share

Recommended Posts

Her om dagen kjøpte jeg meg 2 nye rapala X-rap som jeg fikk prøvd til fiske i sjøen her om dagen. Syntest den var ok å kaste med, og jeg fikk jo fisk på den også.

Så plutselig på et kast var det noe som bare rykket i og dro i vei. Jeg brukte veldig lett utstyr, så det virket som fisken var større enn den egentlig var tenkte jeg.

Men etter å ha satt press på fisken, så vips pltselig kommer en liten plast del opp av vannet.

Denne plastdelen viser seg å være plastskjeen på rapalaen som splittringen foran er festet på.

Hvordan skal det være mulig????

Virker som om den bare er limt på wobbleren. Jeg trodde kanskje man hadde en gjennomgående ståltråd fra krok til snørefeste, men det ser ut som om den bare er limt på.

Dette ble jeg veldig skuffet over, fisken var jo ikke så stor, og jeg la ikke så hardt press på den.

Jeg trodde kanskje x-rapen ville være velegnet i lakselva også, men der tørr jeg ikke bruke den nå. Jeg har ikke delt den andre X-rapen jeg kjøpte ennå, og heller ikke vært i butikken jeg kjøpte den i så Jeg har ikke fått klarhet i om det var feilproduksjon, eller en svakhet på den jeg brukte. Men er det flere som har opplevd noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen var ikke å advare mot x-rap, men høre om flere har opplevd det samme.

Vi bør ikke advare mot produkter før det er flere som har opplevd samme feil på produktet.

Jeg skal reklamere på den så fort jeg kommer meg til den plassen jeg kjøpte den.

Prøvde å ta bilde av det jeg fikk opp med mobilen å legge inne her, men ble dårlig bilde, så jeg får komme tilbake til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her er et røngtenbilde av X-rapen:

http://www.elbe.no/95/2041/elb_kopi.jpg?size=original

Ser ikke så veldig solid ut. Lurer på om det er plasten de bruker som ikke holder mål. Kjøpte tre av de nye balansepilkene deres i vinter, og så til min forbauselse når jeg gikk jgjennom isfiskeskrinet i vår at på to av dem hadde plastbelegget sprukket opp, den ene så mye at krokene sikkert ikke holder til kilosabbor. Den ene jeg hadde brukt, var fin:) De skal returneres til Elbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk byttet X-rappen, men jeg er usikker på om jeg tør bruke den da festet ser dårlig ut. Tror jeg skal ta å teste hvor mye den tåler ved å sette den i strekk jeg.

Hvis du ser på røntgenbildet så burde ståltråden krokene er festet i gått helt frem til snørefestet. Det hadde ikke vært umulig å fått til, og da hadde jo problemet vært løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kjetil L

Kjørte torsk på over to kilo temmelig hardt på x-rap i helga. Den holdt. Men synes ikke den var allverdens å kaste med....

For å si det sånn så burde det egentlig vert like naturlig at du kjørte en torsk på 10 kg temmelig hardt, synes jo strengt tatt at splittringer, svivel eller snøre skal ryke før wobbleren gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av torhj

sitat:Opprinnelig postet av L

Kjørte torsk på over to kilo temmelig hardt på x-rap i helga. Den holdt. Men synes ikke den var allverdens å kaste med....

For å si det sånn så burde det egentlig vert like naturlig at du kjørte en torsk på 10 kg temmelig hardt, synes jo strengt tatt at splittringer, svivel eller snøre skal ryke før wobbleren gjør det.

Er helt enig i dette, utsagnet mitt var jo myntet på første innlegg om x-rappen som røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo reklame for x-rap på baksiden av sist Alt om Fiske hvor det skrives på en hel A4 side om hvor solid og tøff den er. Hmm, vet ikke hvor mye jeg skal tro på det. Utrolig irriterende at utstyret ikke holder mål!

Et eksempel: har mistet flere gjedder ved at gjeddefortommen, kjøpt inn fra sportshuset på Skårer (grønn type..), røk.

Reklamasjon redder ikke fisken som svømmer rundt med wobbler i kjeften! [} :) ] Ikke trodde de på meg i butikken heller, selv om jeg hadde restene av fortommen i hånda. Av 6 innkjøpte fortommer har 4 ryket, 2 stk igjen som IKKE blir brukt. [ :( !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Tommern

Det er jo reklame for x-rap på baksiden av sist Alt om Fiske hvor det skrives på en hel A4 side om hvor solid og tøff den er. Hmm, vet ikke hvor mye jeg skal tro på det. Utrolig irriterende at utstyret ikke holder mål!

Et eksempel: har mistet flere gjedder ved at gjeddefortommen, kjøpt inn fra sportshuset på Skårer (grønn type..), røk.

Reklamasjon redder ikke fisken som svømmer rundt med wobbler i kjeften! [} :) ] Ikke trodde de på meg i butikken heller, selv om jeg hadde restene av fortommen i hånda. Av 6 innkjøpte fortommer har 4 ryket, 2 stk igjen som IKKE blir brukt. [ :( !]

Fortommer som ikke tåler noe har jeg også hatt trøbbel med. Surringer som går opp, låser som retter seg ut o.s.v. Mye dritt på markedet, men noe som har funka bra for meg, er de du lager selv, kjøper inn en liten rull med fortoms-materiale lagd av power pro, kjøper inn svivler og relativt store cross lok`s.. Det holder alt, stol på det! Fortommen er knytbar, så det er bare lage vanlig sluk-knute i hver ende så holder det og går aldri opp igjen heller! Trur ikke det er å få tak i overalt, men let så finner du.. Styr i alle fall unna fortommer som har de låsene der du låser ved å legge stålbøyen oppi det sporet, bare drit, retter seg ut fort og bøyer seg fort så du ikke får låst skikkelig.. Og ellers, skitt fiske.. [ :D ]

Asgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en her på forumet som lurte på hvor han fikk tak i 0,70 Powerpro, og han ble herja med. "Herjerne[ :( ]" trodde han skulle bruke det til havfiske, men han skulle visst bruke det til gjeddefortom. Dette er en god ide syns jeg...

Men nå er det slik at gjedda ikke biter over sena, men alle småtennene som filer den over.

(Hmmm... er ikke dette riktig da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Det står skrevet om X-RAP PÅ LYSTFISK.dk at den har gjennomgående wire. Må ha vert en feil på din.

Sitat: "Den er monteret med to meget skarpe VMC trekroge i bedste kvalitet! Et gennemgående wiresystem gør det sikket, at lande selv meget store fisk på denne agn."

V.G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gringo

Det står skrevet om X-RAP PÅ LYSTFISK.dk at den har gjennomgående wire. Må ha vert en feil på din.

Sitat: "Den er monteret med to meget skarpe VMC trekroge i bedste kvalitet! Et gennemgående wiresystem gør det sikket, at lande selv meget store fisk på denne agn."

V.G

elb_kopi.jpg?size=original

Her ser du det "gjennomgående" wiresystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vire mellom krokene ja, men festet til snøret fremme på skjea er kun limt på. Får man større fisk rissikerer man at det knekker av.

Jeg tør ikke bruke x-rap mere av denne grunn. Ser også at mange av modellene til rapala har pålimt skje, men på de fleste av disse modellene er kontaktflaten det er limet på mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av cb

Mulig fortomsmaterialet det snakkes om er AnglerPro Proleader, som lages av Power Pro. Består av Dyneema og stål. Er imidlertid noe helt annet enn Power Pro.

Har nettop kjøpt Angeler pro proleader selv. Har ikke rukket å prøve den enda. Den er tynn og veldig myk. Tenkte å bruke den når jeg fisker gjørs. Synes 0.70 sene høres ganske stivt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.