Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Huffda! En eventuell bommert skal ikke ta fra deg gleden over å ha laget en flott film uansett. Som sagt, har ikke noe behov for å leke politi.

Spørsmålet ble reist fordi jeg for kun kort tid siden satt og kikket på kartet for å se hvor jeg kunne fiske i sommer. Jeg konkluderte da i mitt hode med a grensen måtte gå omtrent der hvor munningssonen i paragraf 12 er beskrevet. Når jeg så ser folk fiske langt over dette, begynte jeg å lure på om ting kunne være annerledes...

Jeg synes fremdeles det ser helt merkelig ut at det skal være lov å fiske langt oppi strømmen der. Det ser imidlertid ut til at det er OK på denne tiden av året slik ting er definert nå. Det ville imidlertid ikke forundre meg dersom noen i forvaltningen tok en gjennomgang av grensene også ville tenke at dette ser litt underlig ut. Slik jeg finleser det nå er det ikke satt en skikkelig grense mellom sjø/vassdrag for resten av året.

Tror kanskje jeg formulerte meg litt feil da jeg sa at dette tok bort gleden, var absolutt ikke ment til deg, men heller at om jeg hadde stått og dradd opp fisk hvor det var ulovlig ville det vært passe kjipt og filmen burde da bare blitt tatt av nett;) Men nå er ingen skjede skadd, og vi kan alle fiske der med god samvittighet :D

Han sa dem hadde hatt en høring nå nettopp og ting blir som dem er, vertfall til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta kontakt om du er innom Bodø så får mann svinge stange sammen en gang ;) Det skulle du absolutt ha gjort, ski er en smule oppskrytt ja ;)

Får se når jeg stikker nordover neste gang. Har hytte i Saltdal så fisker en del i Saksenvika. Skal dit i løpet av april en gang. Ellers skal jeg til Oslofjorden andre helga i mai på fiskeferie. Får se 17 mai helga at det er muligheter for at jeg drar til Bodø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa dem hadde hatt en høring nå nettopp og ting blir som dem er, vertfall til neste gang :)

Flott alt var i orden i alle fall. Ser fram til neste film uansett hvor den er fra!

Da tolker jeg det slik at fra 15. april går grensen nede i fjorden der - en km nedefor brua. Har dere noen formening om det er slik folk ellers praktiserer det? Eller fiskes det i brakkvannsstrømmen hele året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott alt var i orden i alle fall. Ser fram til neste film uansett hvor den er fra!

Da tolker jeg det slik at fra 15. april går grensen nede i fjorden der - en km nedefor brua. Har dere noen formening om det er slik folk ellers praktiserer det? Eller fiskes det i brakkvannsstrømmen hele året?

Nei munninen til elva er praktisk talt i vatnet, hehe. Nedenfor brua regnes som saltvann og er derfor fritt fram hele året. Uansett så gjelder den utvida munningssona kun for garn, ifølge fylkesmann er det fritt fram med stang innenfor denne sona :) Bare man holder seg 100 meter unna utløpet til Lakselva, som er oppe i vatnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei munninen til elva er praktisk talt i vatnet, hehe. Nedenfor brua regnes som saltvann og er derfor fritt fram hele året. Uansett så gjelder den utvida munningssona kun for garn, ifølge fylkesmann er det fritt fram med stang innenfor denne sona :) Bare man holder seg 100 meter unna utløpet til Lakselva, som er oppe i vatnet..

Ah ... ja det står jo egentlig det. Tror bare jeg har vansker med å innse det fordi det ser nesten for godt ut til å være sant om grensene ellers er et forsøk på å regulere beskattningen. Må jo være et eldorado for sjøørretfiske oppover der med strøm og brakkvann og anadromt vassdrag rett ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ... ja det står jo egentlig det. Tror bare jeg har vansker med å innse det fordi det ser nesten for godt ut til å være sant om grensene ellers er et forsøk på å regulere beskattningen. Må jo være et eldorado for sjøørretfiske oppover der med strøm og brakkvann og anadromt vassdrag rett ovenfor.

Jepp har pratet med mange folk ved bredden der, for det meste eldre som bare sier at de "alltid har fisket her". Fantastisk plass, men ja blir av og til for fantastisk, slik at folk strømmer på. Ikke uvanlig å må drive bevegelig fiske fordi det står folk i kø.. Har fisket der veldig masse og fått veldig mange sjøørreter (i antall), men snittstørrelsen er vel knapt et halvkilo. Det morsomme med å fiske der er at du praktisk talt fisker ørret. Har stått med #3 stang og presentert tørrfluer, og små nymfer bak steiner.. :) Har faktisk bedre uttelling på slikt fiske enn mer tradisjonelt sjøørretfiske (jiggy, reker, etc..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hørt mye bra om Bardal-området. Er fra Mosjøen så blir litt langt å kjøre. Dette bildet er tatt i Leirosen :) Ellers har jeg fiska i bukter derfra mot Mosjøen.. Uten noe spesielt hell så langt. Tenker meg en tur til Straumsnes (Utskarpen) i løpet av de neste helgene. Har du fiska der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt mye bra om Bardal-området. Er fra Mosjøen så blir litt langt å kjøre. Dette bildet er tatt i Leirosen :) Ellers har jeg fiska i bukter derfra mot Mosjøen.. Uten noe spesielt hell så langt. Tenker meg en tur til Straumsnes (Utskarpen) i løpet av de neste helgene. Har du fiska der?

har dorga litt i utskarpen og veit av en del plasser, ville heller prøvd mot alteren, rundt kulpen . største min i bardal er 82cm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Utskarpen igår (1. mai). Prøvde meg både på Straumsnes og Dilkestad.. Uten noe resultat, men var ganske vanskelige forhold med fluestanga, spesielt på Dilkestad. Prøvde å se på Alteren, men det er en relativt lang strekke. Hvor mener du "rundt kulpen"? :) Når du drar til Bardal, tar du fergra fra Hemnesberget da? Har du fiska noe inne i Hemnesfjorden (Sørfjorden eller hva den heter inn til Bjerka).. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk FS-folk, besserwissere hele gjengen. Sånn utvikler nesten alle tråder seg på FS. (orket ikke lese alt, så dere får ha meg unnskyldt)

Flott film!! Bra fisker og bra fotograf! :rock:

Har vært i Valnesfjorden selv og fisket, uten å sjekke hvor jeg kunne fiske. Men da jeg var der dorget to båter i "elva" fra brua og nedover.

BTW vi skulle hatt en egen tråd for Helgeland under Nord-Norge, med skryt- og skromp-rapporter fra denne fantastiske landsdelen der ørreten vaker i minus 15 grader og sterk storm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk FS-folk, besserwissere hele gjengen. Sånn utvikler nesten alle tråder seg på FS. (orket ikke lese alt, så dere får ha meg unnskyldt)

Flott film!! Bra fisker og bra fotograf! :rock:

Har vært i Valnesfjorden selv og fisket, uten å sjekke hvor jeg kunne fiske. Men da jeg var der dorget to båter i "elva" fra brua og nedover.

BTW vi skulle hatt en egen tråd for Helgeland under Nord-Norge, med skryt- og skromp-rapporter fra denne fantastiske landsdelen der ørreten vaker i minus 15 grader og sterk storm :D

Hei Gabbis!

Alle deltagere i tråden har skrytt trådstarters film opp i skyene, med god grunn!! Uklarhetene rundt hvor hvidt det var lovelig å fiske eller ei ble klarlagt, og det på grunn av denne tråden.

Sjøl tenker jeg at det er fint :)

P.S. Du burde absolutt lese hele tråden....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel mer vært skuffa dersom fredningsoner ikke kom i fokus. dette viser at folk bryr seg om hva som er rett,og galt :)

flott film!!

mener man kunne vært flinkere til å skilte vernesoner,for slike ting er gjengs over det ganske land.

massevis av populære fiskesteder ligger innenfor 100m sona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.