Gå til innhold
Fiskersiden

Plassering av ekkolodd displayen


FjordFiskeren
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg er snart den stolte eier av en Quicksilver 640 2013 modell.

Den har utvendig styring, så jeg er litt usikker på hvor jeg bør plassere ekkolodd monitoren/displayen.

Jeg hadde ikke råd til å slått på stortrommen når det gjelder ekkolodd, så det ble en Garmin 521S og displayen er ikke så stor.

Vanligvis er disse plassert på "dashbordet" inne i styrehuset som er praktisk når man sitter inne,

men jeg lurer på om det er særlig praktisk når man står ute og styrer / fisker. Vil man se displayet greit gjennom vinduet?

Lar det seg evt gjøre å få en splitter slik at jeg kan flytte ekkoloddet ut av styrehuset?

Eller om man kan montere det på en leddet arm: ala http://www.komplett....aspx?sku=743122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde gått for et instrument som kan kobles i nettverk, eksempelvis HDS-5, da kunne du ha hatt en slaveenhet på bakdekket. Jeg har en LMS-525C til slags for en grei pris som hadde fungert som den andre enheten.

Hvis båten har skyvedør er det nok greiest å plassere loddet på instrumentpanelet. Jeg ser radar og ekkolodd greit på min Antares 650 fra bakdekket så lenge skyvedøra er åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor har selvfølgelig rett, men hvis du ikke vil kjøpe HDS kan du tenke på alternativene.

På faderens gamle Hansvik med kabin, monterte han et ekkolodd nummer to som han hadde ute. Man kan kanskje lage en splitt på ledningen fra giveren og ha en ekstra brakett ute slik at man flytter skjermen ut? (Jeg kjenner ikke Garmin, så vet ikke om dette er mulig.) Alternativt montere ny giver lik den andre dersom det ikke kan splittes? Giver, ledninger og brakett kan kjøpes relativt rimelig på nett for de fleste merker som ikke har bredbåndsekkolodd eller sideskanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.