Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur 5601C JB - prisforskjeller


Recommended Posts

Hei,

Jeg var innom M&M Fiske her i Sarpsborg i dag for å få litt tips rundt snelle til jerk-baitfiske (jeg har ikke utstyr men er i prosess å anskaffe før våren kommer). Jeg har fått kjøpt stang av en kompis (Buster 6" stiff for 300,- kroner. Nesten ikke brukt) men trenger altså snelle.

Så, fikk anbefalt Ambassadeur 5601C JB. Argumenter var at denne er ekstra slitesterk og tåler mye. Ok, jeg skulle få den for 1600,-. Egentlig litt mer enn hva jeg hadde tenkt å gi for snelle, men ok tenkte jeg... skal klare det og kanskje lurt å følge råd/anbefalinger...

MEN, så sjekket jeg litt på nett og ser at, den tilsynelatende samme snella, selges for 999,- kroner på skittfiske.no!! Hæ, kan det være mulig da? Webshoppen til M&M Fiske er den priset til 1799,-. 800,- kroner forskjell!?!

Så, kan noen fortelle meg om dette faktisk er den eksakt samme snella?

M&M Fiske:

http://mmfiske.no/?ItemID=4112

Skitt fiske:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Multiplikatorsneller/Ambassadeur/Jerkbaiter/Ambassadeur-5601C-JB--Jerkbaiter-Sveiv-p%C3%A5-venstre-side-102943-p0000034403.aspx

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg var innom M&M Fiske her i Sarpsborg i dag for å få litt tips rundt snelle til jerk-baitfiske (jeg har ikke utstyr men er i prosess å anskaffe før våren kommer). Jeg har fått kjøpt stang av en kompis (Buster 6" stiff for 300,- kroner. Nesten ikke brukt) men trenger altså snelle.

Så, fikk anbefalt Ambassadeur 5601C JB. Argumenter var at denne er ekstra slitesterk og tåler mye. Ok, jeg skulle få den for 1600,-. Egentlig litt mer enn hva jeg hadde tenkt å gi for snelle, men ok tenkte jeg... skal klare det og kanskje lurt å følge råd/anbefalinger...

MEN, så sjekket jeg litt på nett og ser at, den tilsynelatende samme snella, selges for 999,- kroner på skittfiske.no!! Hæ, kan det være mulig da? Webshoppen til M&M Fiske er den priset til 1799,-. 800,- kroner forskjell!?!

Så, kan noen fortelle meg om dette faktisk er den eksakt samme snella?

M&M Fiske:

http://mmfiske.no/?ItemID=4112

Skitt fiske:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Multiplikatorsneller/Ambassadeur/Jerkbaiter/Ambassadeur-5601C-JB--Jerkbaiter-Sveiv-p%C3%A5-venstre-side-102943-p0000034403.aspx

Takker!

Det er samme snella , svart er farge på gammel modell...

MEN

Ang snella , kjøp en revo , du vil ikke angre , ligger mye bedre i hånda og de er dønn solide , kjempebra pris på revo s utgående modell nå http://www.skittfisk...0000046271.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forhørte meg med han som jobber i M&M Fiske (som har lang og mye erfaring med jerkbaitfiske) angående Revo snella.... og han syns Revo er bra, men at 5601 tåler mye mer og mye lengre før den må på service. Dessuten så er den bedre egnet til å kunne brukes til vanlig slukkasting, dorging, havfiske etc.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe 5601 snella rett og slett...

.. men ble litt sjokkert over 600 kroner prisforskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forhørte meg med han som jobber i M&M Fiske (som har lang og mye erfaring med jerkbaitfiske) angående Revo snella.... og han syns Revo er bra, men at 5601 tåler mye mer og mye lengre før den må på service. Dessuten så er den bedre egnet til å kunne brukes til vanlig slukkasting, dorging, havfiske etc.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe 5601 snella rett og slett...

.. men ble litt sjokkert over 600 kroner prisforskjell!

Okai , den er nok mer allround 5601JB snella enn en revo , med trodde du sku fiske jerkbait , da ville ikke j valgt den , hadde den i første modell i 2005 og har den nå i siste modell , men brukes kun til gummifiske i minusgrader...

Du vet , det er sånn at det opereres med anbefalte utpriser på fiskeutstyr , der legger de fleste butikker seg i pris.... Hvorfor skittfiske selger det mye billigere , JO for de har helt andre rammebetingelser enn fiskesjappa på hjørnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai , den er nok mer allround 5601JB snella enn en revo , med trodde du sku fiske jerkbait , da ville ikke j valgt den , hadde den i første modell i 2005 og har den nå i siste modell , men brukes kun til gummifiske i minusgrader...

Du vet , det er sånn at det opereres med anbefalte utpriser på fiskeutstyr , der legger de fleste butikker seg i pris.... Hvorfor skittfiske selger det mye billigere , JO for de har helt andre rammebetingelser enn fiskesjappa på hjørnet....

Stemmer, jeg skal jerkbaitfiske, men ønsker å kunne bruke snella til andre ting også (primært vanlig kasting og dorging). Jeg fisker ikke så mye at jeg vil ha egen snelle og stang til hver av type fiske jeg ønsker å gjøre...

Men, takk for tips okke som :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5601JB har sveiva på feil side for alt annet enn jerkbait B) Jeg vil hevde at de som normalt sveiver med venstre på multiplikator bør bruke ei høyresveivd snelle til jerk.

Jeg kjøpte et sett med både 5601JB og stang til 999kr hos skittfiske for noen år siden, så det er ingen tvil om at prisene varierer mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt så brukar én högerhänt person hålla stangen med högerhanden och veva med den vänstra. Både med med multi och haspel.

Och jag skulle inte anbefalla någon Revo förutom Toron till tyngre fiske, de är ämnade för lättare beten. En 5601C JB är klart att föredra till allt medel- till tungt jerkfiske. Har själv en Revo Inshore och ett par JB varav en är trimmad med UT:s Pike Performance trimsats och kan säga att Revon inte ens går att jämföra med JB:n vad gäller kastegenskaper och tålighet mot juling. Däremot funkar Inshoren ok till fiske med lättare beten typ BusterJerk II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha sveiva på venstre side for jerkfiske. Men for "normalt" fiske så har jeg den på høyre. Hadde faktisk ikke tenkt på det i forhold til å bruke 5601C til mer enn JB... men skal nok klare å venne meg til det også!

Og det jester burk II sier her understøtter jo det jeg ble fortalt i butikken...

Endret av Helge C Norvang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt så brukar én högerhänt person hålla stangen med högerhanden och veva med den vänstra. Både med med multi och haspel.

Och jag skulle inte anbefalla någon Revo förutom Toron till tyngre fiske, de är ämnade för lättare beten. En 5601C JB är klart att föredra till allt medel- till tungt jerkfiske. Har själv en Revo Inshore och ett par JB varav en är trimmad med UT:s Pike Performance trimsats och kan säga att Revon inte ens går att jämföra med JB:n vad gäller kastegenskaper och tålighet mot juling. Däremot funkar Inshoren ok till fiske med lättare beten typ BusterJerk II.

Dette er vel ikke uten videre riktig..?

Jeg mener - nesten alle bruker vel høyrehånden på multisneller... Er klar over at det finnes unntak, men det er jo bare å se hvilket antall sneller som selges med høyresveiv kontra venstresveiv.

Mange fabrikanter lager også modeller med utelukkende høyresveiv - Shimano Talica kommer bare med høyresveiv - ihvertfall var det slik før...

Jeg vet at jeg vil ha høyresveiv på mine sneller - og så vet jeg at endel venstrehendte vil ha det motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Läste någonstans att amerikanen som uppfann multisnellen skulle ha varit vänsterhänt och att högervevade sneller därför blev standard till än idag. Men allvarligt talat är det faktiskt så att det är naturligare att veva med vänstern, dessutom slipper man byta hand efter kastet som man annars får göra. Eller kastar du med vänster hand runt snellen och vevar med höger, de flesta kastar ju med höger hand runt snellen och byter sedan hand efter kastet när de vevar in ? De enda snellerna med högervev som jag har är till havsfisket, och där gör det inte så mycket då man inte kastar ut betet/agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Läste någonstans att amerikanen som uppfann multisnellen skulle ha varit vänsterhänt och att högervevade sneller därför blev standard till än idag. Men allvarligt talat är det faktiskt så att det är naturligare att veva med vänstern, dessutom slipper man byta hand efter kastet som man annars får göra. Eller kastar du med vänster hand runt snellen och vevar med höger, de flesta kastar ju med höger hand runt snellen och byter sedan hand efter kastet när de vevar in ? De enda snellerna med högervev som jag har är till havsfisket, och där gör det inte så mycket då man inte kastar ut betet/agnet.

Hva skal man si... Smak og behag.?

Jeg ser poengene dine, men ville ikke byttet sneller - da bytter jeg heller hånd på snellen etter at jeg har kastet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man si... Smak og behag.?

Jeg ser poengene dine, men ville ikke byttet sneller - da bytter jeg heller hånd på snellen etter at jeg har kastet... :)

Du har givetvis rätt i att det till stor del är en vane/smaksak, det är alltid till slut upp till var och en vilket man väljer. När jag började med multi en gång i tiden så var det med en högervevad Ambassadeur 5500C, men när jag köpte min första 5601C JB märkte jag på en gång hur mycket smidigare och naturligare vänstervevat var. Mitt råd är att prova båda innan köp så att man inte köper grisen i säcken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har givetvis rätt i att det till stor del är en vane/smaksak, det är alltid till slut upp till var och en vilket man väljer. När jag började med multi en gång i tiden så var det med en högervevad Ambassadeur 5500C, men när jag köpte min första 5601C JB märkte jag på en gång hur mycket smidigare och naturligare vänstervevat var. Mitt råd är att prova båda innan köp så att man inte köper grisen i säcken..

Ja... man skulle gjerne prøvd det, men jeg tør ikke... Alt for mange griser :)

Kanskje jeg kjøper en 5501 en dag - vi får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel eit lite sidespor, men...

Dette med høgre/venstrehendt er rare greier. Eg har fleire venstrehendte vener som fiskar som ein høgrehendt, med sveiva på venstre side, og som korkje flyttar musmatta på venstre side eller snur gitaren opp ned.

Eg deriomot, er høgrehendt, men har i alle år fiska "keivhendt" med haspel, og flytta sveiva til høgre side. Når eg fekk meg havfiskeutstyr, og sveiva var allereie på høgre side, virka dette naturleg for meg (men kanskje ikkje for andre høgrehendte, som gjerne er høgrehendtfiskande, og ikkje omvendt slik som meg?).

Det rare er at eg i det siste har latt sveiva bli værande på venstre side av ei av haspelsnellene mine, og etter 2-3 kast, var dette like naturleg.

Så eg som opprinneleg var høgrehendt, men venstrehendtfiskande, har no blitt høgrehendt og multihendtfiskande (kandidat til årets ord).

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet å fiske med lukket haspel, hadde så et mellomspill med venstrehåndsveiving og åpen haspel, før jeg var tilbake på høyresveiving, da med multiplikator.

De eneste multiplikatorsnellene som var tilgjengelig på den tiden med venstresveiv da jeg startet var 5501C og 6501C, men jeg så dem aldri i noen butikk. Brukte mest 7000 på denne tiden og den var jo bare tilgjengelig med høyresveiv.

Siden jeg har haugevis med multiplikatorsneller med høyresveiv, prøvde jeg på tørrtrening av jerkteknikk med høyresveiv, men det funket ikke. Men jeg klarer ikke å bruke 5601JB til vanlig fiske heller, blir helt feil for meg. Men jeg er så ekstrem at jeg når jeg kaster med demoflueutstyr med sveiva på venstre side så klarer jeg ikke å sveive inn igjen snøret uten å vri stanga slik at snella kommer på toppen hvor jeg sveiver baklengs :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet å fiske med lukket haspel, hadde så et mellomspill med venstrehåndsveiving og åpen haspel, før jeg var tilbake på høyresveiving, da med multiplikator.

De eneste multiplikatorsnellene som var tilgjengelig på den tiden med venstresveiv da jeg startet var 5501C og 6501C, men jeg så dem aldri i noen butikk. Brukte mest 7000 på denne tiden og den var jo bare tilgjengelig med høyresveiv.

Siden jeg har haugevis med multiplikatorsneller med høyresveiv, prøvde jeg på tørrtrening av jerkteknikk med høyresveiv, men det funket ikke. Men jeg klarer ikke å bruke 5601JB til vanlig fiske heller, blir helt feil for meg. Men jeg er så ekstrem at jeg når jeg kaster med demoflueutstyr med sveiva på venstre side så klarer jeg ikke å sveive inn igjen snøret uten å vri stanga slik at snella kommer på toppen hvor jeg sveiver baklengs :lol:

Jeg har aldri fisket Jerkbait...

Hva er det som gjør at flere her sverger til at dette må gjøres med en venstrehendt snelle? Hva er det jeg ikke forstår her..? :wtf:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men på videoen som jeg brukte da jeg skulle lære meg teknikken holdt de sveiva i ro og gjorde sveivebevegelser med stanga. Det klarte ikke jeg å gjøre med høyresveivd snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ofte har sveiva på venstre side ved jerkbaitfiske er fordi man aktivt må jobbe med stanga hele tiden for å få baitet til å røre seg slik man (eller gjedda) ønsker. De som er høyrehendte er jo som regel sterkere i høyrearm/håndledd og ....

Logisk det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.