Gå til innhold
Fiskersiden

Muz Muz


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hepp,

Ble en liten økt i kveld for å se om det var noe muz i støtet...

Ankom samme plass som jeg har tatt Havmus tidligere, derav en av pen størrelse også.

Rigget to surf-stenger, en lettere spinning-stang og agnet opp. Plasserte de glidende tacklene med 2/0 mutu light circle på henholdsvis røffelig 30, 70 og 100 meters dyp.

Det var mildt sagt kaldt med nordavind rett i fleisen for å si det sånn.

Etter hvert joinet et par kompiser med hver sin stang også og rigget opp og kastet ut sine tackler med håp om fisk; "any kind"...

Det ble mye venting denne kvelden også. Litt smånapping men lite action.

Etter hvert ble det tid for agnsjekk og jeg på min side, hadde nå en liten tass av en Lusuer med opp fra dypet.

Den minste jeg har sett faktisk. Knappe 10 cm. lang. Den hadde nok hengt der en stund men hadde ikke gitt mye liv ifra seg.

Nye agn havnet i fjorden på omtrentlig de samme plassene. Det nærmet seg nå full flo, så vi ante litt håp nå.

Det ble mye venting og lite og ingenting skjedde egentlig.

Det var nå blitt full flo og vi var blitt ganske kalde.

Det eneste som fremdeles ga oss litt håp nå, var at den bitende vinden fra nord, nå hadde begynt å roe seg kraftig ned og det var nå nærmest vindstille.

Plutselig var det en fin fleks i stangen til en av kopisene, etterfulgt av fin lyd idet snøret rant av snellen.

Ikke lenge etter lå det en brukbar lange på kaien. En fin middag var sikret for hans del.

Etter atter en økt med venting skjedde noe hos meg. Samme prosedyre, men her kom det opp en liten brunsneil - hurra...

For å gjøre en lang historie kort, så ble det igjen mye venting og lite skjedde.

Vi var alle mann ganske kalde, og kompisen bestemte seg for å gi seg for kvelden.

De pakket og kjørte. Jeg ble igjen, jeg hadde ikke fått noe gøy og selv om jeg frøs nok, så ville jeg tøye strikken litt lenger.

Jeg hadde tross alt ferie, mens de andre skulle opp tidlig og på jobb.

Like etter at jeg hørte bilen forsvant i det det fjerne, så begynte det å tikke rolig i spinningstangen min som fisket grunnest.

Snøret begynte etterhvert å renne av i fin fart. Det var bare til å stramme opp for her var det ihvertfall fisk på.

Det ble en ganske artig fight på såpass lett utstyr. Det luktet ikke torskefisk ihvertfall av denne...

Joda ganske riktig. Denne gangen skulle de faktisk lønne seg å fryse litt lengre enn kompisen som nettopp hadde forlatt kaien.

De reflekterende grønne øynene som kom opp fra dypet var ikke til å ta feil av.

En muz muz...

Den som venter på noe godt venter som regel for lenge... (eller noe sånt).

Hele greia med foto session og veiing gikk ganske kjapt.

Jeg var mest redd for at den flotte fisken skulle ta skade av de 7 minusgradene vi nå var kommet opp i (eller ned i).

Så fisken ble frigjort relativt raskt og etter en liten pause nede i fjæra så begynte den å sige sakte men sikkert nedover mot dypet igjen.

Ikke veldig stor, men målet for kvelden var ihvertfall innfridd, så jeg pakket nå sammen utstyret og satte kursen hjemover.

Denne gangen var jeg faktisk fornøyd med å ikke måtte sløye store mengder med fisk, for nå var fingrene faktisk blitt alt annet enn samarbeidsvillig.

Havmus164kg001_zpsd8e3e67b.jpg

Havmus164kg003_zps6c9660b8.jpg

1640 gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen Mus det :) men eg ser at det var på vei til å bli en nesten lik tur som eg pleier å ha på samme plassen :)

Gjelder å ikke gi seg, ihvertfall hvis man har litt troen...

"Den som gidder mest, fanger flest" - er ikke det et dekkende ordtak da?

Grattis med gildfisk!

Sant som det er sagt.

Kjekk plass, det der! Grattis med ny mus :)

Kjekk plass, ja! Fare for at det blir flere turer fremover.

Gratulerer med fin Havmus!

Prøvd i det siste en del etter den arten, men har ikke fått den enda.

Den sitter nok snart hvis du fisker på rett plass og rett tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.