Gå til innhold
Fiskersiden

Ferdatorsk rogaland 2013


karmøyfisk
 Share

Recommended Posts

Hei, veldig bra innlegg med mye god informasjon. Og som du sier, det er ikke alltid de rastløst jagende fiskerene som får den beste uttellingen (snakker da for meg selv). Neste gang jeg drar ut skal jeg ligge i ro og vente på fisken, det får ta den tiden det tar. Konemor får heller finne seg i å spise middag alene. Kjekt med teknologi og varianter av ekkolodd i både to og tre dimensjoner men 'the good old way' med tålmodighet og erfaring i bunn er ikke til å kimse av. Vet ikke om du underkastet torsken tredjegradsforhør etterfulgt av bukspretting, fikk du rede på om den var på tur inn eller ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er mange som mener dette året er det året det er tatt mest stor Ferdatorsk i manns minne, har ingen forutsetning for å vite noe om det, men er på vei til Lofoten på VM i Skreifiske. her er en artikkel om hvor mange store torsker som er levert inn til mottak der oppe. Kaffetorsk er torsk over 30 kg. Er tatt 87 til nå i år, på samme tid i fjor var det tatt 39 :lolu:

Lover godt for turen, vi kan jo bare håpe på lignende her nede.

http://www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article6549310.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd seg på ferdatorsk rundt Bømlo? Er student i haugesund i kvardagen, men til vanlig holder jeg til på Bømlo, og lurte på om noen vet om det er verdt å prøve å ta turen? Tenkte da rundt Håvik området, gjerne Trøytarosen. Men helst på østsida av Mosterhamn, gjerne fra Hestholmene og sørover. Noen som har en anelse om det er sild/ferdatorsk i desse områdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg finner trøst i at andre også opplever bomturer- sorry. Som fersking i gamet suger jeg til meg tips og triks, men den forbannede ferdafanten svinger konsekvent utenom snøret mitt. Det går på psyken løs nå, kona begynner å se tegn på plager som på sikt kan resultere i tvangsinnleggelse. Var ute et par tre timer i går, oppildnet av 'karmøyfisk' sin rapport fra Fjøløybassenget. Gjorde alt som karmøyfisk beskrev, egnet opp med tilbudsreker fra Rema og makrellbiter, var tålmodig- men neida. Var kanskje ikke på rette plassen, enten for langt inne eller ute, kanskje midt i når jeg skulle vært til venstre eller til høyre. Kanskje liker ikke torsken remareker? Så ja- egenerfaringen så langt er at det er veeeeeldig lite trøkk i dette fiskeriet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører de tar torsk på vestsiden av karmøy opp mot Åkra ennå, hører ingenting om sørfylket nei:-) Var noe prat om at sildeinnsiget aldri ble så stort i fjordene, silda stopppet på karmøy. Også noen som mener vannet er så kaldt at torsken ikke får sluppet rogna på idealtemp. Ikke vet jeg men kan da ihvertfall ikke være slik at Silda er eneste faktor for at torsken går inn til sine egne gyteområder. Fikk rapporter om gode fangster på gyteplasser før silda kom. Håper ihvertfall å se noen gode fangster her igjen snart.

Er pålagt fiskefri helg men påske neste uke, da blir det fisking bortimot hver dag så får vi se om det kan bli noe stortorsk. God påske og skitt fiske folkens.

Ps Noe torsk kommer ihvertfall sulten ut snart:-)

Endret av karmøyfisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikkje men torsken går å gasser seg i silderogn på karmøy for tiden, ikke i bittet i det hele tatt sies det. jeg skal ut i skudenes i morgen eller tirsdag avhengig av været i 15 fots båt:-) så får vi se om det er mulig å lure den der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur utenfor Skudenes i dag, sør av geitongen masse småsei, men fikk nå sorten av torsk og mellom seien, største en hann på 9,5 ferdig sexet:-) Så noen er på vei ut mens andre går innover. Legger inn noen flere timer i morgen så får vi se om det blir mer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur utenfor Skudenes i dag, sør av geitongen masse småsei, men fikk nå sorten av torsk og mellom seien, største en hann på 9,5 ferdig sexet:-) Så noen er på vei ut mens andre går innover. Legger inn noen flere timer i morgen så får vi se om det blir mer da.

Satser (også) på å ta turen over til Skudnes i morgen, dersom været holder for min 15 foter. Elendig både i byfjorden og ved fjøløy de siste dagene, så det er på tide å komme seg på rett side av boknafjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blanket vi jaggu i dag. en stor på som slapp 10 m fra båten. ellers ikke en torsk. Traff da JBR på fjorden som hadde fått noen tidlig. Vi sleit med motoren på ene båten og brukte 2 timer god fisketid på å mekke. Nå blir det Nedstrandsfjorden for å trene litt biceps noen dager hehe Må vel innom og pilke litt i fjordene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blanket vi jaggu i dag. en stor på som slapp 10 m fra båten. ellers ikke en torsk. Traff da JBR på fjorden som hadde fått noen tidlig. Vi sleit med motoren på ene båten og brukte 2 timer god fisketid på å mekke. Nå blir det Nedstrandsfjorden for å trene litt biceps noen dager hehe Må vel innom og pilke litt i fjordene og.

sikkert like greit det du . Var i bokna og nedstrandsfjorden i dag . brosme på 2 , 5 ,6 7 og en lange rundt 10 ble fangsten på tre fiskere. Nydelig dag på sjøen i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått prøvd litt etter torsken med varierende resultater. Ble 3 stykker i båten sist lørdag på 8-10 kg, dette var på sørsiden av boknafjorden. Disse fiskene var stinne av rogn, og hadde nok en liten stund igjen før de skulle slippe rognen. Tirsdag var jeg ved skudesnes, noe som resulterte i en utgytt fisk på rundt 10 kg i båten + en mindre fisk på rundt 3,5-4 kg. Det var også kontakt med fisk slapp etter et titalls meter.

Har vært på flere turer til ymse grunner uten kontakt med torsken, men er nok mulig å få den fremdeles om en er heldig og prøver de rette grunnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og prøvde nåken timar igår, Sør for Bokn, utenfor Skudneshavn og med Ferkingstadøyane, endte opp med litt ymse av fisk og litt torsk, den største 7.5 kg. Ikkje eingong seien var skikkeligt på betet lengre, nesten alt me sløyde var full av silde rogn, så fisken har visst for møkje mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Karmøyfisk nevnte, ble det noen torsker (3-7 kilo) på tirsdag (Litt sør for Geitungen). Ellers ble det noen brosmer og fine hyser på tatt på line i samme område.

De siste dagene har fjøløy og byfjorden blitt forsøkt, men det har vært dårlig med torsk. Det var riktig nok noe bedre i dag med 3 stk utenfor Mekjarvik, men den store troen på storfangst sør for kvitsøy er borte for min del.

Jeg får nok satse på en ny tur til Skudenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute igjen å prøvde i går, prøvde først ved Røvær og Urter, prøvde på ein del grunner, men va berre små sei og små lyr å få. Tok turen opp til Ferkingstadøyane og havnet midt oppi en sei/torske stim som mesket seg i silderogn, endte opp med bra med torsk på 3-5 kg, og 2 stk. På 6.5 og 10 kg, mistet og 4 flotte fisker. Prøvde til slutt utenfor Skudneshavn, men der fekk me berre sei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsken får du ennå , men nå vil dere gjerne se at den går hardt på og gjerne på seien om du har den på på vei opp.

Nå er mye av gytefisken fått blåst av trykket og er nå på vei til å "spise seg opp igjen".

Så nå vil den nok være mye mer bitevillig. Fisk tar vi på samme plasser inn mot Stavanger og fått rapp av venner at utenfor Skudenes som gutta fra Karmøy holder seg, leverer bra det og.

Så bøy på stanga er fullt mulig ennå , men mye av fisk kan nå være utrolig slank/tynn. Den bør dere bare sjøsette igjen.

Ikke spesiell god som matfisk desverre. Noen er allerede på god vei opp fordi den har fått i seg mye silderogn på vei ut igjen som er proteinrik og god næring. :)

Så skitt fiske videre, for min del er dette ferdig og dypfjordene skal belastes igjen he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.