Gå til innhold
Fiskersiden

Ferdatorsk rogaland 2013


karmøyfisk
 Share

Recommended Posts

Faren min var ute i dag fikk 3 stk han 2x 1,5kg å enn på 3,6kg men han var langt inni fjorden. (Hommersåk / gandsfjorden) :)

Skal ut i mårå men holde oss innforbi hommersåk siden vinden så komme opp, har en liten snekke så forse gleden er står men dagen kort. :)

Endret av Ricardo Ricco Seiboth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er er bildene som lovet.

Tok med et bilde av fiskene klubbmedlem som lå på samme plass fikk og

IMG_2067.jpg

Imponerende fisk!

Ikke mindre imponerende å få med Ryfylke-heiene fra "Fjøløy-bassenget" på bildet.

Vet ikke hva du helt mener her...

Men bildet er tatt utfor fjøløy.. det ser jeg med "ett halt aua!"

Har selv tatt endel torsk på samme plass.. selv om det var helt dødt der i dag..

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du helt mener her...

Men bildet er tatt utfor fjøløy.. det ser jeg med "ett halt aua!"

Har selv tatt endel torsk på samme plass.. selv om det var helt dødt der i dag..

Tor Arne

Ja det e sikkert rett.

Med Ryfylkefjellene (?) i bakgrunnen kom eg i tvil om det var linket feil i kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde først noen timer rundt Ferkingstadøyane idag, fekk masse "mindre" torsk (3-6 kg) og dei største hysene eg har sett, rundt 4 kg. Stoppet et par timer utenfor Skudeneshavn på vei him og fekk ein del fin torsk, den største 17.5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er ny på forumet. Ser at det fiskes torsk over en lav sko. Har vært ute og prøvd meg men uten hell. Er ikke noen dreven fisker men har enda håpet. Håper at den holder seg i området ei stund framover- hva tror dere, er det håp for en fisker med stor lyst men åpenbart mangelfulle evner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gandsfjorden var lite kjekkt i dag mye vind men holdt oss litt ute fordeom blei 2 lange på meg 2,8kg på 82cm å enn litt mindere. Ellers må eg si pilk var det lite i dag prøvte å prøvte men endte bare opp med sen fra havbånnen som havnet i søppelen istedet for på sjøen igjen. Noen andere så fikk noe enn torsk eller 2? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er ny på forumet. Ser at det fiskes torsk over en lav sko. Har vært ute og prøvd meg men uten hell. Er ikke noen dreven fisker men har enda håpet. Håper at den holder seg i området ei stund framover- hva tror dere, er det håp for en fisker med stor lyst men åpenbart mangelfulle evner?

Hehe bare å ha troen + tålmodighet, du kan lese deg opp på masse kunnskap her på forumet. har du ikke et godt ekkolodd selv så se litt hvor de andre har fått fisk, så mye torsk der er nå så kan du komme like langt med å ligge på en av godplassene og prøve til den kommer. Selvsagt fordel med Ekkolodd men ikke et must så lenge du vet om noen plasser og har tid og tålmodighet. Husk at Ferdatorsken normalt ikke er på bunnen men pelalgisk lenger oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe bare å ha troen + tålmodighet, du kan lese deg opp på masse kunnskap her på forumet. har du ikke et godt ekkolodd selv så se litt hvor de andre har fått fisk, så mye torsk der er nå så kan du komme like langt med å ligge på en av godplassene og prøve til den kommer. Selvsagt fordel med Ekkolodd men ikke et must så lenge du vet om noen plasser og har tid og tålmodighet. Husk at Ferdatorsken normalt ikke er på bunnen men pelalgisk lenger oppe.

Fisker en ikke på bunn etter ferdatorsken?? Ikkje løye eg ikkje får den da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor høyt går ferdatorsken da ?

Uten at jeg er noen ekspert på området så går kysttorsken eller den lokale langs bunnen fordi det den normalt beiter på finnes der. Likeledes følger ferdatorsken det den beiter på, tenk sei og sild. Fra 5 m over bunn og oppover. Fisk etter den som du ville fisket sei. Flere av de største har gått på en pilk hvor seien har bitt først og torsken har bitt over seien på vei opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fatter jeg nytt mot etter bomturer, justerer på teknikken og prøver påny. Har vært påpasselig med å komme til bunns, dunke i bunn for å friste torskefanten. Blank pilk, rød og gul, hele fargepaletten av gummimakker, shadder, 40m, 60m, 80m, 100m- ikke søren. Småsei i bøtter og spann. Ser logikken i at den tilreisende rakkeren har andre matvaner enn de bofaste, og svinser i rumpa på den fristende silda eller en sei om det skulle by seg slik. Har et greit ekkolodd, et par år gammelt Lowrance. Men er ikke kar om å se forskjell på torsken og seien. Jeg har vært rundt omkring på alle de plassene det er rapportert fangster på utenom å krysse Boknafjorden retning Skudesnes og vestsida av Karmøy. I likhet med mange andre med et stivt blikk på ekkoloddet og skottende bort på nabobåten for å se om det hales noe- noe det som oftest ikke gjør. Hørte en Karmøyfisker på lokalen i morres som mente at silda gytte utforbi Karmøytraktene og at det ikke var noe innsig av sild i fjordene. Og at torsken heller ikke ville ta seg inn i fjordene når silda snudde i innløpet, i alle fall ikke i noen særlige mengder. Håper dette ikke er tilfelle? Men tross alt- med det været vi har hatt er det ikke feil å være på sjøen! Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håper ikke jeg heller er tilfellet, men det se noe dårlig ut sør for boknafjorden nå. Alle jeg har snakker med har rapportert om dårlige og/eller ingen fangster de tre siste dagene. Men, håpet kan ingen ta fra oss og pluselig kommer det forhåpentligvis et nytt innsig.

Når det gjelder dybden så er det nok mange meninger ute og går. Jeg har tatt omlag 30 ferdatorsker i år (3-12 kilo) og nesten alle har tatt helt i bunnen. De jeg har kontakt med får også mesteparten av fangsten fra bunn og 4-5 meter opp. Men, det er da også der vi fisker. Om vi kunne fått bedre fanster litt høyere i vannet skal jeg derfor ikke uttale meg skråsikkert om.

Etter noen dagers sykdom blir det forhåpentligvis endelig en tur utpå igjen i morgen. Satser på mekajrvik og møkster i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besten: torsk har litt tykkere linjer på loddet, som oftes alene.

Jeg har også fått de fleste på bunn.

Har vel kanskje fått 10 ferdatorsk.
Silda har vært innover mot åmøy ihvertfall, så noe har gått inn over.
Det er bare å være på rett plass til rett tid :)
Tor Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Her er plassen gutter

http://kart.gulesider.no/m/nu3yM

Flott. Takk for oppklaring.

Ser ingen ryfylkefjeller i bakgrunnen jeg.

Ser inngangen til Mosterøy/Sokn.

http://kart.gulesider.no/m/nuL0f

Dette er hvor bildet er tatt mot.

Tor Arne

Her er plassen gutter

http://kart.gulesider.no/m/nu3yM

Nå kan vi og se at en del av fisken har gytt og da er den SKIKKELIG sulten på vei rundt og ut.

SÅ da er det smart å finne plasser med litt småsei bla. Dengyver løst på det meste da.

Kan desverre være litt "slakk" i kjøttet rett etter elskovakten , men det tar seg fort opp nå som den har sild , silderogn og småsei å fore seg opp på.

Vil nok kunne få fisken godt uti april måned.

Skal ut til helga igjen på meg.

Da og med oppankring på dypet etter STOR langa som og har rogn nå , får du noe BLÅÅÅÅÅÅÅÅ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så gale i dag.

To fine på 8 og 13 kilo utenfor møkster (ca 65m) og en på 7 utenfor mekjarvik (ca 75 m). I tillegg ble det noen mindre på rundt 3 kilo. Alle ble forøvrig tatt på bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i dag, ved Fjøløybassenget. Tok 10 stk på ca 5 timer, så ikke akkuratt så de sto i kø:-) Ingen slektninger av Florøen sin fine fra sist uke heller. 3-5 kg de fleste. Alle var slengere. Ikke stimer men 1 og 1 fisk med 15-45 min mellom.

Var veldig sære på bittet, måtte ha stanga nesten helt i ro, kom seg litt da jeg agnet med reke, men ingen så beit på aktiv pilking. 10 torsker en hyse og ikke en eneste sei, 8 på pilken(+ hysa), 2 på rød og hvit makk. Må være første gang på årevis jeg ikke har fått sei, gadd ikke ha med makrell til agn da jeg var 100% sikker på sei i hopetall :lolu: Mange båter som var utom og prøvde litt men ga opp, de fleste hadde stive øyne på loddet. Hadde ikke lodd i den lille båten i dag så jeg gutset på kjente plasser og lykkes jo forsåvidt med det. Fikk dem fra 3-15 m fra bunn. De fleste på rundt 55-65 m, på bunnen når dybden var under 65 og lenger oppe når det var dypere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.