Gå til innhold
Fiskersiden

Alternative fluebindemateriell


sircharlez
 Share

Recommended Posts

Beklager overskriften i denne tråden, som jeg ikke får endra. Riktig tittel er selvfølgelig Alternative fluebindermaterialer, ikke materiell.

Var innom Søstrene Grene med min bedre halvdel i går, da jeg oppdaget at de selger påfuglfjær til den snedige summen 3.88kr! Vil også nevne at Panduro Hobby selger foampads til en pris langt under fiskeutstyrforhandlerne! En pad på ca 25x40 cm koster 22 kr. De er litt tynnere enn de man kjøper til fluebinding, men det trenger jo ikke å være noe negativt. I tillegg har de et bra utvalg av fjær nå før påske, og i tillegg mye kobbertråd, perler til hoder o.l. til vesentlig lavere pris enn vi er vant til!

Greit å vite for den prisbevisste fluebinder :-)

Endret av sircharlez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette er ganske velkjent blant fluebindere. Spesielt marabou kan man finne billig, og i vel så bra utvalg som i sportsbutikker. perlekjeder finner man også i mange farger for en billig penge.

Men enda bedre er kanskje e-bay. Der er det et rikholdig utvalg av fjær, hvis man kjøper fra asia så er det ofte fraktfritt rett i postkassen. I fjor fikk jeg tak i en pakke med 5 halefjær fra amhurstfasan til 150 kr, fire av dem i matchende par. (senterfjær) I norge må man gjerne betale det for en bit på 10 -12 cm av to matchende fjær.

Hele skinn av vanligefasaner er også billige der, som nevnte amhurst, reeves, gullfasan. sølvfasan osv.

Men vær litt forsiktig med materialer som er underlagt cites-regulativet.

Annet, glitter, perler og stash er det også mye av, bare man søker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også kjøpt en del på ebay, men det var i grunnen mest pga at jeg var innom Søstrene Grene og fant påfuglfjærene jeg ville nevne det. Så tok jeg bare med Panduro i samme slengen :)

Men som sagt har jeg også kjøpt en del på ebay, og det er både mye å spare, og i tillegg et enormt utvalg med ting man ikke finner i de fleste fiskeutstyrsbutikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Søstrene Grene med min bedre halvdel i går, da jeg oppdaget at de selger påfuglfjær til den snedige summen 3.88kr! Vil også nevne at Panduro Hobby selger foampads til en pris langt under fiskeutstyrforhandlerne! En pad på ca 25x40 cm koster 22 kr. De er litt tynnere enn de man kjøper til fluebinding, men det trenger jo ikke å være noe negativt. I tillegg har de et bra utvalg av fjær nå før påske, og i tillegg mye kobbertråd, perler til hoder o.l. til vesentlig lavere pris enn vi er vant til!

Greit å vite for den prisbevisste fluebinder :-)

Fant påfuglfjær og garn på akkurat samme måte :)

Har også handlet foampads og fjær på panduro, funker fint det.

Er ganske nystartet på fluebindingen, så alle gode tips om billig bindemateriell settes pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett tips til, og det er gullperlene på Panduro, som egentlig er ment for smykkelaging. De passer perfekt på en #10 krok, og du får en stor pakke til noe jeg mener var ca en 50-lapp. Men de har bare et vanlig hull gjennom, så de må låses med tråd for å holde seg på plass. Men det er jo ikke rare jobben, andre hoder må jo også festes. Etter at jeg oppdaget disse har jeg produsert store mengder med nymfer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølskutt vilt funker fint. Jeg har flådd hele skinnet av ender, ærfugl, tiur og røy. Rypeskunnet er så veikt at det vanskelig lar seg gjøre å få av helt, så rypefjær har jeg i en liten pose.

Jeg salter og tørker skinna, men lar de få et par runder i frys for å drepe evenuellt utøy.

Tiur nakkefjær gir glittrende spey-hackle til moderate krokstørelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølskutt vilt funker fint. Jeg har flådd hele skinnet av ender, ærfugl, tiur og røy. Rypeskunnet er så veikt at det vanskelig lar seg gjøre å få av helt, så rypefjær har jeg i en liten pose.

Jeg salter og tørker skinna, men lar de få et par runder i frys for å drepe evenuellt utøy.

Tiur nakkefjær gir glittrende spey-hackle til moderate krokstørelser..

Ja, har endel av det sjøl.

Og roadkills, for ikke å glemme det. Som lastebilsjåfør har jeg endel av det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

man vet det er en fluebinder, når han løper ut med kniven og skjærer av halen på roadkilla ekorn, eller tar div biter fra roadkilla rådyr :P

Man håper i alle fall at det er en fluebinder, for alternativet er ganske creepy :P

Er ikke helt der selv ennå, men familien min har en påfugl med en fin hale den feller to ganger i året :)

Får begynne å plukke fjær lokalt, før jeg høster materiell fra roadkill rundt omkring :D

-Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.