Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging med agnfisk


LaHo
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg tenkte å starte en liten tråd om dorging med agnfisk. Grunnen til at jeg har postet dette under spinnfiskeutstyr er fordi jeg

vil vite, fra de som har drevet med dette, hva slags utstyr de bruker.

Jeg har kikket litt på Savage Gear sine 4Play Lip Skull, som kan brukes både til softbaits og til agnfisk.

Dette må da være en ypperlig metode for å fange gjedde? Levende agn servert fra båt.

Er det noen som har noe erfaring med denne typen rig?
Hvis man ser litt på den nevnte fra Savage Gear så, er jeg nysgjerrig på hvordan man holder agnfisken på plass i plastikkskallen. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten sak først: Fiske med levende agnfisk er forbudt i Norge, og ikke noe en seriøs gjeddefisker holder på med. (Det første er et faktum, det siste en mer subjektiv sak.)

Skallen du sikter til fungerer bra til gjedde (og gjørs). Agnfisken låses fast i skallen med to plastpinner som du dytter gjennom hodet på agnfisken. Plastpinnene mister du rimelig fort, så et lite arsenal med tannpirkere er kjekt å ha med seg.

Du bør også rigge en ekstra trekrok på skallen, en såkalt stinger. Denne setter jeg rett foran halen på agnfisken (på siden av fisken), mens den originale kroken festes i agnfiskens buk. Jeg har bare dorget med utstyret, men det går sikkert fint å kaste med også så lenge du har egnet stang (dette blir tungt) og regner med høyere slitasje på agnfisken (ergo; du må ha et større lager).

Jeg har aldri brukt skallen til softbaits, men dne fungerer sikkert fint til det også. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd L modellen med fox proshad. det ga ingen fisk(det gjorde ikkeno annet den dagen heller), men men gangen var meget lovende. ganske så mye bevegelse pga wobblerskjea og paddelen til shaden, så kanskje det er bedre med soft 4play i kaldt vann? har lest at noen kutter ned skjea litt også for å få roligere bevegelser. de stiva av agnfisken de brukte også av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.