Gå til innhold
Fiskersiden

Dr.elva: Hellefossen konkurs, påvirker det laksen på Blå sone vest ?


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Hei,

Hellefossen fabrikk i Hokksund har gått konkurs og det er usikkert om det blir oppstart igjen. Hvis det blir permanent stopp på fabrikken vil det påvirke laksen ? Tenkte først og fremst på Blå-vest sonen.

En av fiskeplassene på Blå-best er jo "Masta" opp ved "fabrikkstrømmen" ,uten at jeg vet sikkert så ser jeg jo for meg at vannet ikke lenger ledes via fabrikken om det blir stopp, da blir vel dette en dårligere eller ikke-eksisterende fiskeplass ?

Hva hva med lenger ned på Blå-vest, kan dette påvirke plassene der også ?

Håper noen med bedre kjennskap til elva enn meg kommer med innspill :)

Hilsen

Stian

Edit:skrivefeil.

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de stopper å slippe vann gjennom fabrikken vil det jo bli ei helt ny elv. Regner med at både "masta" og "grevlingen" vil opphøre som fiskeplasser i så tilfelle. Store endringer vil det jo forårsake på de andre plassene der oppe også.

Fiskeforeningen virker jo som en oppegående gjeng, så dette ordner seg sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var i de baner som deg jeg og tenkte, må jo påvirke Grevlingen også.

Spennende å følge med på hva som skjer, fant ikke noe om det på nettsiden til Foreningen, men kanskje de avventer om mulig fortatt drift på Hellefoss.

Edit:skrivefeil.

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hellefossen fabrikk i Hokksund har gått konkurs og det er usikkert om det blir oppstart igjen. Hvis det blir permanent stopp på fabrikken vil det påvirke laksen ? Tenkte først og fremst på Blå-vest sonen.

En av fiskeplassene på Blå-best er jo "Masta" opp ved "fabrikkstrømmen" ,uten at jeg vet sikkert så ser jeg jo for meg at vannet ikke lenger ledes via fabrikken om det blir stopp, da blir vel dette en dårligere eller ikke-eksisterende fiskeplass ?

Hva hva med lenger ned på Blå-vest, kan dette påvirke plassene der også ?

Håper noen med bedre kjennskap til elva enn meg kommer med innspill :)

Hilsen

Stian

Edit:skrivefeil.

Jeg har undersøkt dette og fabrikkstrømmen har ingenting med driften på Hellefossen AS. Det er visstnok turbiner som står der og kraftproduksjonen vil fortsette. Da blir det heldigvis blåsone på oss i år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.