Gå til innhold
Fiskersiden

Drivanker ved havfiske - Noen som har erfaring?


Tor Arild
 Share

Recommended Posts

Har en Targa 37 jeg bruker på havfiske utenfor Trøndelagskysten.

Er generelt lei av å ligge å holde båten - blir til at alle andre får fiske og ikke jeg.

Har derfor et par spørsmål:

Er det noen som har testet å ligge med drivanker?

Er det noen som har noen klare anbefalinger til et godt drivanker som først og skal brukes til havfiske?

Teorien min er å bremse avdrift, samt få en mer behagelig bevegelse i båten når den ligger med bauen mot sjøen.

De gangene jeg ikke holder båten og fisker selv: Etter noen timer med rulling frem og tilbake - så ender det som regel at saltvannsspylingen må fjerne både fiskeslo og restene etter en stakkar som fikk anledning til å smake på lunsjen sin en gang til... Tror det blir langt mer komfortabelt - og synes absolutt det er verdt forsøket med drivanker. I teorien!

Setter pris på alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker så lenge strøm og vind er med på leken. Og du må ha et ganske stort drivanker eller to etter hverandre. Men kanskje om dere skal ligge på samme plass etter lange til eks. så ville jeg vurdert å dregge opp. Det kan du fint gjøre med din båt også. Krever at du vil ligge på plassen noen timer. Uansett vil du pendle over et visst område med strøm og vind. Oppdregging på dypet finner du tråder om her på forumet ved å søke.

Egen teknikk på dette. Stor blåse, kjetting og noen hundre meter dreggetau. Her behøver du ikke en stor trosse selv på din båt. Om du ikke har luke å legge tauet i vil en stor muredunk funke eller lign. Du kjører dreggen opp med båten i gjennom sjakkel/øyet på bøya. Nå dreggen er oppe så må du ha så lang kjetting at den er dratt i gjennom øye på bøya og er tyngre en dreggen. Da henger dreggen i bøya og man kjører seg opp igjen mot bøya og drar inn tauet og legger tauet på plass i luka eller muredunken. Bør være minst to mann på tur for dette. Høres tungvint ut, men er ganske greit. Litt om det i denne linken, men er mer info om dette.:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=64103&hl=dregging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, Potbelly.

Den var ny for meg! Men - der jeg tenker å bruke drivankeret vil vinden være den sterkeste kraft de aller fleste dager det er fiske der. Bunnforholdene gjør at jeg ville tenkt meg om to ganger mtp dregging. Går fra 250 - 28 meter med mye opp og ned i mellom.

Dette er i havområdene sørvest om Frøya i Trøndelag. Tror sjansen er stor for å miste hele stasen.

Tror nok jeg vil forsøke med drivanker for å "forsinke" avdrift, samt få behageligere bevegelser i båten.

Leste hele linken du refererte til - og må si jeg var ganske imponert. Likte godt den med stripsing av kjetting.

Kan være greit på enkel svai også den om du får kilt dreggen inn et sted. Den tar jeg med meg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et drivanker vil legge båten fint opp mot vinden, mao der vinden er merkbart kraftigere enn strømmen vil du få en veldig smal stripe å fiske på, blir fort vanskelig med flere enn to fiskere. Så sant du ikke bruker drivanker i begge ender.

Hvis dypet går fra 28 til dypt på kort avstand vil det være betraktelig enklere å sette en dregg på 28 meter og gi ut tau til dere er på riktig dyp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesanseil hadde nok gått - men sluregir på den måten med de maskinene/drevene tror jeg nok hadde ødelagt litt av de andre fasilitetene båten har...

Arrester meg dere som kan , om jeg tar feil , men jeg tror at man får lite nyte av mesanseil uten sluregir. Hva sier du Frederik ( Gotland) og som har gode erfaringer fra området til trådstarteren ? Du Tor Arild , kan evt. spørre om nettopp det på baatplassen.no

Lett å glemme : Velkommen til forumet, forresten :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg om jeg tar feil, men sluregir er der for å holde båten stasjonær i forhold til strøm. Mesanseil for å holde baugen opp i vinden.

Targa har et planende skrog. Altså uten kjøl. Tror nok at du trenger en typisk kjølbåt for å få utnyttet mesanseil og sluregir. Men, da har man en annen type båt enn det jeg har større behov for: gå langt hurtig mer eller mindre uansett vær. Det var det jeg mente med å miste andre fasiliteter.

Jeg kommer til å forsøke drivanker. Det jeg håper å oppnå er en senere avdrift siden båten ligger med bau i været, samt en behageligere bevegelse ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg om jeg tar feil, men sluregir er der for å holde båten stasjonær i forhold til strøm. Mesanseil for å holde baugen opp i vinden.

Targa har et planende skrog. Altså uten kjøl. Tror nok at du trenger en typisk kjølbåt for å få utnyttet mesanseil og sluregir. Men, da har man en annen type båt enn det jeg har større behov for: gå langt hurtig mer eller mindre uansett vær. Det var det jeg mente med å miste andre fasiliteter.

Jeg kommer til å forsøke drivanker. Det jeg håper å oppnå er en senere avdrift siden båten ligger med bau i været, samt en behageligere bevegelse ombord.

OK :) Råder å bruke rykkdemper i tauet til drivankeren og for å dempe rykkyngen fra evt. store bølger - dønninger

http://www.maritim.no/fortoyning_2/fortoyning/fortoyningsfjar/fortoyningsfjar-for-12-16mm-tau

http://www.rodin.no/rodin_co/frontend/mediabank/2647/kar4041500_l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Det är klart du ska prova med drivanker! Jag har räddat många fiskedagar i det området du talar om med mitt drivankare. Tyvärr fiskar jag från en mycket mindre båt än den du har förmånen att ha, men problemet är detsamma.

Det man ska tänka på är att det ofta är ganska mycket ström på och kring de mest intressanta platserna därute, och mot ström hjälper ju som sagt inget drivankare. Däremot kan man ju som någon föreslog lägga vanligt ankare på grunnen och sedan släppa sig ut över kanten med strömmen. Det är ett fantastiskt sätt att träffa precis på de häftiga kanterna därute. Jag blir sugen bara jag tänker på det!

Skitt fiske!

Anders "Brosme" Pettersson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.