Gå til innhold
Fiskersiden

Den ultimate fiskebåt.


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Enig med maskinisten, to dyprigger må det være ellers går båten rundt i sirkel :rofl: hehehe

Nåja, to dypriggfesten har ikke med transporten at gjøre da dei ikke stikker utenfor ripa.

Dog så har muligens jeg selv et problem her da båten min er 2,58 brei men stikker neppe ut meir en 10 cm på ver side av hengern (ikke kjøretøyet)


Har tenkt på HSS sin 2 tons boggi med 2,5 meters bredde, den kommer vel på nærmere 35 lapper. Men skal selvfølgelig ta en titt på svela hengere, handler bare en gang osv....

Forstår førøvrig ikke at noen drar disse båtene på enakslede hengere, det ser litt spinkelt ut.

Jeg selv kjøpte en TK-Trailer til min båt. Gjikk på 50T NOK, svindyrt men den var nok verdt det da den ikke mærkes bak på bilen (XC90) Min førrige henger, en Tysse holdt på å dra meg ner i grøfta da jeg hentet båten i Karlstad. Skikkelege nifse greier med Tysse. Vobbelet jeg fekk i nedoverbakke stanset kunn da jeg panikkbremset.

Med TK så har jeg ikke ens merket noen tendens til dette og jeg er virkeleg fornøgd med den. Dog dyr som sagt...

Det som kan være lurt å gjøre i denne fasen er å skaffe en elektrisk winch. Jeg monterte en Warn winch på min trailer og har da sluppet å sveive opp eller ner båten fra starten av. Jeg kan tipse om billig salgsted i lander "over there" (Warn 3700 rekommenderes) :)

For båtelektronikk er MjøsService uslåelige :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.....det med henger blir ikke lett. Har fra før 3 stk HSS, og er faktisk fornøyd med de. Men må ta en runde på valget uansett.

Når det gjerler elektronikk til båten, så er Mjøs service definitivt noen jeg skal snakke med, de er vel bl.a. billigst på Minn Kota :).

Det med utstyr for dypdorging får vi se på, er ingen dorger per dags dato....men man vet aldri hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.....det med henger blir ikke lett. Har fra før 3 stk HSS, og er faktisk fornøyd med de. Men må ta en runde på valget uansett.

Når det gjerler elektronikk til båten, så er Mjøs service definitivt noen jeg skal snakke med, de er vel bl.a. billigst på Minn Kota :).

Det med utstyr for dypdorging får vi se på, er ingen dorger per dags dato....men man vet aldri hehe.

Du kan ellers alltid gjøre et besøk hos meg hvis du er intressert i å få en inføring i dypriggstrolling. Jeg meiner dette er den absolutt effektiveste måten at komme i kontakt med ellers svårfanget storfisk. Både for pelagiske arter som halvpelagisk/bunnlevende arter........... :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være verdt å tenke på at produsenter flest har et litt "løselig" forhold til vekten de oppgir på produktene sine. Dette gjelder både produsenter av båter, motorer og hengere. Følger jeg vekten fra de jeg har kjøpt utstyr av, så skal totalvekten på slepet mitt være ca 1200 kg, men da jeg var på vekta sist helg var det 1400kg på akslingen og jeg klarer ikke å løfte hengeren av kula... Med andre ord er den reelle totalvekten minst 1500 kg. Henger skal veie 350, båt 670 og hovedmotor 140, men minst en av de tar altså skikkelig feil.

Den forrige båten min fikk jeg veid før jeg monterte noe som helst, og den var ca 10% tyngre enn finske Silver oppga. Den jeg har nå har jeg kun veid på henger og med hovedmotor. Så jeg vet ikke hvor vektsmellen har kommet. Jeg veide den først i våres med 1200 kg på akslingen, men oppdaget etterpå at tårnet på hengeren stod altfor langt foran. Etter flytting av tårnet har jeg altså 1400 kg på akslingen, og fortsatt for mye på kula.

Moralen min er at man ikke skal ta produsentens ord for noe som helst, for til syvende og sist er det du som sjåfør som er ansvarlig for ekvipasjen på veien. Tviler på at Onkel godtar "men han jeg kjøpte av sa at...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i det du har kommet frem til Erik..........dessverre B)

Jeg veide min båt på tilhengeren på SIM (miljøstasjonen) men, da var ikke trailern frakoblet bilen. Den havnet på ca 2300kg og med kulevekten blir det ca 2375 eller noe slikt. Dette er ikke overlast på hengern (2500-henger) men dog på bilens kulekobling som er spesifisert til maks 2250......... :innocent:

Nå tru jeg min båt veier mer for jeg har litt mer utstyr + at nå er vann- og bensintank aldri heilt tomme da jeg trailer :shiftyninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det første som gjøres med min båt, er at den veies på jobben når den kommer hjem.

Hvis vekta er vesentlig feil, skal jeg be produsent forandre på spesifikasjonene.

Slike data skal jo stemme mener jeg, for det er sikkert mangen som rekner på kiloene når de skl sette sammen båt, motor og tilhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at det er blitt noen endringer på reglementet rundt det med båtbredde vs hengerbredde, men ta det med en klype salt til noen andre bekrefter eller avkrefter dette.

Edit: Fant dette på lovdata.no

1. Utstikkende gods:

a. For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen Region øst for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner.

Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut mer enn 1,00 meter foran kjøretøyet.

b. Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.

Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren.

Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt.

Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen.

Dette betyr vel strengt tatt bare at det er greit å taue båt inntil 2.55 m bredde selv om den er mer enn 15 cm breiere enn bilen. Hvis båten er bredere enn tilhengeren må man søke til statens vegvesen hver gang den skal taues, selv om det bare er snakk om 1 cm, ihvertfall i teorien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette betyr vel strengt tatt bare at det er greit å taue båt inntil 2.55 m bredde selv om den er mer enn 15 cm breiere enn bilen. Hvis båten er bredere enn tilhengeren må man søke til statens vegvesen hver gang den skal taues, selv om det bare er snakk om 1 cm, ihvertfall i teorien :)

Jeg tolker det som at:

Hengerens bredde i seg selv har ingen betydning i forhold til båtens bredde, det såfremt lys og refleks er maks 40 cm innenfor båtens totale bredde.

Man må altså ikke søke til vegvesenet hvis båten bare er inntil 2,55m bred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som at:

Hengerens bredde i seg selv har ingen betydning i forhold til båtens bredde, det såfremt lys og refleks er maks 40 cm innenfor båtens totale bredde.

Man må altså ikke søke til vegvesenet hvis båten bare er inntil 2,55m bred.

Kjørte opp til BE rett før de nye reglene kom, fikk da beskjed om at hvis så mye som 1 cm av fenderlista stakk utenfor hengeren må man søke hver gang den skal på veien (i teorien). Dette gjelder hengere generelt, det er greit at det stikker litt ut foran og bak, men ikke så mye som en cm til sidene (uten å søke), det har med sikkerhet å gjøre i.fht bruk av speil under kjøring. Hvorvidt en kontrollør skal være vanskelig for 1-2 cm blir et annet spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre maks 15 cm på hver side hos en forhandler av båthengere, og de BØR vite det hvertfall.

Men jeg tenker som så: Hvis båten står i stil med hengeren, er forsvarlig sikret med gode stropper og hengeren er i god stand....da går det fint. (forutsatt at sertifikatet er i orden)

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten jeg har nå kjøpte jeg hos en av de store forhandlerne i tromsø, der fikk jeg vite at jeg ikke trengte sertifikat for å trekke hengeren... :D

Her er et utdrag fra sjekklisten fra oppkjøringen:

e) Er det lov å kjøre med last som stikker utenfor hengeren? Ja det er lov å kjøre med last utenfor hengeren bak, dvs at det skal være merket hvis det er utstikk over en meter eller mer.

Det er ikke lov å ha last stikkende ut på sidene av hengeren

Hvis man kan flytte litt på markeringslysene på hengeren, slik at de er like bred som lasten som stikker ut (alt med måte selvfølgelig), skulle det gå greit. (ihvertfall ifølge kompisen min som jeg kjørte opp hos).


Men jeg tenker som så: Hvis båten står i stil med hengeren, er forsvarlig sikret med gode stropper og hengeren er i god stand....da går det fint. (forutsatt at sertifikatet er i orden)

Det er vel sånn det egentlig fungerer i praksis, selv om reglene er litt firkantig er det ikke sikkert at kontrollørene er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr att være Beason-eigar, jeg rekommenderer deg at skaffe en elektrisk winch/opptrekk, det er j...a tungt at sveive båten opp og ner. Jeg kjøpte winch direkte da jeg byttet båt og tilhenger. Det er en fornøyelse å trekke båten opp av vannet/sjøen. Jeg har folenget el-kablene slik at jeg kan ha ett ekstra batteri bak i bilen som jeg kunn bruker for båtopptrekket. Ellers kan man også bruke bilens batteri, men da bør man montere en ekstra kontakt med en 300A sikkring mellom kontakten og bilens batteri.

Di fleste monterer dog batteriet frem på hengeren, oftest i en type boks slik at batteri med kontakt etc blir vær og transportvernet...... Men jeg selv unnviker dette av to grunner, Problem med lading, da må jeg bære batteriet inn i hus fra hengeren (upraktisk) + at jeg alle reden nå har for mye last på bilens krok............. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på dette med el winch, og det er nok noe jeg kommer til å ha ja. Nå vil ikke båten veie mer enn 14-1500 kilo forhåpentlig, men det er jo alltids nok etter en lang dag på sjøen.

Batteri i bilen er nok det mest praktiske ja, selv om det er mye "kulere" å ha det på hengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamrat av meg har nettop montert en slik winch på sin henger. Han har en Galia 660, og med motor og allt veier den omtrent som hva din båt vill veie ferdig. Han har tidligere hatt et helsikes jobb hver gang han skal ta opp båen ur sjøn. Så, ja det vill være et stort "lyft" å monere en elwinch på trailern.

Ekstra batteri i bilen er slik jeg ser det meget fordelaktig. Ikke sikkert du treng å forlenge/skjøyte kablene til den winchen jeg tipset om.

Beste batterilader for dete er en CTEK, modell 7000.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antaresen min veier minst 1600kg med utstyr og full tank. Har aldri følt behov for winch. Det er lett å dra opp båten på Svela hengeren. (Og rampa vi har laget ved Vingrom den er en av de brattere) Jeg har tenkt at det sannsynligvis blir mer arbeid med å drasse og lade batteri enn det er å sveive opp båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.