Gå til innhold
Fiskersiden

Multisene på ebay. Trenger tips.


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

Eg tenkte eg skulle kjøpe meg ein storspole (1500m eller noko slikt) på ebay. Eg har ikkje handla så mykje på ebay og trenger litt tips. Eg syns det var vanskeleg å sjå kva diameter sena hadde. Når eg såg på power pro oppgir dei fleire tjukkelsar og vekter som ikkje heilt passar med det eg er vant med i Norge. Eg tenker å kjøpe ca 0.13mm sene som tåler ca 8kg. Vil helst ha storspole med Sufix 832, men der fann eg ingen med rett diameter. Ser ut som det er litt å spare på ebay i forhold til å kjøpe i Norge. Er det nokon som kan hjelpe meg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvertfall anbefalle selgeren: harleerod (177822) Derfra har jeg oftes fått varene levert på døren , og momsen har kommet på regning

noen uker etterpå!

rask levering og alt går riktig for seg , om han har det du ønsker aner jeg dog ikke ;)
Her her vel en med powerpro tykkelsen du er ute etter :

http://www.ebay.com/itm/Power-Pro-Braided-Spectra-Line-8-lb-x-1500-yd-Green-/360557684430?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53f2e9a6ce

Endret av tunhovdfiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en grei omregner fra lbs. http://www.convertunits.com/from/lbs/to/kg

3500 yds er ca 3200 meter.

Husk også på at varer som koster over 200,- kroner inkl frakt kan belastes moms og forenklet tollbehandling (129,- kroner) hvis det blir stoppet i toll. Og det blir det ofte nå har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har kjøpt endel multi på ebay.

Jeg kan anbefale PowerPro super 8 slick.

http://www.powerpro.com/publish/content/global_fish/en/us/power_pro_v2/info/using_powerpro/specs.html

Kan også anbefale http://myworld.ebay.com/shimreels

Jeg pleier å spøre selger om å putte inn verdi på 25usd eller noe.

Han her gjør det uten problem :)

Så blir det ingen tull på deg ;)

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert obs på dårlige kopi produkter, selgere med tvilsom feedback osv? :)

Sene (multi og mono) beregnet på det europeiske markedet har bruddstyrken oppgitt til "absolute breaking strenght", dvs bruddstyrken uten knuter på tråden. Dvs en verdi som sjelden kan brukes i praksis.

Sene beregnet på det amerikanske markedet har bruddstyrken oppgitt til styrken inkludert en viss prosent svekkelse pga knuter. Så denne blir da en del lavere. Men det er ikke oppgitt hvor mange prosent svekkelse, eller hva slags knuter de har brukt.

Diameteren på sena skal være den samme, uansett om det er US eller EU versjon du får tak i (hvis du tar et bestemt snøre som eksempel). Men fra fabrikant til fabrikant er det også stor forskjell på hvordan man måler diameteren, 50lbs Power Pro er f.eks. oppgitt med 0.36mm diameter, mens 50lbs Whiplash er oppgitt til 0.20mm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en del utstyr på ebay med verdier fra 15-20 kroner og oppover til 2500 kroner. En eneste gang er jeg blitt avkrevd moms eller toll. Er det bare flaks?

Kan bare snakke for egen del. Har handlet mye på ebay, og ser at mange ebay selgere merker forsendelsen som "gift". Strengt tatt ulovlig, men da er momsfritaket på 1000 kroner. Når de da er så snille at de skriver 28 dollar eller noe sånt i verdi, blir det momsfritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for egen del. Har handlet mye på ebay, og ser at mange ebay selgere merker forsendelsen som "gift". Strengt tatt ulovlig, men da er momsfritaket på 1000 kroner. Når de da er så snille at de skriver 28 dollar eller noe sånt i verdi, blir det momsfritt :)

Dem kan henge seg opp i hvorfor du får en gave fra et firma.

gave fra en privat person er helt normalt.

Enda mer henger dem seg opp i det dersom du bruker en firma adresse som mottaker.

Tor Arne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem kan henge seg opp i hvorfor du får en gave fra et firma.

gave fra en privat person er helt normalt.

Enda mer henger dem seg opp i det dersom du bruker en firma adresse som mottaker.

Tor Arne :)

Ja, viktig poeng! For større ting som åpenbart er verdt litt penger, ber jeg selgeren om IKKE å merke som gave. Måtte møte personlig på tollkammeret en gang pga det der.

For smådimser i små/medium konvolutter bryr de seg ikke, virker det som. Har ihvertfall gått bra hittil.... :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man heller skulle handle nasjonalt. Ser dei har knalltilbod på fireline 1800m 0,12 på villmarksbutikken.

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Haspel-spinnfiske/Multifilament/Berkley-FireLine-1800-m

Nokon som har erfaringar med akkurat denne multisena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strammet inn på varer rett over 200,- også, mye av grunnen er nok nettopp at nett-handelen øker enormt og at det terpes mer på at alt skal belastes om det krysser grensa mer enn med en viss prosent "synsing" i tillegg til hva loven sier. Samt at man skal heller ikke se bort ifra at det har mye med folka som behandler nettopp din vare - det hender jo at dyre varer sklir igjennom uten at man blir belastet for noe.

At man blir bedt om å møte opp personlig for å forklare hvorfor det står "Gift" og si hva som er inni osv, høres rimelig drøyt ut. Jeg har mottatt x antall pakker markert som "Gift" og jeg har ikke bedt en eneste av de selgerene om å markere den som det. Så om noen hadde kalt inn meg for å forklare så hadde mitt svar blitt: Spør du meg, så spør jeg deg.

Vær obs på at OM du spør selger om å sette en lavere verdi så er det denne verdien varen din blir forsikret for via eBay. Kjøper du en snelle til $400 og du ber selger skrive $80, så havner den som $80 i deres systemer. Dermed sitter du litt i saksa om f.eks. varen forsvinner i posten og du skal kreve penger tilbake. Enda en ting å huske på: Er verdien forfalsket, og selger har ved en glipp sendt med invoice (faktura) med den orginale summen, tolleren åpner pakka for rutinesjekk og finner den lappen... DA må du være god til å forklare deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en ting å huske på: Er verdien forfalsket, og selger har ved en glipp sendt med invoice (faktura) med den orginale summen, tolleren åpner pakka for rutinesjekk og finner den lappen... DA må du være god til å forklare deg. :)

Det er litt feil.

Det er selger som sitter i saksa.

Det er selgers ansvar å putte verdien på pakka.

Jeg har kjøpt en ting, fått varen skrevet til 25usd, invoice inni.. og pakken ble åpnet for sjekket..

Fikk ikke noe mer å betale.

Det at du må trappe opp å forklare hvorfor det står gift kan jeg forstå.

Det dem selvfølgelig ønsker å finne ut av er hvorfor du har fått en gave fra et firma.

Det skal i utgangspunktet ikke være mulig å få en gave fra et firma.

Jeg har vært der selv.. men da ble jeg oppringt...

Forklarte det med at en jeg kjente brukte jobben hans sin avtale for å sende det til meg.

Gikk ikke bra.. for å si det sånn.... endte opp med å måtte betale.

Dersom du absolutt ønsker å "lure" fortullinga kan du gi beskjed til posten at du ønsker å fortulle ting selv.

Når pakken da kommer til dem, får du et brev i postkassa om at pakken fra den og den er kommet.

Du må da ha invoices osv klar og ta det med til fortulling.

Dette koster penger. (vet ikke hva det ligger på nå, men blir fort 150kr)

Pakken og fortullinga skjer adskilt, og blir sjeldent å aldri sjekket etterpå.

Hva du viser til dem, er jo da opp til deg..

Husk på at dersom du tukler med noe dokumenter her.. så er ansvaret på deg..

tukler avsender med dokumentasjonen.. så er det hans ansvar. (utenlands avsendere pleier aldri få noe tull med norsk tull :P)

Tor Arne

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

At man blir bedt om å møte opp personlig for å forklare hvorfor det står "Gift" og si hva som er inni osv, høres rimelig drøyt ut. Jeg har mottatt x antall pakker markert som "Gift" og jeg har ikke bedt en eneste av de selgerene om å markere den som det. Så om noen hadde kalt inn meg for å forklare så hadde mitt svar blitt: Spør du meg, så spør jeg deg.

.....

Det var ikke sånn at jeg MÅTTE møte opp, men de hadde en offensiv for å komme moms-unndragerne til livs, og personen som ringte meg fra tollvesenet var ikke direkte imøtekommende. Jeg fikk tydelige signaler om at dette kunne ta litt tid å rydde opp i, pga manglende dokumentasjon og faktura fra selger, samt at de lurte på hvorfor jeg fikk så dyre gaver fra en i Japan. Men at det ville ordne seg raskt hvis jeg fikset papirene og betalte momsen. Jeg ville ha pakka uten forsinkelser, og valgte derfor å ordne opp ved direkte oppmøte. Mulig det hadde gått uten oppmøte også, men jeg ville ha pakka mi raskt, og uten at de gravde for mye i hvor mye denne dingsen egentlig var verdt på det åpne markedet :)

Uansett, moralen er at de fleste ebay selgerne merker som gave hvis du ikke sier ifra om annet. Og at dette går greit i de fleste tilfeller så lenge det er småtterier :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.